روزانه های سینمایی

انتخاب کاملا سیاسی تلویزیون از سبد سینما در نوروز

در ایام نوروز تلویزیون به رسم هر سال ولخرجی می‌کند و با روی خوش نشان دادن به محصولات سینمای ایران چند عنوان از آنها را خرید کرده و در شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌کند.
امسال استثنائا کسانی که از جام‌جم راهی بازار سینمای ایران شده‌اند، بدون توجه به اینکه مخاطبان از تلویزیون انتظار فضای شاد و نشاط آوری را در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان دارند، دست به انتخاب‌هایی زده‌اند که سوال‌برانگیز است.
در سبد خرید تلویزیون چند عنوان فیلم سیاسی، مذهبی، امنیتی و دفاع مقدس دیده می‌شود که به رغم ارزش‌های محتوایی (نه الزاما ساختاری بعضی از آنها ) عناوین مناسبی برای تعطیلات سال نو به شمار نمی‌روند.
به نظر می‌رسد همسویی سیاسی مدیران سینمایی با مدیران صداوسیما هم نتوانسته است، دایره انتخاب فیلم‌های ایرانی را جهت پخش تلویزیونی وسعت بخشد و اقلا چند عنوان کمدی هم در فهرست خریدهای تلویزیون قرار گیرد.
فیلم‌های سینمایی هناس، مصلحت، ضد، های پاور و اخت‌الرضا فیلم‌هایی است که در جدول نمایش فیلم‌های سینمایی تلویزیون قرار گرفته‌اند. فیلم ضعیف «های‌پاور»(جنگی) سال گذشته نیز از تلویزیون پخش شد و هیچگاه رنگ پرده را به خود ندید. وجه مشترک چهار فیلم دیگر شکست در اکران عمومی است و انتظار می‌رود در بین مخاطبان تلویزیون بیشتر دیده شوند.
نکته جالب توجه در این فهرست آن است که دو فیلم ضد و مصلحت پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر برای نمایش عمومی تا مدتها با مانع جدی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی روبرو بودند و به رغم داشتن پروانه نمایش مراجعی با سوء‌برداشت و اعمال سلیقه شخصی نمایش آنها را به تعویق انداختند.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید