روزانه های سینمایی

تجلیل کافی نیست! از سرمایه‌های علمی به عنوان مشاور بهره ببرید

در ساعات آینده بناست از استادی تجلیل به عمل آید که طی سالها تدریس و پژوهش به گسترش دانش مدیریت شهری همت گماشته است.
دکتر اسماعیل شیعه برخاسته و پرورش یافته در اراک، با نگارش بیش از یکصد مقاله و انتشار آنها در ژورنال‌ها و مجلات معتبر علمی در داخل و خارج از کشور نشان داده است که در رشته خود از سرآمدان و نظریه‌پردازان است.
نکوداشت دکتر شیعه این بار توسط یک نهاد و انجمن غیردولتی یعنی بنیاد اراک شناسی برگزار می‌گردد و چند دستگاه دیگر در نقش حامی برنامه ظاهر شده‌اند.
دکتر شیعه اختصاصا در حوزه شهری اراک مقالات: ساختار تاریخی ایستگاه راه آهن اراک و بافت شهری وابسته به آن، اراک شهر جدید عصر قاجار، بررسی اثر تحولات اجتماعی و اقتصادی بر حیات شهری و روستایی در استان مرکزی، ساختار فضایی ایجاد سینما در اراک در عصر نوگرایی شهری، مکان‌یابی اولیه شهر جدید اراک و دلیل ایجاد آن را منتشر کرده است و تاثیرپذیری بافت قدیم شهر اراک از اصول شهرسازی دوره اسلامی ایران و شهرسازی اروپا را موضوع یک سخنرانی علمی خود قرار داده است که به خوبی نشان از علاقمندی و دغدغه خاطر جدی او به زادگاهش دارد.
از ایشان در سال ۱۳۹۴ در حاشیه معرفی برگزیدگان فراخوان طراحی پنج میدان در اراک تقدیر به عمل آمد و تمبر یادبودی نیز مزین به تصویر وی منتشر شد. اما نکته مهم آن است که از تجارب و دانش این دانشمند شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران طی سالهای سپری شده، چه استفاده‌ای به عمل آمده است.؟ در ادوار شورای شهر و نیز شهردارانی که یکی بعد از دیگری آمده و رفته‌اند، کدامیک به عنوان مشاور از رهنمودهای دکتر شیعه بهره برده‌اند و یا مهر تایید ایشان را در پای طرح‌های مصوب شهری خود اخذ کرده‌اند.
آشفتگی بصری شهر اراک، احداث بی حساب و کتاب سازه‌ها و بناهای مغایر با هویت تاریخی شهر در هسته مرکزی، خبر از آن می‌دهد که از نعمت وجود مشاوران کارکشته‌ای همچون دکتر شیعه غفلت شده است. حال انکه توجه به مبانی برنامه‌ریزی شهری گرایشی که استاد شیعه آن را شگرد دارد، می‌توانست وضعیت آبرومندانه‌ای به سیما و مبلمان شهری ببخشد و به یکباره کالبد شهر از تاسیسات تفریحی، گردشگری، پردیس سینمایی و فضای سبز مناسب تهی نشود. به نظرم نخستین کار در اولویت مدیریت شهری جدید اراک، عقد قرارداد با متخصصانی همچون دکتر شیعه است تا بعد از این با هدف‌گیری‌های اشتباهی منابع اعتباری شهر را هدر ندهند و به این آموزه قرآنی که « آیا آنان که می‌دانند با کسانی که نمی‌‌دانند برابر و یکسان هستند؟» توجه کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید