روزانه های سینمایی

مجمع دولت‌ساخته یا صنفی؟

طی ماه‌های اخیر مدیران ارشد و میانی ساترا به دفعات در باره شکل‌گیری تشکل موسوم به رصتا صحبت کرده‌اند و نوید برگزاری مجمع آن را در دهه اول اردیبهشت داده‌اند.(اینجا) این تشکل دربرگیرنده مدیران شرکت‌های iptv و  vod است که مجوز تاسیس خود را از ساترا اخذ کرده‌اند. بنابه گفته مدیران ساترا نمایندگانی از این تشکل در آینده به عضویت شوراهای صدور مجوز ساترا درخواهند آمد تا زمینه مشارکت آنها در تصمیم سازی‌ها و صدور پروانه فعالیت و تولید فراهم شود.
نکته‌ای که ساترایی‌ها از آن غفلت ورزیده‌اند آن است که اگر تشکل یا مجمع رصتا غیردولتی است چه اصراری است که آنها در این باره حرف بزنند و سکوت مدیران سکوهای نمایشی را با مصاحبه‌های خود جبران کنند.!
 تشکل رصتا قاعدتا غیر دولتی است، پس مدیران ساترا باید اجازه بدهند، محاسن و مزایای رصتا را اعضا و مدیران پلتفرم‌ها به زبان بیاورند. آنها باید بدانند کهنقش نهادهای حاکمیتی در مجموعه قوانین موضوعه به روشنی دیده شده است و به صدور مجوز و نظارت عام محدود می‌شود.
از سوی دیگر موضعگیری مدیران سکوها در این خصوص نشان خواهد داد که آنها با باور قلبی تن به تشکیل یک مجمع خودجوش داده و سفارش و توصیه دولت در کار نیست و قرار است که آنها در فرایند تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی ایفای نقش کنند.
مواضع و اظهارنظر مدیران ساترا در باره مجمع رصتا و مداخله آنها در این مورد سبب واکنش تند و صریح انجمن مدیران شرکت‌های آنلاین ویدیویی شده است. بطوریکه انجمن صنفی شرکت‌های آنلاین ویدیویی صلاحیت ساترا در این زمینه را به چالش کشیده‌است. (اینجا) به جز ملاحظات حقوقی و قانونی دخالت ساترا در یک امر کاملا صنفی، فقدان تجربه موثر مدیران ساترا در قوه مجریه و بدنه دستگاههای دولتی و ناآشنایی آنها با مقررات جاری، علت اصلی مداخلات غیرضروری آنها در امور مربوط به تشکل‌های صنفی است. مدیران ساترا می‌توانستند از تشکل صنفی موجود شرکتهای آنلاین ویدیویی نفراتی بخواهند تا نمایندگان‌شان را برای ایفای نقش در شوراهای موردنظر معرفی کنند در اینصورت نیاز به ایجاد تشکیلات موازی نبود. به هر حال این سوال جدی است که رصتا مجمع دولت‌ساخته است یا صنفی؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید