روزانه های سینمایی
جمع می شویم برای پخش!

جمع می شویم برای پخش!

در اولین همایش بررسی مسائل پخش و توزیع در شبکه نمایش خانگی، همین که موسسات ویدیو رسانه را به صرافت این نکته بیاندازیم که تامین و عرضه محصول یک فرآیند است و می بایست در این زنجیره به همه عوامل و متغیرهای مرتبط به یک اندازه توجه نشان داد، به نظرم همایشی که ترتیب داده ایم به هدف خود نزدیک شده است. همین اندازه که مدیران پخش موسسات بدانند که رقابت منفی و تخریبی، بازارهای هدف را از دسترس آنها دور خواهد ساخت و به سلب اعتماد مخاطب می انجامد، نشست روز یکشنبه نمره قابل قبولی خواهد گرفت. طی مدتی که …

 

 هزاران سوپر مارکت و کیوسک مطبوعاتی به مراکز عرضه و نقاط فروش محصول افزوده شده اند، به همان نسبت از ماندگاری فیلم در بازار کاسته شده است و فیلم ها فارغ از کیفیت هنری شان رخت یکبار مصرف را به تن کرده اند. اگر سال هاست در سینماهای کشور فیلم های سینمایی هیچگاه دو بار رنگ پرده را به خود نمی بینند و پدیده اکران مجدد از قاموس دفاتر پخش رخت بربسته است، نسخه ویدیویی فیلم ها نیز فقط طی چند روز و درست تا قبل از ورود فیلم جدید، فرصت دارند از مشتریان دلربایی کنند و خود را در معرض انتخاب مخاطب قرار دهند. پس دل خوش باشیم که موسسات یکبار دیگر هماهنگی در انتشار و توزیع فیلم را مورد توجه قرار دهند و نظم و ترتیبی را برای تور ویزیت شان در نظر گیرند.

اگر پس از برگزاری نشست اول اسفند موسسات بیش از گذشته دریابند که پخش و توزیع کالا به مدیران و متخصصان آگاه و کاربلد نیازمند است و نمی توان سبد کالا را در دست هر فرد نابلد یا مدعی بی دانشی قرار داد، ره به خطا نپیموده ایم. در همین رابطه اشتیاق موسسات حرفه ای و با سابقه پخش کالا برای ورود در کار توزیع فیلم فرصتی است که باید آن را به فال نیک گرفت و در هماهنگی وزارت خانه های بازرگانی و ارشاد ترتیبات و مناسبات لازم را برای آن در نظر گرفت.

موسسات با تجارب حاصله باید دریافته باشند که برای جلب رضایت اقشار متوسط جامعه و احترام گذاردن به شعور آنها، نیازمند بکارگیری تمهیدات تازه ای برای کیفیت بخشیدن به محصول هستند و درج هرگونه اطلاعات و مشخصات بر روی جلد محصول اما مغایر با محتوای فیلم جز به پس زدن مخاطب نتیجه دیگری در بر ندارد.

در برنامه ریزی نشست تلاش کرده ایم تصور و تلقی احتمالا" سنتی بعضی از دست اندرکاران شبکه را نسبت به پخش تصحیح کنیم و به آنها بگوییم که اگر از جنبه های علمی و مطالعاتی پخش غفلت کنند، حاصل سرمایه گذاری آنها مقرون به صرفه نخواهد بود و ضررو زیان جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

روز های گذشته در نشست دست اندرکاران توزیع مطبوعات کشور شرکت کردم. در آنجا غیر از ایراد چند سخنرانی و ارائه مقاله، جشنی برای ادغام دو شرکت بزرگ پخش نشریات برپا بود و نوید داده شد تا سر و سامان بهتری به توزیع مطبوعات داده شود. اما در این سو موسسات با واگرایی و موازی کاری هر یک در صدد تاسیس سامانه پخش حداگانه برآمده اند و هزینه های قابل توجهی را به آیتم هزینه های خود افزوده اند و دستیابی به نقطه سر به سر را سختتر کرده اند. بر این اساس اگر در ساعات برگزاری نشست ایده ائتلاف و همگرایی در ذهن بعضی از مدیران شکل بگیرد، با وجدان آسوده تری محل اجلاس را ترک خواهیم کرد. چنانچه موسساتی که دوست دارند خرج خودشان را از یکدیگر جدا کنند، برای دقایقی هم که شده است رویای یک کنسرسیوم پخش را در نظر آورند و هزینه های راه اندازی و اداره چند پخش مختلف را در یک پخش واحد تقلیل دهند، آنگاه طعم شیرین کار تیمی را بخوبی خواهند چشید. این نکته را نباید از یاد برد که پیامدهای محتوم طرح هدفمند سازی یارانه ها به مرور بیشتر خود را نشان خواهد داد و موسسات برای تطبیق خود با شرایط جدید چاره ای جز تعدیل هزینه ها و به اشتراک گذاشتن ظرفیت ها و امکانات خود ندارند.

نشست یکشنبه اولین بزنگاهی است که چند متخصص پخش کشور در معرض مسائل و چالش های توزیع در نمایش خانگی قرار می گیرند و ممکن است در آینده به تحقیقات و مطالعات جدیتری در این زمینه بپردازند. از این رو ی طرح تنگناهای شبکه بویژه در میزگردی که در بخش پایانی نشست به اجرا در خواهد آمد، می تواند اطلاعات و و اقعیات بسیاری را به این دسته از مهمانان همایش منتقل کند و ثمرات آن را در آینده ببینیم.

پیش بینی تدابیر امنیتی برای جلوگیری از تکثیر فیلم ها شاید در نگاه اول ارتباطی با موضوع نشست نداشته باشد، اما به هر حال اطمینان یافتن از تیراژ مورد درخواست بازار یکی از جمله اطلاعات کلیدی برای هر نظام پخش است. تاکید بر استفاده موسسات از فرمت دی وی دی  و حتی بلو – ری و سرمایه گذاری برای نصب قفل نرم افزاری بر روی محصول برآورد تیراژ واقعی بازار را میسر خواهد کرد. در غیر اینصورت مسلخ تکثیر هر ایده و تدبیر تازه ای را در مدیریت پخش از بین خواهد برد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید