روزانه های سینمایی

ادامه این کشمکش اداری به مصلحت نیست

چگونه است که شورای عالی فضای مجازی راضی نیست در کشاکش این چالش موضعگیری کند و یکبار برای همیشه به آن خاتمه دهد.

در باره جوابیه روابط عمومی سازمان صداوسیما که روز سه شنبه این هفته در روزنامه اعتماد وفق قانون مطبوعات در جواب به گزارش«سرپیچی صداوسیما از قانون» به چاپ رسید، این ملاحظات به ذهنم می‌رسد:
۱.استدلال معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی این است که اگر قانونی وجود دارد پس چرا مجلس طرحی را ارائه داده است تا شکل قانونی به این کار داده شود؟
همچنین اگر به گفته مدیر روابط عمومی صداوسیما اقدام آنها مستند به استفساریه شورای نگهبان و فرموده رهبری است، باز هم دورخیز ۲۶ نماینده برای ارائه طرح فاقد منطق حقوقی است.
مگر آنکه ساده‌لوحانه بپذیریم نمایندگان مجلس از این مستندات بی‌خبر هستند و بدون هماهنگی با مدیران صدا و سیما طرح را تنظیم کرده‌اند.!
۲.در خصوص مستندات حقوقی مطرح شده در جوابیه روابط عمومی، اخیرا معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد ملاحظات حقوقی دولت را بر اساس همان مستندات به‌روشنی مطرح کرده است و از جمله انکه شورای عالی مجازی سیاستگذاری و تقسیم کار دستگاهی را در این زمینه انجام خواهدداد لذا صدا و سیما و ساترا نمی‌توانند بدون اطلاع و اذن شورای یاد شده ببرند و بدوزند.
به عنوان مثال
ساترا چگونه به خود اجازه داده است که صدور مجوز برنامه‌ها و تولیداتی غیر از سریال مثل برنامه‌های ترکیبی، مسابقات و گفتگو محور را صادر کند و استدلالش آن باشد که این برنامه‌ها مثل سریال پیش‌تولید جدی ندارند و فاصله تولید و پخش آنها کمتر از چند روز بیش نیست.!
جالب است که در طرح نمایندگان صراحتا به برنامه‌های ترکیبی، مسابقات و ..‌. اشاره شده است یعنی این کار ساترا مستند به قانون نیست‌.
۳.فرض را بر این می‌گذاریم که همه اعمال صدا و سیما مستند به اسناد بالادستی است و تعدد مراجع قانونگذار نقطه ضعفی برای حاکمیت نیست سلمنا! پس مراجع ذیربط در اقدام تکمیلی همه قوانین و مقرراتی که از گذشته تا حال ملاک ارشاد برای صدور مجوز بوده و هست را با ذکر مواد و تبصره‌ها صراحتا کان لم یکن و بلااثر اعلام کنند تا ایرادات و تناقضات حقوقی بین دستگاهی برطرف شود‌.
۴.طرفین این مناقشه و اختلاف قرائت یعنی دولت و صداوسیما در استدلال هایشان برای اثبات حقانیت و صلاحیت خود در امر نظارت بر محتوا به مصوبات و ابلاغیه های شورای عالی مجازی استناد می‌کنند، چگونه است که شورای عالی فضای مجازی راضی نیست در کشاکش این چالش موضعگیری کند و یکبار برای همیشه به آن خاتمه دهد.در این حقیقت تردید نیست که ادامه این کشمکش اداری به مصلحت نیست و دو دستگاه معظم فرهنگی نباید بیش از این بر سر موضوع مورد اختلاف اینگونه ظاهر شوند و هر یک به سهم خویش فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار دهند ؟
۵.بخشی از پاسخ روابط عمومی صدا و سیما تعریض به اشکالات محتوایی و حاشیه‌های بعضی از تولیدات نمایش خانگی برمی‌گردد که جای طرح آن در این جوابیه نیست و ضمنا این کار در شان مدیر روابط‌عمومی رسانه‌ملی نمی‌باشد. زیرا ایشان که شبانه‌روز در معرض انتقادات مخاطبان از برنامه‌های صدا و سیما می‌باشد خوب می‌داند در جامعه متکثر ایران چنین واکنش‌هایی دور از انتظار نیست و  رسانه نیازمند دریافت بازخوردهای مخاطبان و رصد و تحلیل مستمر آنهاست. بنابراین به صرف پخش یکی دو برنامه قابل انتقاد شایسته نیست یک رسانه را از هستی ساقط نمود.
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

 

 

 

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید