روزانه های سینمایی

تقویت جبهه مخالفان با طرح نمایندگان مجلس

وزارت ارشاد مسئول و متولی اصلی همه فراورده های صوتی و تصویری غیرتلویزیونی در کشور فارغ از نوع تولید و انتشار آن است و فعالان خصوصی ناگزیر از تمکین در برابر مقررات جاری در این زمینه هستند.

 تاخیر و تعلل شورای عالی مجازی در ارائه تعریف « صوت و تصویرفراگیر »به تشدید مناقشه حقوقی بین سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما انجامیده است و قرائت های متفاوت این دو دستگاه ابعاد خاصی به این تنش بخشیده است. بعد ازآنکه صدا و سیما نظارت بر رسانه‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال را از آن خود کرد، در ادامه نظارت انحصاری بر ساخت و عرضه سریال غیرتلویزیونی را خواستار شد و بلافاصله مرجعیت خود را بر کلیه تولیدات و محتواهای نمایشی و غیرنمایشی قابل عرضه بر بستر اینترنت مورد تاکید قرار داد.

۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی که معلوم نیست چقدر با جنبه‌های علمی موضوع آشنا هستند و قوانین و مقررات موضوعه را مورد مطالعه انتقادی قرار داده‌اند، درصدد برآمده‌اند تا در قالب طرح یک اصلاحیه، تبصره‌ای به قانون مرتبط با وظایف وزارت ارشاد بیفزایند و کار را اساسا یکسره کنند. مفاد این طرح چنین است:

«صدور هر گونه مجوز نظارت بر فرآیند تولید و پخش کلیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال، برنامه‌های گفتگومحور و ترکیبی برعهده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد»

بر این اساس خبرگزاری‌ها و سایر جراید و رسانه‌هایی که پیش از این برای تولید محتوای خبری و مستند_گزارشی همچنین ضبط و انتشار گفتگو، آزادانه و زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت ارشاد عمل می‌کردند، ناخواسته به میدان کشمکش بین صدا و سیما و سازمان سینمایی کشانده شده‌اند تا نشانه دیگری از طبع و خصلت انحصارطلبانه صدا و سیما به پشتوانه رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی همسو نمودار شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که فناوری دیجیتال و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی سبب شد تا اشکال و مناسبات تازه‌ای برای تولید و انتشار محتوای دیجیتال خلق شود و هنرهای تصویری بشدت از این پدیده قرن متاثر شوند. مدیران صدا و سیما که به موجب مقررات پیش از پیدایی سرویس های ویدیوی درخواستی، خود را یگانه حاکم و ناظر در عرصه صوت و تصویر بر بستر اینترنت می‌دانند، همه محصولات دیداری و شنیداری بارگذاری شده در این بستر را مصداق صوت و تصویر فراگیر می‌دانند و خواستار سلب اختیارات و مسئولیت‌های قانونی وزارت ارشاد و سازمان‌های وابسته به آن هستند. غافل از آنکه وزارت ارشاد مسئول و متولی اصلی همه فراورده‌های صوتی و تصویری غیرتلویزیونی در کشور فارغ از نوع تولید و انتشار آن است و فعالان خصوصی ناگزیر از تمکین در برابر مقررات جاری در این زمینه هستند. همانگونه که پیش از این صنعت ویدیو و فناوری دیجیتال توانست زمینه تازه‌ای را برای تولید و انتشار محصولات هنری بر بستر نوار مغناطیسی و سپس لوح فشرده فراهم کند، اینترنت نیز می‌تواند حاملی برای توزیع محصول برای مخاطبان شناخته شده و کاربران مشخص قلمداد(unicast) شود. این امر تعارضی با خدمات و وظایف تلویزیون کشور که تولید و عرضه برای انبوه مخاطبانbroadcast)) است، ندارد.

کمترین پیامد طرح تازه نمایندگان واکنش تند اهالی مطبوعات و رسانه‌های گروهی در قبال آن است و این جمعیت پرشمار به جامعه سینمایی کشور که صنوف مولف آن بارها به انتقال بخشی از وظایف وزارت ارشاد به صدا و سیما انتقاد کرده‌اند، خواهند پیوست و با طرح نمایندگان مجلس جبهه مخالفان تقویت خواهد شد.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید