روزانه های سینمایی

نوبت شفاف‌سازی در ممیزی فرارسیده است

چرا ضوابط ممیزی در رسانه های سه گانه تلویزیون، سینما و نمایش خانگی تا این حد متفاوت است و فاصله عمیقی بین آنها وجود دارد؟

در تمام سالهایی که بعضی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی در تیررس انتقادات شکلی و محتوایی منتقدان دو آتشه رسانه‌های خاص با خاستگاههای روشن سیاسی بوده‌اند، این واقعیت کمتر مورد اعتنا قرار گرفته است که بسیاری از مدیران نظارتی سازمان سینمایی و تعداد قابل توجهی از اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی از گذشته تا حال جایگاهی در اصل تلویزیونی داشته‌اند.

این چهره‌ها که در بین آنها نام‌های آشنا و عناصر معتمد مدیران ارشد رسانه ملی و سطوح بالای حاکمیت کم یافت نمی‌شود، ضمن ادامه همکاری در سطوح مدیریتی و یا تهیه کنندگی با سازمان متبوع خود، به نقش عمدتا نظارتی در سازمان سینمایی نیز پرداخته اند.

متهم کردن مراجع نظارتی در دولت به سهل انگاری و ترویج اباحه‌گری از سوی منتقدان، قطعا متوجه چهره‌ها و شخصیت‌های موجهی است که برادری و صلاحیت خود را در اجرا و پایبندی به اصول و ضوابط مورد انتظار رسانه ملی اثبات کرده‌اند، با این حال چرا در واقعیت این رفتار دوگانه از دید مخالفان قابل اغماض نیست و آن را برنمی‌تابند؟

اصولا چرا ضوابط ممیزی در رسانه‌های سه گانه تلویزیون، سینما و نمایش خانگی تا این حد متفاوت است و فاصله عمیقی بین آنها وجود دارد؟ چرا در بازبینی و ارزیابی محصولات سینمایی و غیرتلویزیونی در مقوله حجاب و پوشش مردان و زنان در کنار قیودات شرعی، به تلقی و هنجارهای رایج در عرف جامعه بها داده می‌شود اما در محصولات تلویزیونی ملاکات عرفی سهم و وزن کمتری در اعمال ممیزی دارند؟

از سوی دیگر اتهام رفتار متناقض و ریاکارانه از ساحت مدیران و تهیه کنندگان موجه تلویزیونی در گلوگاههای نظارتی سینما و نمایش خانگی به‌دور است و منصفانه نیست که بپنداریم آنها در تلویزیون به اکراه تن به کاری می‌دهند که در اصل آن را قبول ندارند و چون به ارشاد می‌روند آن کار دیگر می‌کنند.!

در پاسخ به این سوالات و تناقضات شاید گفته شود که منتقدان از اقتضائات طبیعی و متفاوت رسانه‌ها با یکدیگر بی‌خبرند و عقیده دارند مقررات یکسانی بر همه آنها باید اعمال شود و قائل به هیچ انعطاف و قبض و بسطی نیستند. همچنین ممکن است گفته شود که در تلویزیون سطوح و لایه‌های متعدد نظارتی اعمال می شود و در سینما و نمایش خانگی به موجب مقررات رای و نظر شوراهای بازبینی فصل الخطاب است و مرجع بالاتری بر آنها نظارت ندارد. منتقدان غافل از این نکته هستند که در تلویزیون هم ضوابط پخش در اعیاد و مناسبت‌های شادی آفرین و ‌گستره مخاطبان شبکه‌ها دچار قبض و بسط می‌شود و گاه در بازپخش یک اثر ممیزی‌های مجددی اعمال می‌شود.

به زعم نگارنده دلیل تفاوت و تمایز در ضوابط ممیزی به جز آن نیست که تلویزیون به عنوان نهاد حاکمیتی و کارفرما و سفارش‌دهنده محصولات تصویری به قصد الگوسازی و ترویج فرهنگ و هنجارها در تراز مطلوب، به دنبال آن است که ترسیم کننده وضع موعود و آرمانی در ارائه پوشش و حجاب، رفتار و مناسبات شخصیت‌ها با یکدیگر و انتخاب سوژه‌ها و داستانها باشد. البته این سیاست چقدر به تحقق هدف عالیه نظام در بخش فرهنگ کمک نموده است، موضوع این یادداشت نیست.

در نقطه مقابل تولیدات سینمایی و غیرتلویزیونی نسبت روشن‌تر و واقع بینانه‌تری با فرهنگ عمومی و وضعیت اجتماعی، رابطه آدم‌ها و پوشش آنها دارند. به تعبیری تلویزیون به اندازه دو رسانه دیگر آئینه تمام‌نمای تکثر فرهنگی و خرده فرهنگ‌های ایرانیان نیست. با این حال به نظر می‌رسد ادامه وضع موجود به جز تحریک منتقدان و مخالفان سیاست‌های فرهنگی دولت که در یکسال اخیر در قالب حمله به سریال‌های نمایش خانگی بروز یافته است، به تشدید شکاف در نظام بازبینی محصولات تصویری می‌انجامد و آثار و عوارض آن بویژه بر اقشار کودک و نوجوان جامعه و شکل گیری تلقی دوگانه در ذهن آنها قابل انکار نیست.

شاید راه حل برطرف ساختن این چالش آن باشد که همه رسانه‌های تصویری کشور با تعدیل دیدگاهها و نگرش خود به سطح قابل قبول و باورپذیری از ممیزی دست یابند و با پرهیز از افراط و تفریط نشان دهند که از آبشخور یک منشور و نظام فرهنگی واحد تبعیت می‌کنند. هر چند تجربه نشان داده است که از صدا و سیما نمی‌توان چنین انتظاری را داشت اما پیشگامی مدیران نظارتی سینما و نمایش خانگی در ترسیم و تدوین دقیق‌تر ضوابط ممیزی ضمن کمک به شفاف‌سازی که شاه‌بیت سیاست سکاندار سینمای کشور حسین انتظامی است، زمینه کج سلیقگی و بی‌دقتی بعضی از فیلمسازان در نادیده انگاشتن آستانه تحمل مخاطبان بویژه خانواده‌ها را از بین می‌برد.

نوبت شفاف‌سازی در ممیزی فرارسیده است!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید