روزانه های سینمایی

رفتار دوگانه تلویزیون در قبال سریال‌های ناتمام

رفتار دوگانه تلویزیون با بسیاری از موضوعات سیاسی و فرهنگی متاسفانه به رویه و هنجاری عادی در رسانه‌ای تبدیل شده است که در دوران ظهور رقبای پرشمار، به شدت نیازمند صداقت و روراستی با مخاطب خود است

ناتمام ماندن دو سریال قهوه تلخ و قلب یخی در اوایل دهه نود کافی بود تا بخش‌های خبری صدا و سیما تا مدت‌ها گلایه و رنجش مخاطبان و خریداران دی‌وی‌دی این دو مجموعه را بازتاب دهند. رسانه فراگیر ملی در مدت پخش نخستین مجموعه‌های اختصاصی نمایش خانگی در ظاهر دم فرو بسته بود اما در سطوح بالای تصمیم‌گیری نظام، به دنبال کوتاه کردن دست دولت در صدور مجوز ساخت و نمایش سریال بود. ساخت سریال بدون بودجه دولت و با سرمایه بخش خصوصی به کام جام‌جم نشینان انحصار طلب خوش نیامده بود و به این خاطر دستور بایکوت خبری این اتفاق بزرگ صادر شده بود. شاید خیلی‌ها به یاد داشته باشند که در آن سالها جنبه‌های منفی سریال‌های نمایش خانگی در تولیدات خبری و برنامه‌های سینمایی رادیو و تلویزیون مطرح و بزرگ‌نمایی می‌شد.

ناتمام ماندن قلب یخی و در ادامه قهوه تلخ باعث شد تا صدا و سیما در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای نقش وکیل مدافع تماشاگران دو سریال یاد شده را ایفا کند و با یادآوری حقوق مخاطب، ساخت سریال در جایی غیر از تلویزیون را دلیل اصلی چنین مشکلاتی برشمارد و یکسره در صدد تخطئه آن برآید.

دست بر قضا در دو ماه ابتدایی سالجاری چهار سریال تلویزیونی در داستانگویی به یکباره زبان در کام کشیدند و هر چهار مجموعه بصورت ابتر و ناتمام با بینندگان وداع نابهنگام کردند. سریال‌های کامیون، پایتخت۶، نون خ و زیرخاکی به بهانه درست و منطقی شیوع پدیده منحوس کرونا اصولا امکان ادامه تولید را نیافته بودند و به این خاطر فقط به همت قابل تحسین عوامل تولید انها قسمت‌های ضبط شده به روی آنتن رفت.

 نکته قابل توجه در بروز این اتفاق آن بود که صدا و سیما توقف تولید این سریال‌ها و تمام نشدن فرایند تولید آنها را اعلام نکرد و بیننده امیدوارانه هر شب به روایت قصه‌ سریال‌های چهار‌گانه دل می‌سپرد. بینندگان وفادار که استثنائا امسال به خاطر کرونا بیش از هر موقع در خانه بسر می‌بردند و دنبال‌کننده جدی و پیگیر بهاریه‌های سریالی تلویزیون بودند، وقتی از ناقص ماندن سریال‌ها با خبر شدند که قبل از آن خبری در این باره نشنیده بودند و به خاطر پنهانکاری مدیران تلویزیون احتمال ناتمام ماندن آنها را نمی‌دادند.

با این حال به رغم درک شرایط دشوار کار و تولید در فضای کرونا زده، تلویزیون رفتار صادقانه‌ای را در قبال تماشاگران خود نشان نداد و اغلب آنها را در برابر ناتمام ماندن سریال‌های پر بیننده خود غافلگیر و آچمز کرد. بخش‌های خبری رسانه حاکمیتی یعنی رادیو و تلویزیون بر خلاف اوایل دهه نود که توقف توزیع سریال‌های نمایش خانگی را به مثابه خیانتی نابخشودنی در قبال حقوق مخاطبان اندک آنها پنداشته بودند، این بار و در اواخر دهه نود، کاری که تلویزیون با انبوه مخاطبان خود کرد را مهم تلقی نکردند و گویی که امر متعارفی رخ داده است، از کنار موضوع بسیار مهم پخش پی‌در‌پی چهار سریال ناتمام به راحتی گذشتند.

«جام‌جم» ارگان مطبوعاتی صدا و سیما در یکی از روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال، با تیتر یک خود تحت عنوان «ساز ناکوک سریال‌های نمایش خانگی» نشان داد که کماکان هر عیب و ایرادی را در متن سریال‌های نمایش خانگی پیگیری و بزرگ‌نمایی می‌کند اما به دلیل منافع سازمانی به ازای جوالدوزی که به دیگران می‌زند، حاضر نیست سوزنی را به خود بزند و از نارضایتی میلیونها مخاطب در برابر ناتمام ماندن سریال‌های چهارگانه پایتخت، کامیون، نون خ و زیرخاکی حرفی به میان آورد.

رفتار دوگانه تلویزیون با بسیاری از موضوعات سیاسی و فرهنگی متاسفانه به رویه و هنجاری عادی در رسانه‌ای تبدیل شده است که در دوران ظهور رقبای پرشمار، به شدت نیازمند صداقت و روراستی با مخاطب خود است و نباید به هیچ قیمتی اجازه دهد تا سرمایه اعتماد اجتماعی آن نزد بیننده بی‌ارج و قرب شود.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • سلام فعالیت موسسات هنر اول، گلرنگ رسانه و اندکی هم سوره در امر تامین و توزیع نمود بیشتری دارد. موسساتی مانند تضویرگسترپاسارگاد و سرو رسانه پارسیان به تولید سریال گرایش نشان داده اند. همانطور که در هفته های اخیر دیده ای اکران آنلاین بسیاری از فیلم ها انتشار نسخه فیزیکی، دانلود قانونی و آرشیوی آنها را به تاحیر انداخته است و علاقه مندان باید با خرید بلیط عنوان مورد علاقه خود را در پلتفرم های رسمی تماشا کنند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید