روزانه های سینمایی

پیامد ادامه تعطیلی سینماها چیست؟

در مناسبات جدیدی که از این پس شکل خواهد گرفت، پلتفرم‌های آنلاین برای خالی نماندن سرویس‌هایشان از فیلم‌ روز ایرانی با روی بازتری با تهیه‌کنندگان روبرو خواهند شد و در مقابل صاحبان فیلم نیز می‌توانند امتیازات و شرایط بهتری را پیشنهاد دهند.

سخنان اخیر یک مقام ارشد در سازمان سینمایی آب پاکی بود بر دست سینماداران و تهیه‌کنندگانی که برای بازشدن سینماها در روز عید سعید فطر حساب بازکرده بودند و تصور می‌کردند بعد از سه ماه تعطیلی می‌توانند چراغ سینماها را روشن کنند و با حداقل تماشاگر، اکران فیلم‌های اسفند ماه را ادامه دهند. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفته است به رغم اعلام آمادگی برای بازگشایی سینماها در چارچوب پروتکل‌های پیش‌بینی شده، ستاد مقابله با کرونا با درخواست وی موافقت نکرده است. وی زمان بازگشایی احتمالی سینماها را در نیمه دوم خرداد و یا اواخر خرداد ماه دانسته است.

با این ترتیب سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند آن است که پیامد ادامه تعطیلی سینماها چیست؟تاخیر یک ماهه در گشایش سینماها به جز افزایش ضرر و زیان سینماداران، دفاتر پخش و دیگر ذینفعان، بیکار شدن و بیکار ماندن جمع دیگری از فعالان بخش‌های خدماتی سینما را در پی دارد. روی دیگر این سکه در عرصه تامین و انتشار فیلم عیان و نمودار می‌شود. جایی که در نبود سینماها، صاحبان فیلم‌های تولید شده برای کوتاه کردن دوره خواب سرمایه و رسیدن به اصل آن چاره‌ای جز آن ندارند که به گزینه‌های «سینما ماشین» و «اکران آنلاین» جدی‌تر فکر کنند و با غلبه بر تردید و دو دلی این بار تا صف متقاضیان این دو سرویس طولانی نشده است، قید اکران در سینماها را بزنند و با پلتفرم‌های آنلاین و اداره کنندگان «سینما ماشین» به توافق برسند.

از سوی دیگر سامانه‌های آنلاین با بارگذاری تعداد قابل توجهی فیلم ایرانی در سه ماه گذشته با فهرستی از فیلم‌های اکران شده روبرو هستند که مدام در حال کوتاه و جمع و جور شدن است. این فهرست با احتساب فیلم‌های باقی مانده از سال‌های ۹۶ تا ۹۸ که تاکنون در نمایش خانگی عرضه نشده‌اند، از ۳۰ عنوان تجاوز نمی‌کند. در مناسبات جدیدی که از این پس شکل خواهد گرفت، پلتفرم‌های آنلاین برای خالی نماندن سرویس‌هایشان از فیلم‌ روز ایرانی با روی بازتری با تهیه‌کنندگان روبرو خواهند شد و در مقابل صاحبان فیلم نیز می‌توانند امتیازات و شرایط بهتری را پیشنهاد دهند.

طی روزهای گذشته آپلود تعداد زیادی فیلم ـ تئاتر، فیلم های قدیمی سینمای ایران و فیلم‌های گروه هنر و تجربه از سوی برندهای آنلاین، معنایی جز این ندارد که سرویس‌ها می‌خواهند زمان بخرند تا در تامین فیلم‌های روز سینمای ایران و مواجهه با صاحبان آنها، دست پیش داشته باشند و مناسبات به نفع آنها رقم بخورد و تقاضا ابتدا از سوی تهیه‌کنندگان مطرح شود.

این گمانه زمانی تقویت می‌شود که اغلب فیلم‌های پر فروش و متوسط اکران سال ۹۸ یا پیشتر در شبکه نمایش خانگی نوزیع شده‌اند و یا همانند فیلم «جهان با من برقص» فعلا گزینه «سینما ماشین» را برگزیده‌اند و واگذاری حقوق نمایش خانگی را در اولویت قرار نداده‌اند.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید