روزانه های سینمایی

در بدرقه «کرگدن»

«کرگدن» با نگاهی به نوع روایت و شیوه‌های جدید داستانگویی در سریال‌های خا رجی یک دهه اخیر از جمله روایت غیرخطی و استفاده مکرر از تمهید فلاش بک، کوشید تا مخاطبان خود را در بین دنبال کنندگان سریال های خارجی بیابد.

قبل از اینکه کرونا همه‌گیر شود و مردم به ماندن در خانه برای حفظ جانشان رضایت دهند، ناشر نسخه فیزیکی «کرگدن» که اتفاقا سرمایه‌گذار مجموعه بود(سرورسانه پارسیان)، به دلیل عدم استقبال مشتریان سنتی بازار از قسمت ۱۹ به بعد دی‌وی‌دی آن را روانه بازار نکرد تا زیان کمتری پدید آید. بدین ترتیب سریال«کرگدن»(کیارش اسدی زاده) از معدود سریال‌های نمایش خانگی است که برای مجموعه‌داران و کلکسیونرها اثر ناقصی به شمار می‌آید.

«کرگدن» به پایان رسید تا پرونده یکی دیگر از سریال‌های نمایش خانگی بسته شود بی انکه شخصیت یا شخصیت‌های خاصی از آن در اذهان باقی مانده باشد و یا آنکه تکیه کلام و اتفاق خاصی از آن را بعد از این به یاد آوریم. سرنوشت محتوم بسیاری از سریال هایی که طی چند سال اخیر در این شبکه عرضه شده اند، تقریبا مشابه «کرگدن» است و در خوشبینانه ترین حالت باید از آنها به عنوان مجموعه های متوسط یاد کرد.

در بدرقه «کرگدن» باید گفت، به اقتضای جغرافیای داستان وقوع بسیاری از صحنه‌های سریال «کرگدن» در محیط باز و بیرونی بود که به جز تنوع بصری، به طراحی لباس منطقی‌تر برای شخصیت ها منجر شده بود و به باورپذیری آنها کمک می کرد. «کرگدن» می توانست در ژانر اکشن قرار گیرد و به مدد فضا و جهان متفاوتی که با جریان غالب در سریال‌های نمایش خانگی دارد، به اثر قابل اعتنایی بدل شود. اما حیف که طراحی صحنه‌های اکشن آن سردستی و بعضا خام و آماتوری بود و در اجرای آنها از ظرافت و محاسبات سنجیده خبری نبود.

امتیاز «کرگدن» میدان دادن به بازیگرانی با پیشینه تئاتری است. در غیاب متن و فیلمنامه‌ای که رضایت عاطفی و حسی بازیگران را برانگیزد، همین عمق بندانگشتی شخصیت‌های کنونی جز با توانایی و درک درست بازیگران بدست نیامده است.

«کرگدن» با نگاهی به نوع روایت و شیوه‌های جدید داستانگویی در سریال‌های خا رجی یک دهه اخیر از جمله روایت غیرخطی و استفاده مکرر از تمهید فلاش بک، کوشید تا مخاطبان خود را در بین دنبال کنندگان سریال های خارجی بیابد. ضعف بنیادین «کرگدن» داستان است که در بسیاری از جاها انطباق چندانی با واقعیت‌ها و مناسبات جاری ایران امروز و دغدعه‌های جوانانش ندارد. به عنوان مثال خاستگاه طبقاتی شخصیت‌های سریال و همگرایی آنها برای شرکت در یک چالش، معرف دغدغه‌های قشر مرفه و ثروتمند جامعه است و حضور نمایندگانی از طبقات فرودست و یا متوسط، فقط برای جور بودن جنس است.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید