روزانه های سینمایی
این هفته اتفاق می افتد

این هفته اتفاق می افتد

در جریان کنفرانس رسانه ای دبیر کل ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، وعده پیشین بهره برداری از نخستین هولوگرام های ویژه ستاد عملی خواهد شد. از آنجا که برای طراحی و تولید این برچسب تدابیر حفاظتی خاصی مد نظر قرار گرفته است، امکان جعل آن منتفی است. تهیه و نصب این هولوگرام بر روی کلیه محصولات نمایش خانگی الزامی است و در مرحله اول عموم فیلم های دارای پروانه نمایش خانگی که بر روی لوح فشرده عرضه می شوند، مشمول این قاعده می گردند. به تناسب آمادگی و علاقه تهیه کنندگان سایر محصولات نظیر بازی، نرم افزار، موسیقی و نظایر آن، می توان دامنه این کار را وسعت داد.

از جمله مزایایی که برای این اقدام می توان برشمرد، تفکیک و تشخیص محصول مجاز از غیر مجاز است. به نظر می رسد برای بازرسان یا ضابطین قضایی همواره به دلیل تنوع محصولات و الصاق برچسب های متفاوت از سوی موسسات ناشر، هولوگرام عامل تعییین کننده ای جهت شناسایی و تمییز کالای سالم از ناسالم به شمار نمی رود.
سهل است به موجب اخبار و گزارش های دریافتی…

اخیرا" جعل هولوگرام بعضی از موسسات ویدیو رسانه به دلیل پایین بودن سطح حفاظتی آن، بعد تازه ای را به اعمال متخلفان شبکه بخشیده است. سوی دیگر و مهمتر ماجرا تقویت توان و بنیه مالی ستاد است. به زعم مسئولان ستاد و آنچه که به عینه مشهود است به دلیل تنگناهای اعتباری در یکی دو سال گذشته عموما" فعالیت ستاد به برخورد با خاطیان در تهران خلاصه و محدود شده است. تعمیم و گسترش تحرکات قهرآمیز ستاد که از سوی نیروی انتظامی اعمال می شود، در شهرستان ها مستلزم تامین اعتبار و شارژ مالی شعبات استانی ستاد می باشد. اگر بنا را بر خوشبینی بگذاریم؛ از این پس با درآمدی که در ازای واگذاری هر قطعه هولوگرام به ناشران، عاید ستاد خواهد شد، وقفه کمتری در مبارزات و عملیات ستاد پدید آمده و شعاع آن سایر استان ها را نیز در بر خواهد گرفت. تجربه سال های گذشته نشان داده است که هرگاه بودجه و اعتباری هر چند مختصر به امر مبارزه با شبکه های تکثیر آثار مجاز یا فیلم های غیر مجاز  اختصاص یافته است، پیامدهای مثبت و خیره کننده ای را شاهد بوده ایم و امنیت به بازار بازگشته است. بر این اساس متعاقب استقبال موسسات ویدیو رسانه و سایر شخصیت های حقوقی از هولوگرام برای عرضه فیلم یا برنامه در شبکه نمایش خانگی، تفاهم نامه با دبیران استانی ستاد منعقد خواهد شد و زمینه برای انجام همزمان عملیات علیه کپی کارها و باندهای تکثیر و توزیع فیلم های غیر مجاز آغاز خواهد شد. خوشبختانه ماموریت های ستاد به تناسب کسب اطلاعات و شناسایی های قبلی در هر ساعت از شبانه روز امکان وقوع دارد و حکم قضایی صادره، امکان مواجهه با خاطیان را در هر موقعیت زمانی و مکانی فراهم می سازد. بدیهی است تداوم مبارزه با اعمال مجرمانه در شبکه، مهمتر از هر گونه عملیات ضربتی و قاطع ولی به صورت موردی است . استمرار نظارت و پاکسازی مراکز عرضه فیلم، خاطیان را به حاشیه می برد و اگر حاشیه نشینی آنها طولانی شود، امکان گرایش آنها به کار و فعالیت های دیگر وجود دارد. اما اگر این عده اطمینان حاصل کنند که تب عملیات و نظارت موقتی است و دوباره آب رفته به جوی بازخواهد گشت، چند روزی به استراحت می پردازند تا آب ها از آسیاب بیفتد. بنابراین بیت معروف :
 " رهرو آن نیست که گه کند و گهی خسته رود    رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود"  در اینجا کاملا" مصداق دارد. به تعبیری پایداری در دورساختن خاطیان و کوتاه کردن دست آنان ارزشی بیش از مجازات صرفا" نقدی و جری تر شدن آنها برای بازگشت مجدد به بازار دارد. 

از سوی دیگر کارایی و شادابی نیروهای تحت امر ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز در شرایطی که معمولا" در محاکم قضایی احکام سنگینی برای مجرمان انشا و صادر نمی شود! اهمیت دو چندانی دارد. مباد که آرای سبک محاکم سبب بی انگیزه گی ستادها شود. زیرا استمرار مبارزه حداقل حسنی که دارد فضای کسب وکار متخلفان را ناامن می سازد.
از آنجا که پیشگیری از اعمال مجرمانه مقدم بر مبارزه است، اختصاص بودجه و صرف هزینه برای آگاه ساختن مردم بویژه کودکان و نوجوانان، ارزشی به مراتب بیش از مبارزه فیزیکی دارد. فرهنگ سازی برای تبیین زشتی و حرمت تضییع حقوق دیگران قطعا" باید در صدر توجهات ستاد قرار گیرد.

امید است دریافت اخبار و گزارش های مسرت بخش از دور تازه فعالیت های ستاد، ثبات و امنیت بیشتری را به بازار فروش محصولات نمایش خانگی ببخشد و سبب ساز رونق دوباره شبکه از پی سالی سخت و نفس گیر گردد. سالی که علیرغم سرمایه گذاری وسیع موسسات برای خرید و عرضه فیلم سینمایی ایرانی، تولیدات و سریال های ویدیویی، منافع آنان در مسلخ کپی کاران به یغما رفت.

بازتاب: خبر گزاری ایسنا

         اتفاق افتاد

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید