روزانه های سینمایی

«شیرین قناری» از قفس به درآمد

فیلم سینمایی«شیرین قناری بود» به کارگردانی داودتوحیدپرست بعد از ۹ سال انتظار برای دیده‌شدن، سرانجام از امروز پنجشنبه در پلتفرم‌های آنلاین بارگذاری و منتشر شد تا پس از انتظاری طولانی از قفس به درآید.

در چهل روز گذشته فیلم‌های زیادی از بایگانی بنیاد سینمایی فارابی بیرون آمده‌اند و در سرویس‌های آنلاین بارگذاری و یا از تلویزیون پخش شده‌اند. در فهرست فیلم‌های واگذار شده فارابی، فیلم‌های کودک و نوجوان بیش از سایر فیلم‌ها به چشم می‌خورند که در بین آنها تعدادی برای اولین بار به نمایش درآمده‌اند و بعضی نیز نمایش محدودی در تلویزیون و نمایش‌خانگی داشته‌اند.

تماشای از سرتامل فیلم‌های کودک و نوجوان که با حمایت فارابی عموما نمایش اول آنها در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان بوده است، محک خوبی برای میزان تحقق اهداف و موفقیت‌ سیاست‌های سینمای کودک و نوجوان در بیست سال گذشته است. سینمایی که طی این مدت متاسفانه فیلم جریان ساز و پرفروشی نداشته است و بعد از به حافظه تاریخ پیوستن عروسک‌های باتومی کلاه قرمزی و شهرموشها حالا چشمش به درخشش تک ستاره‌هایی است که برای مدتی آسمان سینمای کودک و نوجوان را روشن می‌کنند و متاسفانه دنباله‌ای برای آنها نمی‌توان متصور شد.

چرا«شیرین قناری بود»از اکران بازمانده بود؟

در نسخه اولیه فیلم اشتیاق حضور دختران جوان و نوجوان برای حضور در استادیوم‌های فوتبال و تماشای بازی تیم‌های باشگاهی مورد علاقه، موضوع و دغدغه محوری فیلمساز بود. مسئله‌ای که دولت روحانی در ظاهر مخالفتی با آن ندارد اما دیگر دستگاه‌های حاکمیتی زیربار آن نمی‌روند و با آن کنار نمی‌آیند زیرا معتقدند با جو مردانه و غیراخلاقی موجود در ورزشگاه‌ها این امر یک منکر اجتماعی و آسیب‌رسان است. در این سالها با فشار فیفا در بعضی از بازی‌ها با هماهنگی صورت گرفته،  امکان حضور زنان بصورت محدود و مدیریت شده در برخی از بازی‌های تیم ملی فراهم شده‌است اما این سیاست به بازی ‌های باشگاهی امتداد نیافته است تا تحقق آن به یک خواب و رویا تبدیل شود.

ممانعت از حضور دختران در ورزشگاه‌ها ابتدا در فیلم «آفساید» ساخته جعفرپناهی(۱۳۸۴) مورد توجه قرار گرفت. این فیلم مستندنما که بازتاب گسترده‌ای در محافل سینمایی داخل و خارج داشت، تا قبل از حواشی سیاسی  و محدودیت‌های قضایی ایجاد شده برای پناهی، هیچگاه به نمایش عمومی درنیامد و اولین بار بی‌بی‌سی فارسی اقدام به پخش آن کرد. «آفساید» از جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره‌ای را کسب کرد تا توزیع جهانی آن توسط یک پخش‌کننده آمریکایی در دستور کار قرار گیرد.

در نسخه منتشر شده از «شیرین قناری بود» مطالبه دختران برای حضور در ورزشگاه‌ها به یک تم فرعی بدل شده است و ماجرای پر رنگ‌تر، کشمکش بین مردی خلاف‌کار و زن‌باره که شهراد وثوقی آن را بازی می‌کند با دختر(سعیده رودبارکی) شخصیت اصلی فیلم و پسری(مجیدحاجی زاده) است که هر دو به هم علاقه‌مند هستند. در ادامه یکی از زنان(نگین معتضدی) که قربانی هوسرانی مرد خلافکار شده‌است به واسطه دوستی و صمییتی که با دختر دارد، درصدد انتقام از ضدقهرمان داستان برمی‌آید.

پیامد اکران نشدن فیلم در سال‌های گذشته کارگردان را در موضع فردی مطالبه‌گر نشاند و فارابی را به عنوان مالک فیلم که مخیر به نمایش یا عدم نمایش آن بود، در موضع مخالف و ضدیت با فیلم  قرار داد. در حالیکه با اکران فیلم استقبال چندانی از سوی تماشاگران برای آن رقم نمی‌خورد و ای بسا با تغییر معادله، شاهد صف‌آرایی منتقدان در برابر توحیدپرست و فارابی بصورت توامان بودیم.!

بازی‌های ضعیف، چهره‌پردازی بد و پراکنده‌گویی‌هایی که ناشی از ممیزی و تدوین چندباره فیلم است، در مجموع روایت مغشوش و غیردراماتیکی را باعث شده است تا فیلم به هجویه‌ای از طرف یک فیلمساز طرفدار تیم آبی پایتخت علیه دیگر تیم پرطرفدار یعنی سرخ‌پوشان بدل شود.

روزانه‌های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید:

http//t.me/cinemadailyir

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید