روزانه های سینمایی

معرفی فیلم‌های نوروز۹۹ نمایش‌خانگی۱

از هفته گذشته عرضه و انتشار فیلم‌های ایرانی در نمایش خانگی با آهنگ تندتری مورد توجه ناشران و صاحبان حقوق نمایش‌خانگی فیلم‌ها قرار گرفت. در این میان تعطیلی سینماها مزید برعلت شد و تلاش شد تا خلاء این ضایعه تاحد زیادی جبران گردد و تحمل خانه‌نشینی برای این روزهای سخت برای مردم آسانتر شود.

از هفته گذشته عرضه و انتشار فیلم‌های ایرانی در نمایش خانگی با آهنگ تندتری مورد توجه ناشران و صاحبان حقوق نمایش‌خانگی فیلم‌ها قرار گرفت. در این میان تعطیلی سینماها مزید برعلت شد و تلاش شد تا خلاء این ضایعه تاحد زیادی جبران گردد و تحمل خانه‌نشینی برای این روزهای سخت برای مردم آسانتر شود. در اولین قسمت این یادداشت نگاهی به ‌معرفی فیلم‌های نوروز۹۹ نمایش‌خانگی پرداخته‌ام

شاه کش

 در ظاهر خیلی چیزها را دارد. تصویربرداری خوب، طراحی صحنه حساب شده، جلوه‌های ویژه به فراخور نیاز صحنه و … اما «شاه کش» در باطن قصه‌ای را جویده شده و تقطیع شده روایت می‌کند و بیننده در پایان با انبوهی از سوالات بی پاسخ مانده در حیرت می‌ماند از این سرمایه و انرژی زیادی که پای فیلم هدر رفته است و احساس مطبوعی را در تماشاگر به جا نمی‌گذارد.

«وحیدامیرخانی» در تجربه دوم کارگردانی سعی کرده است ناخنکی به بعضی از ژانرهای سینمایی بزند و ادای آنها را درآورد. خشونت افسارگسیخته ای که از شخصیتی که حجازی فر آن را بازی می‌کند، سرمی‌زند، تداعی‌گر سینمای تارانتینوست.! مشکل بزرگ فیلم سناریوی آن است که بر پایه‌های مستحکمی استوار نشده است و بالطبع رفتار و کنش شخصیت‌ها از منطق درستی پیروی نمی کند.

ایده اصلی

فیلم دوم خانم «آزیتاموگویی» بر خلاف فیلم دوم «امیرخانی» اثری استاندارد و رو به جلوست. مزیت اثر فیلمنامه آن و استفاده از چند زاویه دید متفاوت در روایت داستان و ماجراهای آن است. لوکیشن‌های متفاوت و تر و تمیز در داخل و خارج از کشور، ریتم مناسب، غافلگیری‌های پی در پی بیننده، به خلق اثری چشم نواز منتهی شده است که تماشای آن در روزهای خانه‌نشینی اجباری خالی از لطف نیست.

دختر شیطان

از کارگردانی که فیلم‌های موسوم به بدنه او صرفاْ برای گیشه ساخته می‌شد ساخت چنین فیلمی قدری بعید بود.! قربان محمدپور دومین باری که شال و کلاه کرده و برای ساخت فیلم به هندوستان رفته‌ راضی نشده‌است فیلمی در ادامه «سلام بمبئی»بسازد. «دخترشیطان» اثری ایدئولوژیک و اخلاق گراست و پیام فیلم متاسفانه بیش از آنکه درتارو پود قصه‌ای پرکشش تنیده شده باشد در قالب دیالوگ و خطابه‌هایی بیان می‌شود که از زبان شخصیت‌های آن بازگو می‌شود.

«دختر شیطان»فیلمی است که با اعتقاد ساخته شده است و ردی از نگاه و مشاوره های فکری مرحوم سلحشور در زمان تحقیق و نگارش فیلم در آن مشهود است. فیلم شاید توبه‌نامه‌ای برای سازنده آن باشد و از این پس مسیر فیلمسازی او را تغییر دهد. دختر شیطان نشان داد که می‌توان از بازیگران بالیوودی(جکی شروف، اشا گوپتا، گلشن گروور، سیمران میشکروتی ) بهره برد و رقص هندی هم در فیلم گذاشت اما استفاده ابزاری از آنها به عمل نیاورد.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید