روزانه های سینمایی

چرا سینماگران اینقدر کم ظرفیت شده اند

بعضی از فیلمسازان نیز ضمن آنکه انتقادپذیر نیستند، فراموش می کنند که فیلم آنها در کوران رقابت با سایر فیلم ها از دید داوران امتیاز لازم را کسب نکرده است و اصولا یکی از جذابیت ها و غافلگیری های هر جشنواره معرفی استعدادهای جوان است.

شب گذشته در آیین تجلی اراده ملی فقط فرزاد خوشوقت نبود که با فهرست کردن افتخارات و جوایزی که فیلم مستند اخیرش از جشنواره‌های خارجی گرفته است، به انتقاد از هیات داوران بخش مستند جشنواره سی و هشتم فجر پرداخت، بهروز شعیبی کارگردان روز بلوا نیز خود را به قافله منتقدان جشنواره رساند و پس از دریافت جایزه خود از بیمه ایران، گفت تندیسی را که به همراه جایزه به وی داده‌اند، به دبیرخانه جشنواره فجر پس می دهد.!

این اقدام اعتراضی که در نوع خود کم سابقه است، بعد از آن صورت می‌گیرد که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر هیچیک از عوامل فیلم سینمایی روز صفر برای دریافت سیمرغ‌های خود در سالن اجرای مراسم حاضر نشدند و با صدور یک اطلاعیه، اعتراض خود را به روند پاره‌ای از امور در جشنواره نشان دادند که از اساس ربطی به آنها نداشت.

نکته مشترک در باره فیلم‌های روز صفر و روز بلوا آن است که سرمایه هر دو فیلم از منابع عمومی کشور تامین شده است و سرمایه‌گذار خصوصی نداشته‌اند. بنابراین دغدغه بازگشت سرمایه در بین نیست که بی توجهی در داوری‌های جشنواره احتمالا به اکران فیلم‌ها لطمه بزند. مضافا که برای عوامل فیلم روز صفر جوایز متعددی هم در نظر گرفته شده بود که از دریافت آن خودداری کردند.

در تحلیل و چرایی بروز چنین رفتارهایی از جانب بعضی از سینماگران باید از کم ظرفیتی کسانی یادکرد که متاسفانه مقهور فضاسازی‌های رسانه‌ای می شوند و گاه با مشاهده حجم انبوه تعریف و تمجیدها از جانب اهالی رسانه، این تصور در آنها شکل می‌گیرد که داوران همه جوایز را باید دو دستی تقدیم آنها کنند و لاغیر.

بعضی از فیلمسازان نیز ضمن آنکه انتقادپذیر نیستند، فراموش می‌کنند که فیلم آنها در کوران رقابت با سایر فیلم‌ها از دید داوران امتیاز لازم را کسب نکرده است و اصولا یکی از جذابیت‌ها و غافلگیری‌های هر جشنواره معرفی استعدادهای جوان است. همان مسیری که فیلمسازان معترض این روزها هم قبلا از آن عبور کرده اند و در جشنواره‌های پیشین با دریافت جوایز متعدد نگاه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. به قول سعدی: هر که آمد عمارتی نوساخت  رفت و منزل به دیگری پرداخت

مناسبات و قواعد حرفه‌ای حکم می کند فیلسازانی که با علم و آگاهی تن به مقررات یک جشنواره داده‌اند و در آن شرکت کرده اند، از حرکت‌های نسنجیده که آسیب آن متوجه آینده حرفه‌ای آنهاست پرهیز کنند و تراز خوبی از حرفه‌ای‌گری را به نمایش بگذارند. 

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید