روزانه های سینمایی
روزی که دانلود مجاز شد

روزی که دانلود مجاز شد

چهار سایت دانلود فیلم که با اقدام دادستانی در فهرست سیاه قرار گرفته‌بودند، اخیرا موفق به دریافت مجوز از سازمان صوت و تصویر فراگیر وابسته به صدا و سیما شدند. در آیین ویژه‌ای که به مناسبت اعطای مجوز به این شرکتها برگزار شد، رییس سازمان فوق اظهاراتی کرده‌است که در جای خود قابل تامل است.
ایشان در بخشی از سخنانش گفته‌است: «از آنجایی که استفاده مردم از این سایت‌ها زیاد است و اصل دانلودی بودن غیرقانونی نیست، باید این سایت‌ها با سازوکار مناسبی پیش بروند و ارائه خدمت کنند.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر همچنین با اشاره به طی شدن مسیر صدور مجوز، بحث کپی رایت و صیانت از مساله محتوا گفت: «اعطای مجوز به رسانه‌ها به معنای شروع همکاری ما با دوستان است و ما مسئولیت نظارت بر محتوا را به عهده خود رسانه‌ها می دانیم. هر مسئله‌ای که در امر محتوا به وجود بیاید مسئول رسانه‌ها هستند بنابراین باید مکانیزمی داشته‌باشید و محتوای منتشر‌شده را نظارت کنید.»

 اولین نکته در این اظهارات اذعان «امامیان» به استفاده گسترده مردم از سایت‌های دانلود فیلم است. دلیل این امر چیست؟ آیا جز این است که تلویزیون و دیگر رسانه‌های رسمی نیاز تصویری مخاطبان را تامین نمی‌کنند اما همین رسانه‌ها و انبوه رسانه‌ها و شبکه‌های خبری دیگر در فصل جوایز سینمایی و تلویزیونی، خبرها و گزارش‌های مفصلی از فیلم‌های نامزد دریافت جوایز و برندگان آنها پخش می‌کنند.؟ سالهاست که انقلاب و انفجار اطلاعات و ارتباطات شرایطی را رقم زده‌است که جامعه جوان کشور، تازه‌ترین فیلم و سریال‌های روز جهان را به اشتراک می‌گذارند و دنبال می‌کنند و ذایقه تصویری و رژیم مصرفی آنها بسیاری از محصولات داخلی را برنمی‌تابد.

از دید رییس سازمان تنظیم… اصل دانلودی بودن غیرقانونی نیست اما اینکه دانلودی بودن چه چیزی قانونی است و چه چیزی غیرقانونی است، مشخص نیست. در واقعیت مدتهاست که از رهگذر همکاری کانال‌های تلگرامی و بعضی از وب سایت‌ها با ناشران ویدیویی، لینک دانلود قانونی و حلال فیلم‌های ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌است و کلید واژه «دانلود حلال» از همین جا مصطلح شد. احتمال دیگر آن است که به زعم ایشان دانلود آثار خارجی به دلیل عدم عضویت ایران در کنوانسیون کپی رایت اصولا اقدامی غیرقانونی نیست. پذیرش این برداشت به معنای آن است که یکی از مدیران ارشد صدا و سیما دانلود و نمایش فیلم‌های خارجی و یا غیرقابل خریداری را مجاز دانسته و صدق این ظن و گمان را که تلویزیون بعضی از فیلم‌های روز خارجی را بدون خرید رایت پخش می‌کند، تقویت می‌نماید.

در دو سال گذشته مدیران نظارتی سازمان سینمایی همواره در برابر منتقدانی که آنها را متهم به بی‌عملی در برابر سامانه‌های ویدیوی درخواستی می‌کردند، از «نظارت پسینی» سخن به میان می‌آوردند و در واقع مسئولیت انتشار محتوا را قبل از هر چیز متوجه ناشران اینترنتی می‌دانستند. با این حال گوش منتقدان به این حرف‌ها بدهکار نبود و حرف خودشان را می‌زدند. حالا رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر هم برای اولین بار از این تمهید حرف زده‌است و به مدیران سایت‌هایی که تن به دریافت مجوز از آن سازمان داده‌اند، گوشزد کرده‌است که نظارت بر محتوا را راسا بر گردن بگیرند.! تقلید و رونویسی صدا و سیما از روی دست مدیران سازمان سینمایی در حالی صورت گرفته‌است که با تمام این تفاصیل بیش از هشتاد درصد سهم بازار از آن دو برندی است که از سازمان‌سینمایی مجوز دریافت کرده‌اند و هفتاد شرکت تحت نظارت صدا و سیما مابقی سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

 

پشتیبانی فنی

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید