روزانه های سینمایی
محاکمه در روز روشن!

محاکمه در روز روشن!

تهیه کننده ای در یک اقدام به واقع نوبرانه از موسسه خریدار رایت ویدیویی و ناشر فیلمش در شبکه نمایش خانگی شکایت کرده است. موضوع این شکایت تعجب برانگیز به خاطر درج زیر نویس انگلیسی در نسخه دی وی دی فیلم است.! تهیه کننده فیلم مدعی است که ناشر با این کار خود، امکان بهره مندی او از عرضه فیلم در خارج از کشور را از بین برده است.

در اینکه معمولا" موسسات ویدیو رسانه دارنده امتیاز رایت داخل از کشور فیلم ها هستند، شکی نیست. اما از سوی دیگر عرضه فیلم در فرمت دی وی دی اقتضا می کند ناشر به همه آپشن ها و امکانات تعبیه شده توجه نشان دهد و مخاطب انگلیسی زبان و یا علاقمندان به این زبان را در داخل کشور از یاد نبرد و حق آنها را محترم شمارد. بنابراین این اقدام کاملا" موجه ناشر نباید مورد سرزنش تهیه کننده فیلم قرار گیرد. سهل است در شرایطی که عموما" موسسات از انتشار اثر در قالب دی وی دی طفره می روند، تشویق چنین موسساتی  نباید مورد غفلت قرار گیرد. اما تامل در واقعیات دیگری نیت و انگیزه آقا یا خانم تهیه کننده را با تردید همراه می سازد. واقعیاتی نظیر اینکه عرضه و ارایه فیلم در خارج از کشور به طراحی و تمهیدات متفاوتی نیازمند است. هر فیلمی به صرف اینکه از امکانی مثل زیرنویس انگلیسی برخوردار باشد، محصول مناسبی برای مشتری و مخاطب خارج نشین نیست. تهیه دیالوگ لیست به زبان های روز دنیا استانداردی است که در بازارهای جهانی فیلم، آن را امری بدیهی محسوب می کنند. اما تهیه کنندگان صادق و صمیمی بهتر می دانند که رمز و راز موفقیت در تجارت فیلم محتاج طراحی و اجرای سناریوی ویژه ای است که از تهیه مستر خوب صدا و تصویر آغاز می شود و تا طراحی جلد و بسته بندی آن ادامه می یابد. از سوی دیگر تا اثر به ناشری توانمند سپرده نگردد و شبکه ای برای توزیع فیلم در بازارهای هدف به خدمت گرفته نشود، فیلم شانسی برای ارایه به مخاطب خارجی نخواهد داشت. پس اگر به صرف تعبیه زیر نویس انگلیسی، رویای شیرین فروش فیلم در دیگر کشورها را نقش برآب ببینیم و موسسه ناشر فیلم در داخل کشور را متهم اول این شکست خیالی بپنداریم، یا قصد فریب خود و دیگران را داریم و یا با این اقدام اهرم فشار تازه ای را علیه موسسه ویدیو رسانه به کار گرفته ایم. تکرار این اقدامات ایذایی کمتری عارضه ای که دارد این است که فضا را برای موسسات ویدیو رسانه ناامن می سازد و بهانه ای را بدست بعضی از آنها می دهد تا شرایط را برای تغییر خط تکثیر محصول از وی سی دی به دی وی دی نامناسب ارزیابی کنند.

جهت اطلاع: گفتگویم با ایرنا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید