روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده-این قسمت : موسسات مثلاً غیر مجاز

۲۰ فیلم اول لیست کرایه فروشگاه بر اساس تعداد دفعه کرایه رفته :

با عرض سلام مجدد و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) و رحلت امام خمینی (ره) .

اول آخرین آمار کرایه بعد چند نکته کوچک :

۲۰ فیلم اول لیست کرایه فروشگاه بر اساس تعداد دفعه کرایه رفته :

۱- نهنگ عنبر ۱   49 بار

۲- در مدت معلوم   36 بار

۳- من سالوادور نیستم   34 بار

۴- کوچه بی نام   32 بار

۵- فروشنده   30 بار

۶- گینس   29 بار

۷- آتش بس ۲ /// آتیش بازی   هر کدام   28 بار

۹- بارکد   27 بار

۱۰- پنجاه کیلو آلبالو /// جامه دران /// عصر یخبندان /// همسر دات کام   هرکدام   26 بار

۱۴- ابد و یک روز /// ایران برگر /// پنج ستاره /// خوب ، بد ، جلف /// نهنگ عنبر ۲   هرکدام   25 بار

۱۹- استراحت مطلق /// رسوایی ۲   هرکدام   23 بار

آمار کرایه سریال ها :

۱- شهرزاد (فصل اول)   839 بار

۲- عاشقانه   344 بار

۳- شهرزاد (فصل دوم)   305 بار

۴- شهرزاد (فصل سوم)   257 بار

۵- شاهگوش   168 بار

۶- قلب یخی (هر سه فصل)   69 بار

۷- گلشیفته   61 بار

۸- آشوب   24 بار

۹- ساخت ایران (فصل دوم)   22 بار

۱۰- عالیجناب   14 بار

مجموع فروش و کرایه عناوین فیلم ایرانی عرضه شده از ۱۵ فرودین ماه تا ۱۰ خردادماه ۱۳۹۷ در فروشگاه :

آینه بغل   27 مورد

دختر عمو ، پسر عمو   12 مورد

ملی و راه های نرفته اش   11 مورد

عزیز ملیون دلاری   10 مورد

پل خواب   6 مورد

بلوک ۹ خروجی ۲ /// کمدی انسانی   هر کدام   4 مورد

ربوده شده   3 مورد

دریا و ماهی پرنده   2 مورد

یک روز طولانی   1 مورد

یتیم شدن نمایش خانگی

و اما قای فروتن! همانطور که خودتان هم اشاره کرده اید ، شهرزاد به روزهای پایانی اش نزدیک می شود و بدون شهرزاد باید بگویم شبکه نمایش خانگی یتیم خواهد شد!اما خداوکیلی این همه کشت و کشتار در این چند قسمت آخر لازم بود؟! یاد سریال " بازی تاج و تخت " افتاده ایم و جمله معروف " زمستان در راه است " اش!

در آمار بالا ، میزان کرایه رفتن فصل سوم شهرزاد هنوز فاصله نسبتاً زیادی با آمار کرایه فصل دوم دارد و با توجه به اینکه یکی-دو قسمت دیگر هم بیشتر باقی نمانده ، تقریباً غیر ممکن است رقم فصل دوم را پشت سر بگذارد اما در فروش ، فصل سوم با وجود اینکه همزمان شده با لج و لجبازی توزیع کنندگان و افزایش پخش در سوپرمارکت ها ، آمار نسبتاً بهتر از فصل دوم شد . برداشت بنده از این قضیه این است که دانلودهای اینترنتی قانونی و غیر قانونی بیشتر از آنکه علاقه مندان به خرید نسخه اورژینال را جذب کند علاقه مندان به کرایه را جذب کرده با اینکه هزینه کرایه عملاً نصف هزینه دانلودهای قانونی هم تمام می شود! تازه تلگرام هم که فیلتر شده و نسخه های متنوع تقلبی یا فیلترشکنی هم که عرضه می شوند آنقدر کارآمد نیستند که به اندازه آزاد بودن خود تلگرام پاسخگوی دانلودهای غیر قانونی باشند .

ساخت ایران به باقالی ها می پیوندد؟

اما در مورد دو سریال گلشیفته و ساخت ایران به نظر می رسد که آمارهای بنده عکس گفته های شما باشد! ساخت ایران در دو-سه قسمت اول فروش و استقبال نسبتاً بهتری از گلشیفته داشت اما در قسمت های چهارم و پنجم عملاً افت کرده و هم در فروش ، هم در کرایه کمتر مورد توجه مشتریان قرار دارد در حالی که گلشیفته معدود مخاطبانی که را که در قسمت های نخستین داشته حفظ کرده و آمار فروش و کرایه اش ثابت است .

بالش ها برگشت می خورد؟

همین اتفاق برای سریال بالش ها هم افتاده! البته بنده سریال بالشها را جزو " برنامه کودک " ها قرار داده ام و کرایه نمی دهم . اما در آمار فروش دو قسمت اول را هر کدام ۱۰-۱۲ نسخه فروختم آن هم در شرایطی که بخاطر عدم اطمینان از میزان فروش هر بار دو نسخه – دو نسخه از بازار تهیه کردم و عملاً خیلی از مشتری هایی که خواهانش بودند را به مغازه های دیگر حواله دادم . اما از سه شنبه گذشته که بالشها ۳ آمده فقط یک نسخه فروخته ام در حالی که این بار ۱۰ نسخه آورده بودم . از یکی-دو نفر دیگر همکاران هم که پرسیدم همین را گفتند و به نظر می رسد هفته آینده که بازار بعد از چند روز تعطیلی به وضع عادی بازگردد شاهد مرجوعی فراوانی از قسمت سوم بالشها به نزد توزیع کنندگان باشیم! بنده دو حدس در این مورد دارم ؛ حدس اولم این است که بزرگترها حاضر نیستند برای بچه ها هفته ایی ۶ هزار تومان فقط برای بالشها پول بدهند در حالی که بچه ها چیزهای دیگری هم می خواهند! اما حدس دومم باز بر می گردد به سوپرمارکت ها! چون سوپرمارکت ها هم مثل ما از بالشها یک و دو شناخت چندانی نداشتند اما پوسترهای قسمت سوم را هم مثل عناوین پرفروش به شیشه مغازه هایشان زده اند و بچه هایی که طبیعتاً اولویت اول پول توجیبیشان چیبس و پفک است اول به آنها سر می زنند تا ما!

موسسات مثلا غیرمجاز

اما برسیم به بحث داغ برجام! این برجام برای هیچکس نان و آب نداشت ، برای دوستان شبه زیر زمینی ما در شبکه نمایش خانگی داشت!دوستانی که بعد از ورشکسته و تعطیل شدن موسسات مجاز بخاطر لغو قانون میجر ، حالا دیگر نه مجبورند حق مجوز پرداخت کنند ، نه مالیات ، نه عوارض ، نه … کارشان هم همچنان به راه است و برخورد جدی هم با آنها نمی شود! گفته بودم شایع شده بود قرار است بعد از عید بازرسان ستاد صیانت به اصفهان بیایند ، هنوز که خبری نشده ، و توزیع کنندگان هم که چند وقتی عناوین میجر را با ترس و لرز در قفسه ها می گذاشتند ، دوباره خیالشان راحت شده است!

اتحادیه محصولات فرهنگی اصفهان هم فراخوان داده برای ثبت نام کمیسیون ها که در چندین سال گذشته ، اولین بار است چنین اتفاقی می افتد و نشان می دهد که اتحادیه می خواهد بیشتر از قبل فعال و موثر باشد! بنده که وسیله ندارم ، راهشان هم برایم دور است و بد مسیر ، اما اگر وسیله داشتم و راهشان هم اینقدر دور نبود باز فکر نمی کنم برای ثبت نام اقدام می کردم ، چون با اینکه آدم پر حرفی هستم ، از آنهایی ام که بیرون گود می نشینند و می گویند لنگش کن!

گاف دنیای هنر

اما ، اما ، این عزیزان بخش طراحی بسته بندی " پخش دنیای هنر " هم که همیشه باید یک بهانه ایی برای غر زدن بدست ما بدهند! آن از قضیه " فرامحرک " ، حالا بشنوید از گاف جدیدشان ؛ در طراحی پشت جلد فیلم " عملیات کرومایت " با بازی لیام نیسون ، از یکی از عکس های این بازیگر مربوط به فیلم های دیگرش استفاده شده که موبایل به دست دارد! در حالی که فیلم " عملیات کرومایت " درباره جنگ کره در دهه پنجاه قرن بیستم است!آدم یاد گاف های خاطره انگیز طراحان شرکت " فانوس خیال " می افتد!

خب ، این روزها که لیگ ملت های والیبال را داریم و بعد از آن جام جهانی را و کمی بعد هم بازی های آسیایی ۲۰۱۸ را بنده که خیلی به رویدادهای مهم ورزشی علاقه مند هستم و برخلاف خیلی ها که کشته مرده جام جهانی هستند، نهایت هیجان پیگیری رویدادهای ورزشی را بازی های آسیایی و المپیک می دانم ، پس در این دو-سه ماه آینده حسابی سرگرم خواهم بود! تا ببینیم بعدش چه می شود .

با تشکر و التماس دعا . 

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • این به قول شما گاف دنیای هنر  مربوط به زمان حال نیست در سالهای دورتر مثلا بین سالهای ۸۵ تا ۹۲ همینشه بین موسسات ویدئو رسانه معمول بوده و کار عجیبی نیست مخصوصا در نسخه های تجدید تولید و چاپ پوستر و لیبل فیلم همیشه این اتفاق می افتاده ولی با این تفاوت که در حال حاضر به نظر چیزی عجیب است!!  میتوانید در آرشیو واحد نمایش خانگی سمعی بصری نمونه های بسیاری مشاهده کنید 

    • با سلام مجدد .

      آقای طهماسبی عزیز ، بنده کاملاً به خاطر دارم ، و همانطور که گفتم سرآمد موسسات در این قبیل موارد هم موسسه فانوس خیال بود! اما دیگر آن دوره و زمانه به سر آمده و هر مشتری می تواند با گوشی همراه هوشمندی که در اختیار دارد ظرف چند ثانیه به اطلاعات واقعی درباره فیلم دسترسی پیدا کند . الان شبکه نمایش خانگی بیش از هر زمان دیگری نیازمند کیفیت و صداقت است تا بیش از این مورد بی اعتمادی مشتریان قرار نگیرد . فکر نمی کنم بازبینی طراحی انجام گرفته توسط گرافیست های مربوطه بیشتر از چند دقیقه وقت بگیرد . اشتباه سهوی را یک بار و دو بار می توان توجیه کرد ، پس از آن می شود تقلب و غش در معامله که حرام است و هر مشتری که بخاطر این اطلاعات غلط فیلم را خریداری کند صرف نظر از اینکه از محتوای فیلم راضی باشد یا نه ، پولش برای فروشنده و تولید کننده حرام است!

      با تشکر و التماس دعا .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید