روزانه های سینمایی

رقابت از نوع خواهر برادری!

 

حکایت برادر

: «پوریا» ماه قبل از سومین فیلم سینمایی اش در شبکه ویدیویی رونمایی کرد و خودش هم توقع استقبال گرمی از این فیلم در مدیوم ویدیو نداشت. سال قبل «اروند» در سینماها و به وقت اکران شوری را برنیانگیخته بود. «پوریا» ترجیح داد قبل از شروع فیلمبرداری چهارمین اثر سینمایی اش این بار بختش را در تولید یک سریال بیازماید. در تلویزیون او بر خلاف نگرش و سلیقه شخصی اش در سینما، باید به گونه ای عمل می کرد که در جذب مخاطب از هیچ امری فرو گذار نکند. تم پلیسی و عنصر قهرمان محوری سریال«نوار زرد» مصالح لازم را برای این کارگردان جوان به همراه داشت. در یکی دو شب آینده پخش «نوار زرد» از شبکه دوم سیما به پایان می رسد و بیننده نمره قابل قبولی به تیم سازنده آن خواهد داد. ویژگی فیلمنامه «نوار زرد» خرده پیرنگ عاشقانه ای بود که فضای جنایی اغلب قسمت های سریال را تلطیف کرده بود؛ بویژه آنکه اجرای این صحنه ها نه بر منطق رئال بلکه در ذهنیت و رویای قهرمان فیلم و روبرو شدن او با معشوقه سال های جوانی اش رخ می نمود. شاید به همین خاطر است که ترانه تیتراژ پایانی سریال با صدای محزون «پرواز همای» قصد کارگردان برای باقی نگه داشتن بیننده در فضایی عرفانی و عاشقانه را مورد تاکید قرار می داد. «پوریا آذربایجانی» در جشنواره فیلم فجر پیش روی با فیلم «جشن دلتنگی» با تماشاگران چشم در چشم می شود.

حکایت خواهر:

التهابات سیاسی اجتماعی سال ۸۸ مانع از آن نشد که «نگار» در تولید فیلم جسورانه «آینه های روبرو» به خود تردیدی راه دهد. او با تیم تولید راهی شمال کشور شد تا قصه ای را که مدتی قبل با موضوع یک شخصیت ترنس(دگر باش جنسی) سرانداخته بود، جلوی دوربین ببرد. اهمیت فیلم «آینه های روبرو» در دو چیز بود؛ اولین فیلم جدی با موضوع ترنس و تلاش یک شخصیت دختر برای تثبیت هویت جنسی تازه و نیز اولین فیلم یک کارگردان زن که موضوعی چنین ملتهب و حساس را به عنوان سرمشق خود برگزیده بود. همانطور که قابل پیش بینی بود «آینه های روبرو» در جشنواره های خارجی خوش درخشید و در داخل هم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. امسال بعد از مدت ها «نگار» با فیلم «فصل نرگس» به سینماها برگشت و این روزها همین فیلم راهی بازار نمایش خانگی و سرویس های ویدیوی درخواستی شده است. فیلمی که ناخواسته با اثر قبلی او مقایسه شد و متاسفانه در هماوردی نتوانست به اندازه فیلم اول از منتقدان ستاره بگیرد. «نگار آذربایجانی» همانند برادر سینما را با مرحوم «رسول ملاقلی پور» شروع کرد اما به اندازه «پوریا» نخواست که در عرصه سینما و تلویزیون حضور پر رنگی داشته باشد. تماشای «فصل نرگس» که پانزدهمین فیلم موسسه «سوره» در سالجاری است، فرصت خوبی برای برانداز استعداد خواهر و برادری است که هر دو نویسنده اند و از چهره های فرهنگی سینما به شمار می روند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید