روزانه های سینمایی
سفر بخیرعزیزم

سفر بخیرعزیزم

آقای فرهاد توحیدی در یادداشتی دلایل و انگیزه های سفر گروهی از سینماگران ایرانی به آمریکا را شرح داده و ضمن تصریح به این مطلب که « سفر سفری سیاسی نیست » از بداخلاقی های مختلفی که ممکن است نسبت به این سفرها و طرح های مشابه رخ دهد ، صحبت کرده است . در اینکه هر « دیدی » را « بازدیدی » واجب آید ، شکی نیست . دعای خیر ما بدرقه راه ایشان و سایر همسفران باد . اما جناب توحیدی در انتهای فهرست دلایل خود برای اجابت دعوت آکادمی اسکار ، اظهار داشته ، امکانات ویژه و مدرن سینمای آمریکا می تواند به احیای آثار قدیمی و مهم سینمای ایران که نسخه هایی از آنها در آرشیو فیلم خانه ملی ایران وجود ندارد و یا آگر وجود دارد اماکیفیت آنها بسیار بد است ، به کارآید و در این زمینه فرجی حاصل شود . این فیلمنامه نویس خوب کشورمان احتمالاً همانند بسیاری از اهالی سینما شاید ندانند که خوشبختانه طی هفته های گذشته یکی از فعالان خدمات فنی و پشتیبانی سینمای ایران با سرمایه گذاری شخصی نسبت به واردات تجهیزات مدرنی همچون اسکنر ، ریکوردر آری لیزر و سیستم های اصلاح رنگ با وضوح بالا ، فصل تازه ای را در ورود دانش فنی و فناوری های نوین در کشورمان گشود .

یعنی از این پس دست فیلمسازان ایرانی برای طراحی و اجرای جلوه های ویژه کامپیوتری و هرگونه تمهیدات بصری باز خواهد بود و این عده می توانند پس از اسکن نمودن پلان و صحنه های مورد نظردر نسخه نگاتیو فیلم و سپس تبدیل معکوس آن یعنی از دیتا به نگاتیو یا اینتر مدیات ۳۵ میلیمتری ، نسخه نهایی را نظاره گر باشند . در همین راستا با امکانات خوب مورد اشاره زمینه اصلاح و مرمت نسخه هایی از آثار سینمایی موجود در آرشیو فیلمخانه ملی ایران فراهم شده است . البته از سال گذشته نیز با بکارگیری دوربین های حرفه ای دیجیتال چندمین فیلم سینمایی به این طریق تولید شدند و حاصل این آزمون و خطا درمجموع چشم انداز امیدوار کننده­ای را ترسیم ساخته است . حیفم می آید از تلاش های ارزنده همکاران در فیلمخانه ملی ایران برای ایجاد مکانی مناسب و نسبتاً استاندارد و تحت کنترل یاد نکنم و از ساماندهی اصلاح و حفاظت اصولی از گنجینه سینمای ایران و آثار ارزنده خارجی توسط این حافظان میراث فرهنگی به راحتی عبور کنم .  به هرحال این حرف به معنی آن نیست که سفرای سینمای ایران در مأموریت پیش روی چشم به دستاوردهای فنی و هنری سینمای آمریکا ببندند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید