روزانه های سینمایی

در نبود قانون کپی رایت صورت گرفت: مزایده حق پخش بازی های خارجی

موسسات تولید کننده بازی های رایانه ای بر اساس یک شیوه نامه به ازای میزان سرمایه ای که برای تولید بازی ایرانی هزینه کنند، از کوپن عرضه انحصاری بازی های خارجی پرطرفدار برخوردار می شوند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای(اینجا) از ابتدای سال ۱۳۹۵ به درخواست ناشران مجاز بازی‌های رایانه‌ای، طرح صدور مجوز انحصاری بازی در دستور کار قرار گرفت، به همین‌منظور، پس از انجام کارشناسی‌های لازم و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، این مهم تحت عنوان شیوه‌نامه‌ای پس از تصویب در هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اجرایی شد. با اجرایی شدن این طرح در ماه‌های اخیر، بیش از بیست میلیارد ریال سرمایه به بازی‌سازان ایرانی تزریق شده است.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد گفت: با توجه به مفاد شیوه‌نامه تدوین شده که پس از تصویب، به موسسات و شرکت‌ها ابلاغ شد، ناشرین در ازای حمایت و سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید بازی‌های ایرانی، کوپن و یا بیجک مجازی دریافت و برای اخذ مجوز بازی‌های خارجی از طریق برگزاری مزایده‌های ماهانه بازی‌ها، کوپن‌های مربوطه را مصرف می‌کنند.

جواد امیری تشریح کرد: با اجرای این طرح، رقابت میان ناشران برای خرید امتیاز بازی‌های رایانه‌ای ایرانی شکل گرفته به نحوی که از ابتدای اجرای طرح بیش از ده عنوان بازی بزرگ که تا پیش از این رغبتی برای خرید آن‌ها از سوی ناشرین وجود نداشت، به فروش رسیده و به تدریج این بازی‌ها در بازار توزیع می‌شوند.

امیری به سیاست‌های گذشته در حوزه نشر بازی‌ها اشاره کرد و افزود: تا پیش از این با توجه به سیاست‌های گذشته و وجود بودجه‌های دولتی، تولیدکنندگان بازی انتظار حمایت مستقیم بنیاد از بازی‌های ساخته شده را داشتند. این امر مشکلات و معضلاتی از جمله توقع حمایت‌های تولیدکنندگان از بنیاد بابت بازی‌های خود با هر کیفیت و قیمت و… را به‌وجود آورده بود که تولیدکنندگان بر اساس نیاز بازار و بازیکنان بازی تولید نکرده و صرفاً بر اساس ذوق و سلیقه و دریافت حمایت به سمت تولید بازی می‌رفتند.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اجرای این طرح را پل ارتباطی بین ناشر و تولیدکننده دانست و تاکید کرد: با اجرای این طرح اولاً بازی‌ها به سمت کیفی شدن پیش رفته و از طرفی بازی‌ها بر اساس نظر و سلیقه ناشر و نیاز مخاطب ساخته شده و منتشر می‌شوند.

در دوره جدید بازی‌هایی همچون جنون سیاه، شتاب در شهر ۲، خاله قزی، پلیس بزرگراه، دوران افتخار و… با سرمایه‌گذاری بیش از بیست میلیارد ریالی بخش خصوصی آماده نشر شده و می‌توان گفت اجرای این طرح جان تازه‌ای به تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌های شخصی بخشیده است.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در یک گفتگوی تکمیلی (اینجا) درباره ارایه حق کپی رایت به صاحبان آثار گفت: در کشور الزامی برای ارایه حق کپی رایت نداریم و این مزایده تنها برای تشویق ناشران جهت حمایت از بازی‌های ملی صورت می گیرد با این کار سیستم انحصاری که در ارایه بازی های خارجی وجود داشت از بین می رود و ناشران در جهت تولید بازی های ملی تشویق می شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید