یکشنبه هفته پیش بود که در سالن جلسات موسسه رسانه های تصویری جمع زیادی از مدیران موسسات ویدیو رسانه و نمایندگان توزیع محصولات نمایش خانگی در نشستی طولانی و نفس گیر بر روی افزایش قیمت فیلم در سالجاری و تبعات آن بحث کردند. روایت ها از جلسه منعقده متفاوت بود؛ جمعی بر توافق همگان بر افزایش قیمت تاکید داشتند و عده ای ار مخالفت نمایندگان توزیع صحبت می کردند، دقایقی پیش اطلاعیه نمایندگان توزیع محصولات نمایش خانگی منتشر شد و حقایق تازه ای را از جلسه برگزار شده آشکار ساخت. متن این اطلاعیه بدین شرح است:
به آگاهی می رساند؛ جلسه قیمت گذاری محصولات در سال ۹۴ در محل دفتر موسسه رسانه های تصویری در تاریخ یکشنبه ۲۳ فروردین ماه از ساعت ۳ بعدازظهر به مدت ۳ ساعت و نیم با حضور آقایان منصور شفاف، محمد نیلی، ایمان تیموری بعنوان منتخبین نمایندگان سراسر کشور و مدیران موسسات و نمایندگان شرکتهای ویدئو رسانه ازجمله موسسه هنرنمای پارسیان، سینما ۲۴، هنر اول، تصویر دنیای هنر، قرن ۲۱، ریزموج، قرن جدید، کیمیانما، آسیا و گلرنگ رسانه و … تشکیل گردید و پس از بحث و بررسی در خصوص افزایش قیمت به سه موضوع(دستور جلسه) اشاره گردید؛
الف) ضرورت افزایش قیمت ب) بررسی درخصوص افزایش قیمت در تمامی محصولات و یا صرفا محصولات سینمایی درجه الف ج) بررسی حواشی در صورت افزایش قیمت
نظر نمایندگان منتخب به شرح ذیل اعلام گردید:
– با توجه به تورم سالیانه افزایش قیمت اجتناب ناپذیر می باشد؛ لکن افزایش قیمت به ۴۰۰۰ تومان را صرفا برای محصولات گرید a مورد تایید و از هرگونه افزایش قیمت در خصوص عناوین: تله فیلم و کارتن ها و انیمیشن های ضعیف و فیلمهای خارجی خودداری گردد.
– در تسهیم قیمت برای هریک از دست اندرکاران اعم از موسسات، نمایندگان و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، اصل عدالت لحاظ گردد .
– با توجه به نظریات کارشناسی مبنی بر کاهش تیراژ در فروش به هنگام افزایش قیمت لازم است از قبل اقداماتی پیشگیرانه صورت گیرد تا از هزینه احتمالی ریسک کاهش تیراژ در فروش کاسته و مانع ضرر و زیان ناشی از این موضوع گردد.
فلذا اقداماتی به شرح ذیل پیشنهاد شد:
الف – افزایش قیمت به مدت ۶ ما به تعویق افتد تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.
ب – با تشکیل کمیته مبارزه با کپی غیر مجاز و تعیین بودجه و ایجاد ساز و کار های مناسب و با همکاری نمایندگان زمینه برچیده شدن این پدیده ی شوم فراهم گشته و برای همیشه از کاهش تیراژ ناشی از کپی جلو گیری بعمل آید.
ج – همچنین با فرهنگ سازی و تبلیغات از طریق ساخت تیزر های جذاب، مخاطبین را از مضرات خریدن کپی غیر مجاز و زمینه ویران نمودن بنای هنر و به نابودی کشاندن سینمای ایران آگاه ساخت.
د – در همین راستا سهم بخش فروشگاه دار را به گونه ای تنطیم نماییم تا به فروش عناوین اورجینال ترغیب و از کپی دوری نماید .
ه-سهم نمایندگان بایستی متناسب با فعالیت ایشان تنظیم گردد تا با گسترش و ایجاد ساز و کارهای مناسب زمینه توزیع مویرگی و سرویس دهی مناسب فروش عناوین اورجینال افزایش یابد و زمینه رشد در تمامی شهرستانها ایحاد گردد و علاوه براین موجبات یک شبکه پویا را در آینده نزدیک فراهم آورد؛ در صورت بی توجهی به این پیش نیازها تعطیلی، ضرر و زیان و اتلاف سرمایه ی عمر فعالانی که سالهای زیادی در این عرصه خدمت نموده اند، تشدید می شود.
و– افزایش قیمت در عناوین غیر از درجه الف مضر بوده و بایستی قیمت بر اساس ارزش هر عنوان تعیین گردد تا از بی اعتمادی مصرف کنندگان جلوگیری بعمل آید.
ز– نمایندگان توزیع محصولات فرهنگی از دولت محترم بویژه ستاد صیانت و مبارزه با محصولات غیر مجاز و سایر قوا انتظار عاجل دارد تا با اقدامات جهادی مبارزه بی امان با سارقان و کپی کاران محصولات نمایش خانگی را در فضای مجازی و میدانی آغاز کنند و اجازه ندهند حقوق مالکانه صاحبان این آثار اینگونه مورد دستبرد قرار گیرد.
در ادامه نمایندگان منتخب ابراز داشتند تا این دسته از اقدامات صورت نگیرد با هر گونه افزایش قیمت به هر میزان که بموجب کاهش شدید تیراژ می گردد، مخالفت خود را اعلام می نمایند و بر این عقیده اند که افزایش قیمت موجب ضرر همه دست اندرکاران خواهد شد. سپس از سوی مدیران موسسات و نمایندگان شرکتهای ویدیو رسانه پیشنهاداتی در خصوص قیمت گذاری که در ذیل می آید، مطرح و به امضاء جمع ( حاضرین در جلسه به جز نمایندگان توزیع ) رسید. در این صورت جلسه این موارد مورد تاکید قرار گرفت :
قیمت ۴۰۰۰ تومان برای تمامی عناوین اعم از عناوین درجه الف، تله فیلم و کارتن و کلیه عناوین تولیدی در سال ۹۴ و همچنین در خصوص قیمت گذاری برای مصرف کننده قیمت ۴۰۰۰ تومان تایید و همچنین جدول نرخ گذاری برای نمایندگان و فروشگاه ها به امضاء ایشان رسید.
باتوجه به عدم موافقت نمایندگان منتخب در دو دستور اول جلسه، نشست بدون حصول نتیجه و بدون امضای ایشان به پایان رسید. فلذا پرونده هر دو موضوع از نظر نمایندگان منتخب همچنان باز و رایزنی ها همچنان ادامه دارد و تا اطلاع ثانوی نسبت به هرگونه افزایش قیمت مخالفت خود را اعلام و توجه نمایندگان سراسر کشور را به نکات ذیل جلب می نماییم:
الف) قیمت گذاری به مدت ۶ ماه معلق گردد
ب) ساز و کارهای مناسب جهت جلوگیری از کاهش تیراژ فراهم شود
ج) با اقدامات مناسب و همه جانبه ی مذکور که در صدر همین بیانیه اعلام گردید، ریسک کاهش تیراژ را با قیمت تنظیمی از سوی موسسات کاهش داده و با چشم اندازی روشن گام برداشته شود و چنانچه موسسات اصرار بر قیمت گذاری فوق دارند با کاهش قیمت برای نمایندگان و فروشگاه ها ریسک کاهش شدید تیراژ را متقبل شوند.
خاطر نشان می شود؛ قیمت گذاری متناسب با شرایط ریسک، در این جلسه از سوی نمایندگان منتخب پیشنهاد گردید .
این بیانیه به امضای منتخبین نمایندگان سراسر کشور یعنی آقایان منصور شفاف، محمد نیلی و ایمان تیموری رسیده است.
با عرض سلام مجدد .
به نظرم نمایندگی ها باید برای پیشبرد این خواسته ها حتماً حمایت فروشگاه داران را هم داشته باشند و اینجاست که حرف آن روزم را به یادتان می آورم که گفتم ای کاش نمایندگان در جلسه ای که در اصفهان داشتند رئیس اتحادیه فروش محصولات فرهنگی را هم دعوت می کردند .
اگر باز هم یادتان باشد قبلاً اشاره کرده بودم که بین این اتحادیه و نمایندگان توزیع اصفهان روابط چندان گرمی وجود ندارد . و باز هم گفته بودم که چند سال پیش که نمایندگان توزیع زیر بار افزایش قیمت یکی از عناوین مهم سینمایی نرفته بودند عوامل خود شرکت تولید محصول آن فیلم را بین فروشگاهها توزیع کرده بودند . حالا هم اگر نمایندگان می خواهند موفق باشند باید حتماً فروشگاه داران را در جریان شرایط پیش رو قرار دهند .
راستی با اینکه اتحادیه فروش محصولات فرهنگی اصفهان هنوز نتوانسته ممنوعیت فروش فیلم در سوپر مارکت ها را بطور ۱۰۰ درصد اجرایی کند با فشارهایی که آورده باعث شده تعدادی از سوپر مارکت ها از ادامه عرضه فیلم منصرف شوند و تعداد بیشتری هم که هنوز اصرار به عرضه فیلم دارند یکی-دو ماهی است که بطور محدود تری پوستر فیلم ها را در نمای بیرونی مغازه هایشان در معرض نمایش می گذارند! اینطوری کم کم دارد نمای سوپر مارکت ها از فروشگاه های اصلی متمایز می گردد!!!
با سلام
ممنون از وب عالیتون
به ما هم سر بزنید
arshadmedia.ir
امیدوارم امسال در کنار فعالیتهای جدید صنفی مسئولین زیربط هم کمی به فکر شبکه خانگی رو به زوال باشند