روزانه های سینمایی

آمد بهار جان ها ای شاخ تر به رقص آ

حلول سال نو و وزش نسیم فرحبخش نوروزی را به دوستان همراه تبریک گفته و در طلیعه بهار دلکش از خداوند منان برای آنان نزول برکات وافر الهی را خواستارم. روزانه های سینمایی در طول سال ۹۳ کوشید تا در صراط اعتدال با انتشار اخبار و تحلیل های به روز از اوضاع سینما و بیشتر نمایش خانگی، آیینه وار، مخاطبان خویش را به تامل و درنگ فراخواند و زمینه رشد آگاهی همگان را فراهم نماید. روزانه های سینمایی همچون ۵ سال گذشته بی آنکه وامدار اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشد، تلاش نمود تا با استقلال جایگاه خویش، به تعمیق سواد رسانه ای همت گمارد و از سطحی نگری اجتناب ورزد.

بی شک قدری از توفیقات این تارنما ناشی از تشریک مساعی و همراهی همدلانه یاران و رفیقان شفیقی است که در برابر مطالب منتشره بی تفاوت نماندند و به گسترش منطقی مباحث کمک نمودند. امید که در تالار گفتگوها شاهد حضور پر شور تر همه علاقمندان طی سال پیش رو باشیم.

پس ایام بکام و شادی های زندگی تان پایدار

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب آقای فروتن عزیز
    سالی پر خیر و برکت همراه با سلامت و عزت برایتان آرزومندم
    امیدوارم در سال نو هم چنان خواننده مطالب این صفحه باشم

  • با عرض شادباش به پیشگاه جناب فروتن ارجمند؛
    بنده که از نیمه سال ۹۳ با تارنمای شما آشنا شدم چیزی جز برابری و دادگری ندیدم (چه بسا در بزنگاه هایی رای ها به مذاقتان خوش نمی آمد اما باز هم شکیبایی پیشه می کردید و اجازه گفتگوی اندیشه های گوناگون را می دادید). و از همه مهم تر تازه های مورد بهره برداری و کلیدی را در کوتاه ترین زمان ممکن پخش و تحلیل می کردید.
    از همین روی به رای بنده تارنمای شما در بر گیرنده ترین (جامع ترین) تارنمای تخصصی نمایش خانگی با همه ویژگی های بایدی اش است.
    از این همه پشتکار ، بردباری و البته برقراری دموکراسی سپاسگذارم و امیدوارم همچون گذشته در همه رشته های زندگی تان پیروز و سربلند باشید.

    • متشکرم ولی خدائی اش اینجوری ها هم نیست که شما گفته اید. کاستی های سایت از دید خودم پوشیده نیست. دومجموعه در حال پخش فوق سری و حاشیه متاسفانه روند خوبی را طی نمی کنند. فوق سری در مسیر سراشیب و مضحکی قرار گرفته و حاشیه نتوانسته است تاکنون اثر روبه جلویی برای مدیری به حساب آید. به نظرم ژوله و الوند در آیتم نویسی موفق تر عمل می کنند.

  • حصول راه حلی برای مشکلات توسط ایران و ۵+۱ را بر مقام معظم رهبری،دکتر حسن روحانی ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی و اصلاح طلبان و اعتدالیون ایران و مردم ایران تبریک میگویم.
    و به قول فامیل دور افق های روشنی رو در مقابل کشورم و جهان می بینم …

  • چیزی که در سریال های ایرانی مثل سر به راه برام عجیبه اینه که داستان اصلی در حد خودش جذابه ولی داستان های فرعی این قدر کش دار و بی فایده هستن که داستان اصلی را هم گاهی خراب می کنند.
    نمونه آن قسمت ۱۲ که دسیسه نیلوفر قلابی معلوم می شود و بیننده که منتظر ضربه نهایی در قسمت بعدی است با داستان های فرعی از راه به در می شود.
    سریال فوق سری هم که از لحاظ منطق همه چیز را زیر سوال می برد. یک ناصر افراشته که از لحاظ وزنی، قدی و شکل و شمایل با سرهنگ مو نمی زند و با عمل زییایی می شود سرهنگ قلابی … صداش هم به خاطر تصادف عوض شده و عجیبه که این همه آدم خلاف کار که سرهنگ اصلی را با صدای خودش زیارت کردند متوجه نمی شوند.

    • بله نعیم خانوم!
      سریالهای ایرانی متأسفانه بر اساس یک موضوع پیش می روند ولی در ادامه می بینید یک موضوع فرعی کلا شد یک قسمتی از سریال!
      اما در دیـگر سریالهای جــهانی مانند : مــرلین از فصل اول تا پنجم یا سریالهای ترکیه ای که بنده از شبکه خانگی کشور ترکیه خریداری می کنم و مانند: Paramparca یا Ekip 1 و دیـگر سریالهای همانند این سریالها خیلی سریالهای با موضوعی و مضمون جنگی/ حادثه ای/ عاشقی و … و یا حــتی در دیگر مواقع طنـز را روایت می کنند !
      اما بنده سریالهای ایرانی را بیشتر می پسندم به خصوص سریالهای اســتاد مهـران مـدیـری را چــراکه همه ی قسمتهای سریال مانند : در حاشیه طنـز است !
      به نظرم سریال فــوق سـری فیلمنامه ی خوبی دارد ولی تنها طرز نوشتن دیالوگ ها و گفت و گو های بین دو شخص بیش از حــد ضعیـف است!
      مثلا میگه : کجا رفتی ؟ میگه: رفته بودم اصفهان! چرا؟ واسه اینکه زیرا…!!! مثلا این نوشته را می توان به طرز بسیار شیک از نوشته های ادبی نیز استفاده کــرد . حق میدهم همه ی سریالها باید در طرز گفت و گو و در دیالوگ هایشان به طور زبانی حرف بزنند اما استفاده از کلــمات و عــبارت ادبـی گاهی باعث می شود حتی در یک جمله ای که از طرف بازیگر سریال یا هر فیلم ! در آن یک جمله مخاطب را جلـب کنـد!
      خلاصه من هم فوق سری را دوست دارم هم طنز در حاشیه رو!

      • البته نعیم اسم مذکر است جناب فواد!
        طنز در حاشیه هم نسبت به دیگر کارهای جناب مدیری از لحاظ متن تا این جا غیر از یکی دو قسمت خوب کار نکرده و بیش تر با توانایی های بازیگرانش در بداهه و تیپ سازی جلو رفته.
        مدیری سریالی مثل شب های برره داشت که اگر با تلویزیون توافق می کرد می توانست مثل سریال های معروف آمریکایی تا سال ها تلویزیون را بیمه کند. حتی پاورچین هم می شد فصل بندی کرد. ولی پخش شبانه و خستگی مفرط کار شبانه روزی و برنامه ریزی اشتباه باعث شد این اتفاق نیفته.
        تو کارهای اخیر مدیری هم نوعی شلوغی و ازدحام از لحاظ بازیگران اصلی دیده می شود که من شخصا دوست ندارم.

  • نعیم جان
    براى تفکرات و عقایدت احترام قایلم همانطور که میدونم تو به عقاید من احترام میزارى و همون قدر هم به عقاید دیکران احترام میزارم واسه اینکه میدونم اونا هم به تفکرات من احترام میزارم و حتى میدونم تو هم به تفکرات فواد جان احترام میزارى و اونم به عقاید تو …
    اما این باعث نمیشه من نظرمو درباره تو نکم…
    من حس میکنم تو عمدا دوست دارى با حرف ها و تفکرات مخاطبان سایت مخالفت کنى تو من رو یادت فراستى میندازى…کم مونده بکى استاد مدیرى مثل یک مقواست و راه میرفت بهتر از این بود که سریال میساخت…درباره شبهاى برره میکفتى که جرا فصل بندى نشد؟؟!!!به نظرت با محدودیت ها و آزارهاىی که براى استاد در نظر کرفته بودند استاد میتوانست این کار را بکند؟
    موضع شما من رو یاد کامنت یک فرد در یک سایت از سایتهاى این فضاى مجازى انداخت که به یکى از طرفداران استاد حمله کرده بود و کفته بود:واقعا براى شما متاسفم که براى سرتکون دادناى مدیرى میخندین و سریالشو نکاه میکنید…
    به نظرم این شخص استاد و طنزهاى فاخرش را درک نکرده است…

    • من هیچ مخالفتی با جناب مدیری ندارم و اتفاقا ایشون رو در حوزه طنز بهترین می دونم. ولی نمی تونم از ضعف مفرطی که در متن ها هست چشم پوشی کنم. در پخش پشت صحنه هم به نظر میاد بازیگران در بداهه کاملا دست شان باز است که اشکالی ندارد ولی باید یک خط اصلی هم برای داستان در نظر بگیرند.
      در قضیه شب های برره هم جناب مدیری با گریم خاص ش در تبلیغات یک شرکت چای شرکت کرد که کمی حساسیت ایجاد کرد. کار قرار بود بعد از یک وقفه ادامه پیدا کنه ولی آخر سر معلوم نشد چه اتفاقی افتاد.
      من سر جمع شاید هفته ای یک پیام هم این جا نمی ذارم و دلیلی واسه این که از روی عمد با کسی مخالفت کنم نمی بینم. نظراتو خودم رو هم می گم. مدیری این هنر رو داشت که با چند بازیگر محدود و یک لوکیشن آپارتمانی مردم رو سرگرم می کرد ولی چند کار اخیرش از لحاظ ایده و اجرا خوب نبوده است.

  • با سلام خدمت اقای فروتن بزرگ
    برا اولین بار گذاشتم تا سریالهای نمایش خانگی چند قسمتش بیاد و بعد نگاه کنم و ابله و عشق تعطیل نیست رو تو تعطیلات دیدم که البته بسیار پشیمان شدم.
    باید بگم بدترین -مضحک ترین- اشغالترین سریال نمایش خانگی است بدون تردید ابله کمال تبریزی . اصلا بیشتر از ۳ قسمت نتتونستم تحملش کنم و پسش زدم اصلا غیر قابل تحمله . متاسفم برا تصویر گستر و کمال تبریزی
    اینقدر بده که حتی نمیتونم درباره اش نقد بنویسم . تعجب من از تبلیغات عجیب غریب تصویر گستر است که چنان تبلیغ میکنن انگار میخوان شاهکار قرن رو پخش کنن .بینندگان رو چی فرض کردید که بیاد این چنین مزخرفاتی رو خرید کنه . قطعا بدترین کار علیرضا طالب زاده هم است .
    اما اون یکی یعنی عشق تعطیل نیست که نتونستم ۲ قسمت بیشتر تحمل کنم اینم یک سریال ابکی قبل تلویزونی که چنان لوس و سطحی است که اصلا نمیشه تحملش کرد . چیزی نگم بهتره

    اما نمایش خانگی که سال ۸۹ با یک پدیده روبرو شده به نام سریال سازی که اتفاقا همه میگفتن اتفاق مبارکی است اما الان به جای مبارک یک مصیبتی شده بلای جان نمایش خانگی و هر روز بدتر از دیروز سریالهاش چنان بیکیفیتن که هر کسی رو نا امید میکنه .
    عید نوروز یک سریالی پخش میشه به نام فوق سری که قهرمان داره و البته ضد قهرمان ولی سانسورهای بشدت مسخره باعث شده یک خورده افت داشته باشه . ولی همینش هم قابل تامله و کلاس درسه یرای سریالهای نمایش خانگی که بیان یک قصه رو خیلی خوب تعریف کنن(البته نه این قصه های شیر برنجی ابکی موجود) نمایش خانگی میاد گیر شخصیت میشه و همه چیز رو به باد مسخره میگیره شخصیت مضحک هوشنگ تتلو رو نگاه کن(البته خود مهران احمدی هم اگه دیده باشین در پشت صحنه رو به کمال تبریزی میگه من این رو نفهمیدم دیگه باید فکرش رو کرد ) تا بفهمی چه چیزی به خوردمون میدن .
    در اوابل سال ۹۳ خبری اومد با عنوان کارگردانی فخیم زاده در نمایش خانگی ولی مثل این که منصرف شد وبه تلوییزیون رفت و فوق سری رو ساخت . حالا داریم دسترنج فخیم زاده رو میبینیم . تازه فخیم زاده در فیس بوکش گفته این سریال تیکه پاره سریال من نیست .
    در پایان باید بگم شبکه با این سریالها داره اعتماد ها رو کم میکنه و روز به روز پسرفت داره. والسلام

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید