روزانه های سینمایی

دل یک دله کن

یک ماه بعد از اینکه اتحادیه موسسات ویدیو رسانه سکوت اختیار کرد و بیانیه و اطلاعیه تازه ای را برای دورنگار خبرگزاری ها ارسال نکرد، هفته گذشته و با آغاز آخرین ماه سال، دیگر بار اطلاعیه ای با نام و نشان اتحادیه منتشر شد. مضمون اطلاعیه حرف تازه ای نبود و فقط تاکید بر ضرروت استفاده از هولوگرامی بود که نقش و نگار اتحادیه در آن به چشم می خورد.(اینجا)

به موجب اعلام اتحادیه؛ این بار تصویری از هولوگرام برای مراکز عمده توزیع محصولات نمایش خانگی در کشور ارسال شده است تا دیگر حرف و حدیثی برای بی خبری شبکه توزیع از وجود چنین هولوگرامی در بین نباشد. شاه بیت اطلاعیه اخیر اتحادیه شاید جمله پایانی آن باشد؛ آنجا که تصریح شده است: “از این تاریخ هیچ مسئولیتی در قبال بروز برخی رخدادها برای محصولات فاقد هولوگرام و یا دارای هولوگرام های غیر صنفی بر عهده نخواهد داشت.”

در دو ماه گذشته تعداد زیادی از عناوین موجود در بازار به خاطر نداشتن هولوگرام اتحادیه توسط ماموران انتظامی و ضابطان قضایی جمع آوری شدند و التهاب خاصی بر شبکه توزیع و فروش حاکم شد. پس از این شوک اتحادیه نه تنها در برابر فشارها پاپس نکشید بلکه با صدور اطلاعیه جدید نشان داده است که برای اعتبار بخشیدن به هولوگرام یکپارچه خود، تدابیر و برنامه های مکملی در سر دارد. در اطلاعیه صادره، با توجه به اینکه اشاره ای به دستگاه های مسئول دولتی و بطور خاص سازمان سینمایی نشده است، مشخص نیست که آیا اتحادیه توانسته است، همراهی دولت را برای جا انداختن هولوگرام جلب کند و یا اینکه باز هم مرجع نظارتی داشتن پروانه نمایش را برای شرکت های پخش کافی می داند.

روزهای آینده با توزیع قسمت های دیگری از مجموعه ابله و سایر عناوین ایرانی و خارجی دیگری که از سوی شرکت های پخش عرضه می شوند، مشخص می گردد که هماهنگی های اخیر برای ساماندهی بازار محصولات شبکه نمایش خانگی تا چه حد بر اساس وفاق و پیمان جمعی همه دست اندرکاران و فعالان نمایش خانگی صورت گرفته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد . آقای فروتن امروز که برای شیار ۱۴۳ بازار بودم توزیع کننده گفت هابیت۲ را آمار گرفته اند برای توزیع هفته آینده ، اما نگفت از طرف کدام موسسه . شما یا دوستان دیگر چیزی در این باره شنیده اید؟

    • منظور از گرفتن آمار چیست؟ یعنی ویزیتورها یکبار از فروشگاه ها تعداد درخواستی از یک عنوان را سوال می کنند و یکبار هم عنوان معرفی شده را به تعداد مورد نظر به فروشنده ها تحویل می دهند؟

      • از خود شرکت با نمایندگی تماس می گیرند و می گویند فلان عنوان تا یک هفته ، دو هفته یا یک ماه دیگر آماده است ، شما تصمیم دارید چند تا سفارش بدهید؟ نمایندگی یک آمار کلی می دهد و شرکت با تجمیع آمار نمایندگی ها تخمین می زند که مثلاً برای کل کشور ۱۰۰ هزار نسخه از آن عنوان را بزند . نمایندگی که آمار می دهد اگر مثلاً گفته باشد ۱۰۰۰ تا ، موقع ثبت سفارش می تواند بگوید ۸۰۰ تا یا ۱۲۰۰ تا اما اگر بگوید ۵۰۰ تا نمره منفی برایش ثبت می شود و اگر باز هم تکرار کند شرکت در همکاری با آن نمایندگی تجدید نظر می کند!

  • آغاز ایام فاطمیه بر همه شیعیان جهان تسلیت باد .

    دیروز در جبهه درعا سوریه سردار علیرضا توسلی (ابو حامد) فرمانده دلیر تیپ فاطمیون در نبرد با تروریست ها به شهادت رسید .
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931211000710

    این هم فیلمی از عملیات گسترده نیروهای ارتش و داوطلبان عراقی برای آزادسازی شهر تکریت :
    http://www.farsnews.com/MediaDisplay.aspx?nn=13931206001458

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید