روزانه های سینمایی

پیشنهاد بیرنگ: برگردیم خانه اول!

عشق، بحران اصلی این روزهای ما است. بحرانی که انگار هیچ‌کس حواسش به آن نیست و در درگیری‌های روزمره، گم و نابود شده. به جوان‌های این روزها نگاه کنید؛ به نسل سومی‌های در آستانه میانسالی و این نسل چهارمی‌های تازه از راه رسیده؛ حرف همدیگر را نمی‌فهمند، اصلا یکدیگر را نمی‌فهمند. کافی است به دهه هفتادی بگویی: « تو دهه هفتادی هستی»، سریع شاکی می‌شود که نه من متولد ۶٩ هستم و دهه شصتی حساب می‌شوم. حواسش هم نیست که همین جمله، همین جواب، چقدر از بحران و گسل میان نسل‌ها حرف می‌زند. همین است که کسی نمی‌بیند، چطور این جوان‌ها و حتی خود ما، بزرگ‌ترها و حالا شما بخوانید پیرترها، حواس‌شان، حواس‌مان نیست که عشق گمشده. که در روابط ما، آن شور هستی نیست و همه همدیگر را متهم می‌کنیم، پرخاشگر شدیم، عصبی هستیم و هیچ‌وقت از هیچ‌چیزی راضی نمی‌شویم. عشق در جامعه ما تعطیل شده و نسل جوان ما، نسل فراموش شده‌ای است که کسی کاری به آنها ندارد. نسلی که تا چشم باز کرده با دغدغه و ترس بوده و حالا هم آنقدر به دنبال دغدغه‌های روزمره است که حواسش نیست، آنچه از عشق می‌داند کم است، گنگ است و در لایه‌های مفاهیم سنگین، بیخود پیچیده و تودرتو می‌شود. همین است که می‌بینیم، این روزها آمار ازدواج پایین آمده و آمار طلاق بالا رفته. اتفاق‌هایی که هردو در خلأ عشق اتفاق می‌افتند و در روزهایی که تعریف مشخصی از این مقوله وجود ندارد. من در سه سال گذشته، روی این معضل و بحران اساسی کار کردم. در سال‌های دور، در سریال «همسران»، نگاهم به همزیستی و محبت در کنار هم بود. در «خانه سبز» از جمع‌های خانوادگی می‌گفتم و آنچه یک خانه را سبز و استوار نگه می‌دارد. در «سرزمین سبز» به سراغ همه آن مفاهیم رفتم تا بگویم همدلی جمعی است که سرزمین ما را آباد می‌کند. همه آن مفاهیم قبلی در سریال‌های قبلی من نیاز آن روزها بود. اما حالا و در سال ٩٣، با اطمینان می‌گویم که باید برگردیم به خانه اول. به همان جایی که مادربزرگ‌ها توی قصه‌ها تعریف می‌کردند و این روزها، همه با آن مشکل دارند و تعریفش را گم کرده‌اند. می‌گویم باید برگردیم به عشق و دوباره به زندگی با عشق نگاه کنیم. به عزیزترین جای زندگی‌مان؛ آنجایی که قلب‌مان می‌تپد و انگیزه ادامه می‌شود. به جایی که همه انگار گمش کردیم و یادمان رفته. تا عشق نباشد، زندگی هم تعطیل می‌شود. جوان‌های ما بدون عشق و بدون نگاه مسوولی که حواسش به این دغدغه و بحران بزرگ باشد، در آینده از هم دورتر و دورتر می‌شوند و امروز اگر نگرانیم و دغدغه داریم باید برای حل این بحران آستین بالا بزنیم.

منبع: اعتماد: ۲۰،۳۱۷۸

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • نقـدی از بنده برای سریال عشق تعطیل نیست! :
    – اولین قسمت سریال به نظرم از قسمت دوم بهــتر بود البته چرا قسمت دوم هم خوب بود نه به اندازه ی قسمت اول . حالا منتظر می مانیم !
    -چهارمین قسمت أبله مثــل همه ی قسمتهای سریال عالی بود …( شاید نظرات شما با بنده فرق داشته باشد )
    اخبار نـــمایش خانگی :
    -قسمت جدید کوچه مروارید بزودی در شبکه نــمایش خانگی توزیع می شود ( تاریخ دقیق بزودی … )
    -فیلم سینمایی خواب زده ها بزودی …
    -شیار ۱۴۳ نیز بزودی …!
    محمدی / تشـکر!

  • چند نــکته در خصوص پخش سومین قسمت ســریال عشق تعطیل نیست! ( نـمایش خانگی ):
    ۱- هنوز مجوز صادر نشده ( چون همه ی مجوز های صادر شده برای هر نسخه سریال یا فیلمهای ویدیویی و سیــنمایی در سایت سازمان سیــنمایی منتشر نشده حالا … !!!)
    ۲-کیفیت تصویر پخش سریال راضی کننده نیست! به طوری که به نظرم مخاطبان شبکه نــمایش خانگی از هر نظر سریالی که در این رسانه پخش می شود را به نقد و بررسی دقیق قرار داده و بر اساس همین به یک جمع بندی نهایی می رسند !
    ۳-اگر به اینستاگرام أبله یا فیس بوک سریال أبله مراجعه کنید در می یابید که همه ی مخاطبان أبله از نظر کیفیت پخش سریال راضی هستند ولی از داســتان سریال که خیلی پیچ خورده و معلوم نیست چی به چیه و کی به کیه ؟! کمی غافلگیر باشن!
    ۴-عشق تعطیل نیست! داســتان قوی داره و واقعـــأ از نظر خود بنــده حیفه که همچنـین سریالی با چنین وضعیت پخش بشه!؟! حالا نقـد از بنده و عــمل از موسسه و یا کارگردان و تهیه کننده یا سرمایه گذار کار .
    محمدی / تشـکر!
    منتظر نقد های بنده از تــمامی بخش های سریال عشق تعطیل نیست! و أبله باشید . امیدوارم هیچ یک از افراد خواننده ی این کامنت از نظر بنده مخالفتی نداشته باشند لذا حقیقت ها باید گفته شود تا چاره ای برای کار یافته شود .
    یک خبر از سریال اتاق عـمل ( در لیــنک زیر ) :
    http://serial-sk-video-ir.blogfa.com/post/846
    توضیحات : رادش در انتظار پایان توقف سریال مهران مدیری
    محمدی / تشـکر!

  • سایت گلوری تون دو انیمیشن پرنسس سوفیا و دیو و دلبر ۱ را به تازگی در سایتش بارگذاری کرده…
    از نکات جالب دوبله این دو انیمیشن این است که هومن سیدی در انیمیشن پرنسس سوفیا و آشا محرابی در انیمیشن دیو و دلبر۱ گویندگی کرده است…

  • با سلام خدمت آقای فروتن،
    سوالی دارم امیدوارم که حواب بدید.
    نظرتون رو درباره فیلم هایی که سینماتک قلهک نمایش میده میخواستم بپرسم وبا توجه به اینکه فیلم های ۲۰۱۴ از جمله دختر گمشده رو پخش کرده میزان سانسور فیلمها در چه حدی بوده؟ و آیا به اصل فیلم لطمه زده؟!
    موفق باشید
    با تشکر…

    • در سالن مورد نظر فیلمی ندیده ام اما گویا مسئولان پردیس ها راساً در صدد ممیزی برمی آیند. فیلم های ماتریکس ۳، ارباب حلقه های ۳، هابیت ۱محصول ۲۰۱۲، insidous2 محصول ۲۰۱۳ و birdman و boyhood هر دو محصول ۲۰۱۴ این روزها در پردیس کوروش به نمایش گذارده شده اند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید