روزانه های سینمایی
همسایه های دیوار به دیوار

همسایه های دیوار به دیوار

اگر با این خبر روبرو شده اید، بد نیست بدانید که در هفته های گذشته، با استفاده از ظرفیت های موجود قانونی و جلب موافقت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصلاحیه ای را برای آیین نامه تاسیس موسسات ویدیو رسانه( مصوب ۱۳۸۲ ) رقم زدیم و امکانی فراهم شد تا فعالان عرصه بازی های رایانه ای نیز مشمول مقررات این آیین نامه شوند. این اقدام در پی آن صورت گرفت که معمولا تایید و تصویب آیین نامه ای مستقل، فرآیندی طولانی را باید طی کند. در این فاصله بعضی از موسساتی که پیش از این موفق به دریافت موافقت نامه های اصولی شده بودند، برای بهره مندی از پاره ای تسهیلات قانونی نیاز به دریافت مجوز رسمی و معتبر پیدا کردند. از آنجا که تاخیر در اعطای مجوز به آنها می توانست، پیامدهای زیانباری را به همراه آورد، ضروری بود راه میانبری را پیدا کنیم. خوشبختانه قابلیت و کلیت متن آیین نامه موسسات ویدیو رسانه چنین گشایشی را باعث شد. از سوی دیگر به اعتبار آنکه بازی از جمله مصادیق گویا در قلمرو نمایش های خانگی است و اصطلاح ویدیو گیم نیز نسبت و قرابت 

معنا داری با محصولات ویدیویی داشته و بخش قابل ملاحظه ای از بازی ها بر حاملی مشابه فیلم یعنی لوح فشرده دیجیتال تکثیر و عرضه می شوند، توجیهات ارائه شده مقبول افتاد و چون گذشته اداره کل ستادی واحدی، همزمان نظارت بر این دو رسانه را عهده دار شد. البته تا پیش از این پسوند سمعی و بصری در عنوان معاونت سینمایی، محملی بود که در اغلب مقررات ناظر بر فعالیت های مرتبط با این معاونت ، از سایر قالب ها و تکنیک ها و تکنولوژی هایی که می توانست در تولید و تکثیر محصولات دیداری و شنیداری به خدمت گرفته شود، ذکری به میان آید. به عبارت دیگر در آیین نامه ها پس از اشاره به فرمت یا تکنیک های رایج روز، با تمهید نگارشی سه نقطه (…) دست مجریان برای ساماندهی و نظارت بر اشکال نوین گونه های محتوایی که در آینده رواج می یافت (اعم از آنالوگ یا دیجیتال) باز گذاشته می شد.

اینک چند روزی است ، تهیه پیش نویس دستور العمل های خاص مقوله بازی به ماخذ مواد دو، جهار و هفت آیین نامه مزبور، توسط تیمی مشترک از کارشناسان اداری و متخصصان بازی که دعوت بنده را پذیرفته اند، در حال تهیه و نگارش است. از دست اندرکاران بازی های رایانه ای که همواره بازدیدکننده این وبلاگ بوده و با ارائه نظراتشان یاریگر من بوده اند، می خواهم در صورت تمایل ملاحظات و پیشنهادات خود را در این رابطه به هر شکل ممکن ابراز نمایند.

srforoutan@yahoo.com

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید