روزانه های سینمایی
ویدیو هراسی

ویدیو هراسی

صورت بندی انتقادات و تحریفاتی که طی شش ماه گذشته نسبت به شبکه ویدیویی انجام شده است ، در محورهای زیر قابل اشاره و بررسی می باشند:

۱- فیلم هایی که موفق به دریافت پروانه نمایش عمومی در سالن های سینما نمی شوند، در شبکه نمایش خانگی شانس حضور می یابند.! به زعم این منتقدان شبکه ویدیویی حیاط خلوت و ضربه گیری است که فیلم های غیر قابل نمایش در سینماها از قیف گشاد آن عبور کرده و در معرض استفاده مخاطب قرار می گیرند. این حضرات لابد می پندارند با این عمل تا حدی رنجش و کدورت خاطر فیلمسازان ناکام التیام می یابد و بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری آنها امکان بازگشت پیدا می کند. در واقع:

 خدا گر ز حکمت ببندد دری                                  ز رحمت گشاید در دیگری

۲- بعضی هم که ذاتا" شم پلیسی _امنیتی دارند، به دنبال رد پای مدیران موسسات ویدیو رسانه در پشت پرده تولید فیلم های اصطلاحا سطحی و کمدی های سبک این سالهای سینمای کشورمان هستند. یعنی اینگونه آثار که جا را برای تنفس فیلم های جدی و تامل برانگیز تنگ کرده اند، کار مشترک جمعی از تهیه کنندگان و ویدیو رسانه ها هستند و هدف هم چیزی جز سوداگری و تحصیل ثروت به بهای تخفیف سینما و تنزل آن در حد کمدی های نود شبی نیست.

۳- افرادی که از عنفوان جوانی مستعد ابراز نظرات کارشناسی بوده اند!، اساسا" ویدیو را مولفه و شاخص قابل محاسبه در توسعه فرهنگی نمی دانند و آن را عددی به حساب نمی آورند. به زعم اینان بود و نبود شبکه ویدیویی علی السویه است . باشد یا نباشد سینما راه خودش را می رود. لذا برشمردن دستاورد یا توفیقات برای این شبکه، بحثی کاملا انحرافی است. به تعبیر این جماعت پرداختن به ویدیو و سرمایه گذاری برای توسعه آن؛ کاری که در این سالها شده است ، آب در هاون کوبیدن و به بی راهه رفتن است و به همان اندازه ما را از سینمای واقعی دور می سازد.

۴-داریم تهیه کنندگانی را که از رویکرد تازه شبکه ویدیویی به تامین و تولید فیلم های بلند ویدیویی و سریال های داستانی احساس خطر کرده اند و این عارضه را سمی برای پویایی و پیشرفت سینمای ایران می دانند. به زعم آنها هر قدر ویدیو رسانه ها، سرمایه اشان را در راه ساخت اینگونه آثار هزینه کنند، از خرید رایت فیلم هایی سینمایی در می مانند و از کمک به اقتصاد سینمای ایران و تزریق سرمایه بدان ناتوان می شوند. پس ادامه این راه جز تضعیف سینما، ثمره دیگری در بر ندارد.

۵-همکاران سینمادار فاصله کوتاه اکران فیلم ها و توزیع نسخ ویدیویی آنها را از گذشته تاکنون ، دلیل اصلی کسادی کار سینماها به حساب آورده و در هر فرصتی که به دست می آورند، این ترجیع بند را در کلام شان بازگو می کنند. سینما دارانی که یک چشم به گیشه و یک چشم به ورودی سینما دارند، معتقدند، ویدیو در کمین مشتریان آنها نشسته و ریتم تند عرضه فیلم در شبکه ویدیویی ، عادت سینما روی را از یاد تماشاگران سینما برده است .

۶-سینماگرانی هم معترضند که چرا فیلم هایی که با مردم در سینماها ارتباط برقرار کرده اند، قبل از ورود به شبکه مجددا بازبینی می شوند و بعضا اصلاحیه هم دریافت می کنند. به گمان این هنرمندان این عمل مصداق یک بام و دو هوا بیش نیست و سلب اعتماد مخاطب و آزردگی فیلمساز را به دنبال دارد.

۷- از بعضی هموطنان جان هم یاد کنیم که پا در رکاب سفر دارند و خواسته یا ناخواسته بعضی از تولیدات سالانه سینما را در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ملاحظه می کنند. در بین اینها برخی شاکی و گلایه مندند که تماشای فیلمی کفرشان را درآورده و در فاصله مبدا تا مقصد، اعصابی خرد و خط خطی شده، به کوله بارسفرشان افزوده شده است. در این گونه مواقع آنان که همتی دارند، قلم از نیام بر می کشند و با ارسال نامه خدمتگزاران را از خجالت در می آورند و خیلی که مهربان باشند، حسن عاقبت برایمان آرزو می کنند.

۸-از وقتی که دری به تخته خورد و اتحادیه محترم مربوط، اذن و رخصت داد تا فیلم های ویدیویی در سوپرمارکت ها به فروش گذاشته شوند، تبعاتی رخ نمود. جمعی این گشایش را به تنگی معیشت و کسب و کار ویدیو کلوپ ها تعبیر کردند و اظهار داشتند با این کار، بدرقه ویدیو کلوپ ها تا فراموش خانه تاریخ کلید خورد. عده ای هم در هیبت وکلای مدافع، سوگمندانه از لایحه تعطیلی و رکود فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی انتقاد کردند.

در همین راستا نصب پوستر فیلم درکوی و برزن عاملی برای تشدید اغتشاش و آشفتگی در منظر شهری توصیف شد و نکنه سنجان  از آثار سوء فرهنگی پوسترها و سایر اشکال تبلیغی ( بویژه فیلم های خارجی) در ذهن و ضمیر عابران و شهروندان غافل نمانده و خیر خواهانه مسئولان امر را هشدار و تحذیر دادند.

ایضا"شیفتگان و دوستداران سینما همجواری فیلم با کالباس سیردار و یا قرارگرفتن آن در کنار ریسه های سوسیس در مغازه ها را، مایه وهن سینما و توهین به درک سینما دوستان محسوب کردند.

… قبل از بررسی موردی و پاسخ به ایرادات و انتقادات مزبور، ترجیح می دهم شما نیز در صورت تمایل در این باره اظهار نظر کنید و بانی گفتگو و رابطه ای تعاملی شوید. یا حق

توضیح:

از آنجا که پاسخ های من به سوالات و شبهات مزبور در همشهری ماه ویژه خرداد ماه به همراه همین مطلب بصورت یکجاچاپ و منتشر خواهد شد، پس از توزیع ماهنامه ادامه این پست را لینک خواهم داد.

در همین ارتباط: روزنامه کیهان و همشهری ماه

بازتاب این یادداشت : ایسنا و ایلنا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید