روزانه های سینمایی
تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد

تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد

هنوز یک هفته از دیدار مقامات سینمایی کشورمان با وزیر فرهنگ تونس نگذشته است (اینجا) و فقط چند روز از افتتاح انجمن دوستی ایران و تونس فاصله نگرفته ایم(اینجا) ؛که تونسی ها کافه را به هم ریختند.(اینجا)

هفته فیلم های ایرانی در یکی از سینماهای پایتخت تونس در حال نمایش بود که با یورش ماموران دولتی سینمای تونس به سالن سینما کیف تماشاگران ناکوک شد و با بیرون ریختن تماشاگران فیلم های ایرانی هم کلهم ضبط شدند.

برای ماموران حکومتی اصلا اهمیتی نداشت که برای استحکام و تقویت روابط سینمایی توافق نامه ای ۱۲ ماده ای نوشته شده است و مسئولان طراز اول سینمایی و فرهنگی دو کشور پای آن را مهر و امضا کرده بودند، به همین خاطر نینجا وار به محل برگزاری هفته فیلم یورش بردند و عیش سینما دوستان را منقص کردند. این ماموران مثل گروههای فشار سایر کشورها به بهانه واهی نداشتن مجوز، در یک اقدام ضربتی کرکره سینما را پایین کشیدند و قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد؛ از تماشاگران خواستند هر چه زودتر متفرق شوند و محل را ترک کنند.

بیداری اسلامی و یا بهار عربی فرصتی را فراهم ساخت تا گسترش همکاری های سینمایی ایران و تونس از سال ۹۰ مد نظر قرار گیرد. در یک نوبت سینماگران تونسی به مدت دو هفته میهمان کشورمان بودند و با خوبی و خوشی سوقات در دست، راهی کشورشان شدند.

هنوز پژواک ماموران لباس شخصی در سالن نمایش فیلم طنین انداز است که به علاقمندان سینمای ایران نهیب می زدند و می گفتند:

-حرکت  کن …حرکت کن!

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید