روزانه های سینمایی
در مظلومیت انقلاب همین بس که …از لابلای مطبوعات ۱۲

در مظلومیت انقلاب همین بس که …از لابلای مطبوعات ۱۲

« در جریان برگزاری یکی از جشنواره های سینمایی در هفته گذشته، پیامکی روی تلفنم آمد که: «تقابل اخراجی‌ها و جدایی نادر از سیمین» و چه و چه که آتشم زد. گویا دیگر باید سکوتم را بشکنم و من هم نقاب از چهره یک حاجی گرینوف عرصه هنر این ملک بردارم! یکی از مخرب ترین اتفاقات بازار تولیدات ادب و هنر این آب و خاک، تقابل صرف سیاسی با آنهاست. بیشتر بدین معنا که معلوم نیست با کدام عقل و منطق یکی می آید خود و اثرش را می‌گذارد به عنوان مدافع و مانیفست مردم و انقلاب و آمالشان و بعد هم مدعی نقش رستم در تهاجمات فرهنگی می شود. آنگاه همه مملکت از رسانه ها تا مسئولان مملکتی را موظف می‌داند چون او و کارش، یعنی نماینده هنرمندان و هنر انقلابند (!) شب و روز باید به ایشان رانت و امتیاز بدهند.

معلوم نیست با این همه ریسمان سیاه و سفید از گذشته تا حال، چرا باز هم مسئولان ما در دام چنین گروکشیهای ریاکارانه و متقلبانه ای می افتند. باری حکایت تقابل دو فیلم «اخراجی های ۳» و «جدایی نادر از سیمین» یکی از این قصه هاست. خب! آنها که از این سیاه بازی جیبشان پر می شد که هیچ، اما معلوم نیست برخی رسانه ها و مراکز و چهره های دلسوز چرا در این دام گرفتار آمدند؟ شما را به خدا ببینید چقدر این انقلاب و آرمانهایش مظلومند که «اخراجی‌های ۳» و کارگردانش می شوند آینه و سمبل تبلور آن و «جدایی نادر از سیمین» هم می‌شود دشمنش.

جالب است که شعر اصلی «اخراجی‌های ۳» هم سروده خود من است. یعنی همان شعری که اسکلت فیلم بر آن نهاده شده و در پایان هم با صدای بهنام صفوی روی تیتراژ پایانی خوانده می شود. اما در بی‌تقوایی کارگردانی که اثر جاودانه اش بناست مدافع ارزشهای انقلاب و جانبازان و حقوق پایمال شده آنان باشد، همین بس که ایشان برای مهم جلوه دادن خودش و کارش براحتی درباره آن دروغ می گوید.من تازه می بینم که ایشان سال گذشته و در آغاز تولید فیلمش، گفته محمدحسین جعفریان و خلیل جوادی برای اخراجی های ۳ شعر سروده اند.

حال آنکه این مثنوی نزدیک بیست سال پیش از این سروده شده و همان سالها بارها و بارها چاپ شده است. این دست و پاکردن اعتباری برای خود با آبروی دیگران است. هر چند به قول خود ایشان و دوستانش که نقل می کنند آقای شریفی نیا در آغاز کار گفته‌اند: شما یک شعر آورده‌ای و می خواهی آن را به فیلم بدل کنی ! بسیاری از منتقدان هم اینجا و آنجا نوشتند نخ تسبیح تصاویر پخش و پلان این فیلم همان شعر است و باز هرچند فروش و دخل ایشان چند میلیاردی بود و دستمزد بازیگران متعهدش چند صد میلیونی، اما ایشان نه ریالی به بنده داده و نه هرگز سعی کرد قراردادی بابت این سوء استفاده ببندد.

 

محمد حسین جعفریان – روزنامه تهران امروز دوشنبه ۲۶ دیماه ۹۰

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام
    الان که من این متن جالب رو خوندم یک نکته توجهم رو جلب کرد.
    که چرا یک متن باید با ذکرتاریخ وماخذ مال روزنامه فردا باشه
    "محمد حسین جعفریان – روزنامه تهران امروز دوشنبه ۲۶ دیماه ۹۰"
    زمان ارسال این پیغام – یکسنبه ۲۵ دیماه ۹۰ ساعت ۱۱:۲۰
    آیا دلیل خاصی داره ؟ یا یک اشتباه ….
     

    • بازدید کننده همراه
      حتما میدانی که نسخه الکترونیکی بعضی از روزنامه ها چند ساعت قبل از نیمه شب بارگذاری می شود و امکان خواندن آن مهیا می گردد. یعنی قبل از آنکه وارد روز بعد شویم.

  • خدا آقا رسول را حفظ کند
    خدا را شکر ایشان آن قدر غنی است
    که به مرحمتی ده نمکی ها نیازی ندارد
    کاش شورای محترم نمایش خانگی
    اخراجی ها ۳ را به دلیل سطح کیفی نازل رد می کرد
    تا برای نوروز دنبال "معراجی ها" نرود

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید