« در جریان برگزاری یکی از جشنواره های سینمایی در هفته گذشته، پیامکی روی تلفنم آمد که: «تقابل اخراجیها و جدایی نادر از سیمین» و چه و چه که آتشم زد. گویا دیگر باید سکوتم را بشکنم و من هم نقاب از چهره یک حاجی گرینوف عرصه هنر این ملک بردارم! یکی از مخرب ترین اتفاقات بازار تولیدات ادب و هنر این آب و خاک، تقابل صرف سیاسی با آنهاست. بیشتر بدین معنا که معلوم نیست با کدام عقل و منطق یکی می آید خود و اثرش را میگذارد به عنوان مدافع و مانیفست مردم و انقلاب و آمالشان و بعد هم مدعی نقش رستم در تهاجمات فرهنگی می شود. آنگاه همه مملکت از رسانه ها تا مسئولان مملکتی را موظف میداند چون او و کارش، یعنی نماینده هنرمندان و هنر انقلابند (!) شب و روز باید به ایشان رانت و امتیاز بدهند.
معلوم نیست با این همه ریسمان سیاه و سفید از گذشته تا حال، چرا باز هم مسئولان ما در دام چنین گروکشیهای ریاکارانه و متقلبانه ای می افتند. باری حکایت تقابل دو فیلم «اخراجی های ۳» و «جدایی نادر از سیمین» یکی از این قصه هاست. خب! آنها که از این سیاه بازی جیبشان پر می شد که هیچ، اما معلوم نیست برخی رسانه ها و مراکز و چهره های دلسوز چرا در این دام گرفتار آمدند؟ شما را به خدا ببینید چقدر این انقلاب و آرمانهایش مظلومند که «اخراجیهای ۳» و کارگردانش می شوند آینه و سمبل تبلور آن و «جدایی نادر از سیمین» هم میشود دشمنش.
جالب است که شعر اصلی «اخراجیهای ۳» هم سروده خود من است. یعنی همان شعری که اسکلت فیلم بر آن نهاده شده و در پایان هم با صدای بهنام صفوی روی تیتراژ پایانی خوانده می شود. اما در بیتقوایی کارگردانی که اثر جاودانه اش بناست مدافع ارزشهای انقلاب و جانبازان و حقوق پایمال شده آنان باشد، همین بس که ایشان برای مهم جلوه دادن خودش و کارش براحتی درباره آن دروغ می گوید.من تازه می بینم که ایشان سال گذشته و در آغاز تولید فیلمش، گفته محمدحسین جعفریان و خلیل جوادی برای اخراجی های ۳ شعر سروده اند.
حال آنکه این مثنوی نزدیک بیست سال پیش از این سروده شده و همان سالها بارها و بارها چاپ شده است. این دست و پاکردن اعتباری برای خود با آبروی دیگران است. هر چند به قول خود ایشان و دوستانش که نقل می کنند آقای شریفی نیا در آغاز کار گفتهاند: شما یک شعر آوردهای و می خواهی آن را به فیلم بدل کنی ! بسیاری از منتقدان هم اینجا و آنجا نوشتند نخ تسبیح تصاویر پخش و پلان این فیلم همان شعر است و باز هرچند فروش و دخل ایشان چند میلیاردی بود و دستمزد بازیگران متعهدش چند صد میلیونی، اما ایشان نه ریالی به بنده داده و نه هرگز سعی کرد قراردادی بابت این سوء استفاده ببندد.
محمد حسین جعفریان – روزنامه تهران امروز دوشنبه ۲۶ دیماه ۹۰
با سلام
الان که من این متن جالب رو خوندم یک نکته توجهم رو جلب کرد.
که چرا یک متن باید با ذکرتاریخ وماخذ مال روزنامه فردا باشه
"محمد حسین جعفریان – روزنامه تهران امروز دوشنبه ۲۶ دیماه ۹۰"
زمان ارسال این پیغام – یکسنبه ۲۵ دیماه ۹۰ ساعت ۱۱:۲۰
آیا دلیل خاصی داره ؟ یا یک اشتباه ….
بازدید کننده همراه
حتما میدانی که نسخه الکترونیکی بعضی از روزنامه ها چند ساعت قبل از نیمه شب بارگذاری می شود و امکان خواندن آن مهیا می گردد. یعنی قبل از آنکه وارد روز بعد شویم.
خدا آقا رسول را حفظ کند
خدا را شکر ایشان آن قدر غنی است
که به مرحمتی ده نمکی ها نیازی ندارد
کاش شورای محترم نمایش خانگی
اخراجی ها ۳ را به دلیل سطح کیفی نازل رد می کرد
تا برای نوروز دنبال "معراجی ها" نرود