روزانه های سینمایی
کار نیکو کردن از پر کردن است_ یادداشت مهمان ۴

کار نیکو کردن از پر کردن است_ یادداشت مهمان ۴

امشب ناخوداگاه پشت صحنه انیمیشن خشن اما پر طرفدار “بن تن” رو نگاه کردم. کاری که از بدو ورود به خانه ها بر خانواده و در یک کلام همه تاثیرات منحصر به فرد خود را گذارده و به نوعی در خیلی مولقع ناهنجاریهایی را دربین گروه سنی الف و ب برجا گذاشته و با نظر به اینکه همواره مورد غضب والدین قرار میگیرد وبارها قول و قسم این مهم قید میشود که “بچه از شماره دیگه بن تن برات نمیخرم” اما بعداز مدت زمان کوتاهی از خرید قسمت قبلی این سریال پرمخاطب خود والدین مشتاق تهیه شماره جدید این سریال هستند. ودر این شرایط یک سوال پیش می آید و انهم این است : چرا؟
چرا این انیمیشن اینقدر پر طرفدار است و جای خود را در بین خانواده های صاحب کودک ونوجوان دیده میشود.
اگر هرکسی از ابعاد مختلف بخواهد به این مقوله نگاه کند بنده حقیر امشب میخواهم از پشت صحنه جذاب این انیمیشن و گروه صمیمی ان حرف بزنم. گروهی که با حرفها و صمیمیت خود خیلی پیامهای قشنگ را اول به والدین وبعد به فرزند خواهد داد. حرفهایی از جنس صمیمیت محبت و در یک نگاه حرفی از جنس دل.
بن تن شاید با جدیدترین و به روز ترین انیمیشنهای روز دنیا تاب رقابت نداشته باشد و نتوان قیاس نمود اما از منظر من اتاق فکر گروه داخلی جوانه پویا و تیم صمیمی دوبله این اثر با همه سختیها نشان داد که حرف دل بر دل نشیند حتا از شخصیت کارتونی چون “بن تن
باید باور نمود که گروه توانای جوانه پویا اگر چه مدتیست بی سرو صدا و چراق خاموش و کم فروغ در شبکه نمایش خانگی حرکت مینماید اما همین اثر بن تن و سریال فرار از زندان به خودی خود نشان داد که “کار نیکو کردن از پر کردن است
با حتا گزیده کار کردن هم میشود دلها را تسخیر نمود. با حرف دل راندن می توان پیامهای قشنگی را در هر سن وسالی هدیه داد.مدیر دوبله این گروه با همه جوانی و شادابی خود با زبان کودک قسمت سیزده فصل اول را به مخاطب خود هدیه نمود که با نمایش گذاردن دوبلورای جوان و خوش اتیه گروه خود نشان داد که بدور از حاشیه و مسائل متفرقه این روزهای دوبله کشور هم میتوان کاری مخاطب پسند ارائه نمود وبه همه ثابت نمود که کار کودک همان سادگی لطافت و معرفت کودکانه را میخواهد.
چقدر زیبا و با جاذبه بود که حتا مخاطبان کودک با مقوله نحوه دوبله شخصیتها نحوه خندیدن های انها و حتا با اصطلاحات فنی مستر و امور فنی اشنا شدند و پروسه تولید بن تن را از اول تا انتها به چشم دیدند. بازهم تاکید میکنم که با همه اختلاف سلیقه شخص خودم با محتوای انیمیشن با اشتیاق ابتکار ضبط پشت صحنه کار بن تن را نقطه عطفی در ویدئو رسانه میبینم که این بار کودکانمان زحمات تولید و تدوین یک لوح فشرده را با لذت درک نمایند و به قول یکی از مشتری های فروشگاهم که امروز با کودک خود برای خرید بن تن به فروشگاهم امده بود میگفت : فرزندم بعد از دیدن دی وی دی رایتی خریداری شده بن تن از سوپرمارکت محل به اصرار خانواده را وادار به این نمود که میخواهم همان بن تنی را بخرم که خود شخصیت بن تن در کارخانه تولید لوح فشرده ان را بسته بندی می کرد…..
واین حرکت و تاثیران بر همین کودک یعنی فرهنگ سازی و مصداق “کارنیکو کردن از پر کردن است
به گروه دوبله و همه دوستان کوشای مان در موسسه جوانه پویا به خاطر این ابتکار دست مریزاد میگویم وامیدوار این دلنوشته را حتما ببینند. نویسنده راوی_ وبلاگ هزار و یکشب

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  •  
    برادر ارجمند و دوست همیشه همراه
    جناب آقای سعید رجبی فروتن
    مدیر کل محترم اداره کل توسعه همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی
    با سلام و تقدیم احترام
              بسیار خوشحالیم که در مجموعه ای فعالیم که فعالیتهایمان با دقت و ظرافت هرچه تمامتر توسط بالاترین رده مدیریتی آن ارزیابی شده و مورد بررسی قرار می گیرد. آنچنانکه در بخش دیدگاه در تاریخ ۱۷/۱۰/۹۰ با عنایت      ویژه ای به فعالیت آرام ولی پیوسته و مؤثر شرکت جوانه پویا اشاره فرمودید، برخود لازم دانستیم ضمن قدردانی و سپاسگزاری از جنابعالی و کلیه همکاران همیشه همراهتان مطالبی چند مزید استحضار شما و خوانندگان محترم    وب سایتتان معروض نماییم. شاید لازم نباشد که بگوییم در بیش از هفت سال فعالیت این شرکت چه میزان در سینمای ایران سرمایه گذاری کرده ایم، آنچه که امروز بدان مفتخریم عرضه آثار تأثیرگذار سینمای ایران و جهان و نتیجتاً حک نام نیک جوانه پویا در اذهان عمومی و اقبال حداکثری از یک موسسه فرهنگی است.
    اما بعد، در جهان امروز سیاستمداران و سیاستگذاران از برنامه های سینمایی و تلویزیونی بیشترین بهره وری و اثر پذیری را برده و با این ابزار قدرتمند آنچه را که لازم می دانند فرهنگسازی می کنند خاصه این مهم با تمرکز بر نسل کودک و نوجوان بیشتر نمود می کند. مدیران و پرسنل شرکت جوانه پویا در راستای مهمترین وظیفه ای که بر دوش دارند برآنند تا با ارائه محصولاتی چون بسته های شادی جوانه و نیز آثاری همانند انیمیشن جذاب و پرطرفدار بن تن مؤثرترین استفاده را بنمایند، ما معتقدیم با تأثیر فراوان شخصیت محبوب بن تن روی کودکانمان می توانیم به انجام وظیفه محتوم خود که همانا انتقال پیام رعایت آداب اجتماعی و نتیجتاً فرهنگسازی مدنظر، جامه عمل بپوشانیم. در آخرین اثر ارائه شده که جنابعالی نیز با لطف فراوان به آن اشاره فرمودید، سعی کردیم فرهنگ استفاده از DVD و تهیه نسخه اورژینال محصول را گوشزد کنیم. امیدواریم با حمایتهای همیشگی آن جناب تأثیری هرچند کوچک در راستای سیاستهای معاونت محترم سینمایی، و رعایت حقوق شهروندی گذاشته باشیم.
     
                                                                                                   و من ا… توفیق
                                                                                                                         شرکت فرهنگی و هنری جوانه پویا

  • با عرض سلام خدمت جوانه پویا.
    حیف نیست موسسه ای مثل شما که زمانی جدیدترین عناوین خارجی و ایرانی رو روانه بازار می کرد اکنون به صورت جدی فعال نیست.تجربه زیبا و خوب فرار از زندان رو هنوز در خاطر داریم.امیدوارم جوانه پویا باز با بهترین عناوین خود به بازار برگردد و جان دیگری به شبکه نمایش خانگی ببخشد.
    ارادتمند شما محمد
     

  • به سلامتی همه یاران قدیمی شبکه
    ما که مدتهاست منتظر بازگشت پیروزمندانه جوانه به صحنه هستیم
    سلام گرم ما را خدمت دوستان جوانه ای خصوصا آقا موسا برسانید

  • بهترین خاطرات من از شبکه ویدئو رسانه در طول این همه سال از سوی موسسه جوانه پویا رقم خورده است. من هم امیدوارم

  • سلام جناب آقای فروتن
    از همکاری صمیمانه  و همیشگی  شما کمال  تشکر را دارم . فرمایش شما را  به آقای سفیدان  عرض کردم . تا جایی که خبر دارم ایشان از آقای نادری  پیگری کردند. باز هم سپاس . امیدوارم بتوانند  به لطف شما حقشان را بگیرند .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید