روزانه های سینمایی
سینمای ایران بی تاب فیلم های استاندارد

سینمای ایران بی تاب فیلم های استاندارد

مهرداد فرید منتقد سابق سینمایی بعد از ساخت چهار فیلم باید از نگاه ژورنالیستی فاصله می گرفت تا بتواند در پنجمین فیلمش عمق و بعد بیشتری به شخصیت های داستانش ببخشد و به نگاهی سطحی و گذرا بسنده نکند. از سازنده فیلم َ”همخانه” بعید می نمود که در تنزل و عقب گردی آشکار به “بی تابی بیتا” تن دهد و کاری پایین تر از سطح متوسط را در کارنامه اش ثبت کند.

علی القاعده در نگارش سناریو فرید و همکارش باید به این سوالات جواب می دادند که چرا مادر بی تا که زنی معقول هم هست، دخترش را زودتر در جریان تصمیمش قرار نمی دهد تا او طعنه و کنایه های همسایه را به جان نخرد. مرد مغازه داری که با مادر بیتا وصلت می کند چرا مجرد است؟ زن وهمسایه و دختر سرگردانش بهاره با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و چرا همسایه های اینقدر نسبت به هم بیگانه هستند؟ اگر بهاره امکان زندگی با ناپدری اش را ندارد، بیتا هم محکوم به چنین سرنوشتی است؟ آیا فیلمساز ناخواسته قصد انتقاد از ازدواج دوم مردان و زنان همسر از دست داده را دارد؟

انگیزه اصلی دستیار دندان پزشک با بازی حامد بهداد برای سرقت از بیماران چیست؟ آیا همه راههای دیگر از جمله اخذ وام برای فردی تحصیلکرده بسته بوده است.؟ او چگونه ریسک سرقت های کوچک ولی متعدد را پذیرفته است و به راههای دیگری نیاندیشیده است؟

بی تابی بیتا یک دوجین از مشکلات حال حاضر جامعه از جمله بیکاری، فقر، دختران فراری، گسست نسل ها، مادران بی قید و مسئولیت، اجاره نشینی و … را مطرح می کند اما حق هیچیک را به درستی در فیلم ادا نمی کند. بی تابی بیتا از ضعف فیلمنامه بشدت در رنج است و معلوم نیست چرا سینماگران ما اینقدر عجله برای ساختن فیلم دارند. !

۶۳ امین فیلم سال را فیلمسازان اولین تامین و هنر اول توزیع کرده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • باز هم سلام .
    بنده جواز صنفی ام از اتحادیه رایانه را باطل کرده و در اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی (همان ویدئو کلوپ ها) تشکیل پرونده داده ام تا سایر مراحل طی شود . اما راستش را بخواهید هنوز خودم نمی دانم چرا؟
    آیا بساط فروشندگان سی دی های غیرمجاز و زبان اصلی و رایتی جمع شده است؟ آیا فروش فیلم در سوپر مارکت ها و روزنامه فروشی ها و داروخانه ها و … ممنوع شده است؟ آیا سایت های ارائه کننده دانلود غیرقانونی فیلم ها مسدود شده اند؟ آیا شبکه های ماهواره ای که ۲۴ ساعته فیلم پخش می کنند قطع شده اند؟ آیا جلوی تخلفات شرکت های عرضه کننده (پایین بودن کیفیت محتوا ، تصویر ، دوبله ، شیوه سانسور ، طراحی های بی ربط روی جلد ، عدم قبول برگشت محصولات و …) گرفته شده است؟ آیا صدا و سیما و شرکت های عرضه کننده در زمینه عدم تداخل پخش محصولات به توافق رسیده اند؟ و …
    پس چرا؟!!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید