روزانه های سینمایی
بازاری که به یک شو شبیه تر است

بازاری که به یک شو شبیه تر است

مدیر عامل موسسه پارس ویدیو در مصاحبه ای با روزنامه “وطن امروز ریشه اصلی بسیاری از مشکلات شبکه نمایش خانگی را فقدان متولی و مدیریت مستقل در این شبکه دانست. وی در این گفتگو اظهار داشته است:

شبکه نمایش خانگی متولی خاصی در سازمان سینمایی ندارد و  مجموعه‌ای فرعی‌ به شمار می‌رود.  پیش از این  نمایش خانگی اداره کل مستقل داشت، کارهای اداری و دریافت پروانه نمایش به سرعت انجام می‌شد و کارها با سرعت بیشتری پیگیری می‌شد اما از زمانی که اداره کل حذف شده، این بخش زیر مجموعه ادارات دیگر قرار گرفته است.  شبکه قاچاق و ماهواره و سایت‌ها هم  بی‌حساب و کتاب فعالیت می‌کنند و بازار نمایش خانگی را تصاحب کرده‌اند. بازار نمایش خانگی تنها شبیه به یک شو است؛ وقتی پوسترهای بزرگ روی شیشه مغازه‌ها چسبانده می‌شود اما اکثر فیلم‌ها مرجوع می‌شود.
وی دلیل اصلی این هرج و مرج را عدم داشتن متولی مقتدر دانست و گفت: متولی مقتدر نیاز حوزه شبکه نمایش خانگی است.  این حوزه برنامه‌ریزی منسجم و درستی می‌طلبد تا ما شاهد این امر نباشیم که در یک ماه ۲۰ فیلم سینمایی و تله‌فیلم  به شبکه نمایش بیاید و ظرف ۳ ماه هیچ فیلم سینمایی  در شبکه نمایش خانگی توزیع نشود.   مدیرعامل پارس‌ویدئو درباره نحوه و اهمیت توزیع فیلم سینمایی در اسفندماه گفت: اسفندماه قدرت خرید مردم بالاتر است و انگیزه خرید دارند اگر فیلم خوب ارائه شود با قیمت ۳۰۰۰ تومان می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند اما متاسفانه به دلیل نداشتن متولی در اسفندماه هم  برنامه‌ریزی درستی صورت نمی‌گیرد و هر فیلمی که بتواند مجوز توزیع دریافت کند به بازار عرضه می‌شود بدون آنکه نیاز مخاطب به درستی سنجیده شود.

محمود سلطانی در پایان درباره قیمت فیلم در شبکه نمایش خانگی گفته است: متاسفانه فیلم‌ها به درستی قیمت گذاری نمی‌شود. در هیچ کجای دنیا قیمت فیلم‌های شبکه خانگی یکسان نیست. وقتی فیلم مطرح و پرمخاطب به بازار خانگی عرضه می‌شود قیمت متفاوتی نسبت به آثار دیگر دارد اما در ایران این مساله لحاظ نمی‌شود و فیلم‌های سینمایی پرمخاطب با فیلم‌های ویدئویی که در لوکیشن‌های محدود ساخته شده و با کیفیت نازل عرضه می‌شود قیمت یکسان دارند. سلطانی در خاتمه تاکید کرد: با وجود رقابت میان شرکت‌های ویدئورسانه باید این وضعیت سر و سامان یابد و مسؤولان سینمایی نیز در ارائه مجوزهای لازم دقت نظر داشته باشند. یکی از ضعف‌های بزرگ در شبکه نمایش خانگی نبودن فروشگاه مناسب برای عرضه محصولات است.  اگر مخاطب فیلمی را از دست بدهد هیچ جای دیگر نمی‌تواند با کیفیت مطلوب و مناسب آن را خریداری کند

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید