روزانه های سینمایی
بالا بلندی ای نام!

بالا بلندی ای نام!

در گذشته ها قبل از اینکه می خواستیم وارد خانه ای شویم ابتدا دق الباب می کردیم و سپس با اذن صاحب خانه پا به اندرونی می گذاردیم. امروزه روز با وجود آیفون های تصویری و تکنولوژی دیجیتال و کددهی و شماره گیری کار به آسانی گذشته نیست. با این حال روش تعریف شده ای برای ورود هر کس به خانه و یا مجتمع اداری و فروشگاهی وجود دارد.

 در سینما و ویدیو نیز مواد تبلیغی حکم درب ورودی را دارند و باید این مواد که شامل آنونس، تیزر و پوستر هستند به گونه ای طراحی و به خدمت گرفته شوند که به ورود مخاطب به دنیای فیلم و ارتباط او با اثر کمک کند. اخیراً نسخه ویدیویی فیلم سینمایی “بشارت به یک شهروند هزاره سوم” در بازار توزیع شده است. عنوانی که در عین بلندی و طولانی بودن، حسن و مزیتی برای فیلم به حساب نمی آید. از آن بدتر طراحی حروفی که برای کلمه “بشارت” صورت گرفته است، سبب ناخوانا شدن نام فیلم شده و بیننده را از خود می راند. بلندی عبارت و نامفهوم بودن نام یک اثر هنری شاید در بعضی موارد کنجکاو برانگیز باشد، اما در این مورد خاص متاسفانه نام فیلم کمکی به مخاطب نمی کند.

به همین خاطر اجازه دهید در این نوشتار به اختصار هر جا نامی از فیلم برده می شود، به کلمه “بشارت…” اکتفا کنم. فیلم از حیث انتخاب بازیگر چیزی را کم نگذاشته و جمعی از بهترین های حال حاضر سینمای ایران در آن ایفای نقش می کنند. البته این مطلب به معنی آن نیست که بازیگران به درستی به کار گرفته شده و در خدمت اثر هستند. “بشارت…” مانند اغلب آثار ایرانی از فقر فیلمنامه رنج می برد و شخصیت های آن عمق و پیچیدگی لازم را ندارند. مدیر مدرسه با بازی نیکی کریمی و افسر پلیس با بازی فرخ نژاد و حتی فرخ نعمتی در این فهرست قرار می گیرند.

“بشارت…” می توانست بعد از فیلم “هیس…” به پشتوانه مضمون تربیتی و سازنده اش به یکی از پرفروش های سال ۹۲ تبدیل شود ولی نه هر که سر تراشد قلندری داند.! امتیاز “بشارت…” بازی خوب و اصطلاحاً زیر پوستی هنگامه قاضیانی است. او در فیلم شخصیت قهرمانی را بازی می کند که هم باید کلاف پیچیده یک معضل روانی را در مدرسه ای دخترانه باز کند و معمای خودکشی چند دختر دانش آموز را کشف کند و اما کژرفتاری شوهر بیکار و حساسش را تاب آورد.

“بشارت… ” با اینکه منتقد روش های سخت گیرانه انضباطی در برخورد با بحران های روحی جوانان است و روش های پلیسی را زیر سوال می برد، خود نیز از عارضه شعاری بودن و سطحی نگری مصون نیست. با این وجود دستپخت دکتر هادی کریمی به خاطر تعهد و دغدغه اجتماعی او برای محیط های آموزشی و تربیتی قابل توصیه می باشد.

۶۱ امین فیلم ایرانی محصول مشترک رسانه های تصویری و کیمیا نما در تامین است و پخش آن را دنیای هنر انجام داده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید