روزانه های سینمایی
بار عام سینما

بار عام سینما

با یک حساب سرانگشتی یعنی تعداد سالن های نمایش فیلم ضرب در تعداد نمایش هر فیلم در تهران و شهرستان ها، در دوره یازده روزه جشنواره فیلم فجر، حدود یک میلیون نفر از فیلم های این دوره از جشنواره دیدن می کنند. در دوره ای که شعاع نمایش آن در شهرستانها بناست استانهای بیشتری را دربرگیرد و مهمانان زیادی بر سر خوان جشنواره بنشینند و حظ بصری ببرند.

این تعداد که البته در دوره های نمایش فیلم های جشنواره توسط ارگانها و سازمان های دیگری از جمله حوزه هنری پس از جشنواره ممکن است به رقم زیادتری بالغ گردد، به کاسته شدن از تماشاگران سینماها در سال پیش روی خواهد انجامید. به یاد داشته باشیم که تعداد قابل توجهی از بینندگان فیلم های هر جشنواره به سنت ماضی، بصورت میهمان و بی هیچ هزینه ای صندلی های سینماهای جشنواره را اشغال می کنند.

نمایش فیلم به این تعداد در کمتر جشنواره ای در دنیا مرسوم است و حتی اگر دولت خوش قولی کند و بخشی از هزینه های نمایش فیلم را به صاحبان آنها بدهد، بازهم سردی و قلت تماشاگران فیلم در اکران عمومی را در پی خواهد داشت و جبران کننده ضرر و زیان تصاعدی فیلم نخواهد بود. تصاعدی از آن جهت که اگر بینندگان و منتقدان در موسم جشنواره فیلمی را نپسندیده باشند، باتبلیغ منفی در باره آن مانع از شکل گیری اجتماع تماشاگران علاقمند هنگام اکران عمومی آن در سینماها خواهند شد.

به جای خرده گرفتن بر مقامات دولتی، نباید از نظر دور داشت؛ مادام که سینماگران و تهیه کننده ها خرج خود را از دولت جدا نکنند، همین آش و همین کاسه بوده و بعید نیست دولت برای فیلم هایی که برای ساخت آنها هزینه (ولو درصدی معین) متحمل شده است، نقشه های بیشتری بکشد. فعلاً که در یک پیشروی کم سابقه دو روز در سال سینماها رایگان شده اند و تعداد سینماهای جشنواره قرار است به تعداد استانهای کشور افزایش یابند.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام آقای اخباری همونطور که خودتون می دونید شما انیمیشن هرکول محصول والت دیسنی را قبلا توزیع نموده اید می خواستم بگم قسمت دوم این انیمیشن با اسم((hercules:zero to hero))ساخته شده آیا امکان دوبله و توزیع این اثر هست؟چون قسمت اولش را شما توزیع کردید.
    آیا امکان دوبله پادشاه شنها هست؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید