روزانه های سینمایی
مدیران دو رسانه تصویری در یک قاب

مدیران دو رسانه تصویری در یک قاب

روسای سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. در ده سالی که از عمر مدیریتی رییس سازمان صدا و سیما می گذرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج معاون سینمایی به خود دیده است. به عبارتی مهندس ضرغامی شاهد آمد و رفت پنج معاون سینمایی بوده است. بدون استثنا معاونان سینمایی در گذشته و رییس سازمان سینمایی در حال حاضر همواره چشم انتظار همراهی و مساعدت رسانه ملی برای پیشبرد مقاصد و اهداف سازمانی خود بوده اند و بعضاً به نیابت از جامعه بزرگ سینمایی کشور بر طرح مطالباتی که سینما از سیما دارد، اصرار ورزیده اند.

انحصار صدا و سیما و ختم شدن همه راههای تبلیغ و اطلاع رسانی موثر و فراگیر به شبکه های رادیویی و تلویزیونی موجود، چاره ای جز این باقی نگذارده است که مدیران دولتی در بخش سینما، مشارکت و همراهی دلسوزانه مدیران سازمان  صدا و سیما را جلب کنند و از ظرفیت های سترگ آن رسانه بهره لازم را ببرند.

دیدار صبح امروز آقایان ضرغامی و ایوبی نخستین دیدار روسای این دو سازمان رسانه ای نیست و پیش از این هم توسط معاونت های وقت سینما دیدار و یا گفتگوهای رسمی و نیمه رسمی بین بهارستان نشینان و جام جم نشینان صورت گرفته است.

آنچه که شاید بر اهمیت دیدار اخیر می افزاید، بزرگی ابعاد و تنوع بخش های مختلف جشنواره سی و دوم، برگزاری همزمان جشنواره در اغلب استان های کشور و البته حضور کم فروغ مردم در سالن های سینما طی سالیان اخیر است که اوج آن در نیمه دوم امسال متجلی شده است.

به دیده انصاف اگر بنگریم پوشش رسانه ای جشنواره فیلم فجر به موازات افزایش شبکه های رادیویی و تلویزیونی، سال به سال گسترده شده است. البته تلویزیون همواره اصول و قواعد نظارتی خود را محفوظ داشته و از آن کوتاه نیامده است. بنابراین علیرغم گلایه ها و دلخوری های سینماگران به خاطر نوع پخش تلویزیونی آیین های افتتاح و اختتام جشنواره و یا نمایش سخت گیرانه بازیگران زن، حرکت رو به جلوی رسانه ملی را باید مغتنم دانست و به توسعه کمی و کیفی آن امید بست.

یکی از سرفصل های همکاری دو رسانه تصویری کشور در هفته های پیش رو، در پوشش رخدادهای برگزاری همزمان جشنواره در سی و یک استان کشور جلوه گر می شود. به نظر می رسد دست بازتر شبکه های استانی نسبت به شبکه های فراگیر و سراسری می تواند، سبب ساز حضور پرشور مردم در متن برنامه های جشنواره در استان های کشور گردد و شور و نشاط اجتماعی مقارن با جشن های سالگرد انقلاب اسلامی را دو چندان سازد.

فراموش نکنیم که روز دهم بهمن امسال سینماهای ده استان کشور بصورت رایگان پذیرای تماشاگران خواهند بود. طرحی که می تواند یخ رابطه مردم با سینماها را موقتاً آب کند و شرایط ذهنی جامعه را آماده برخورد با جشنواره سی و دوم کند. تبلیغ این اقدام ابتکاری از سوی صدا و سیما بی شک اغازگر و  طلیعه همکاری صدا و سیما با سینمای ملی است. باید دید صدا و سیما در روزهای آینده چگونه برادری اش را در حق سینما ثابت می کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید