روزانه های سینمایی
تهیه کننده ۲۴ لابی برای اسکار را تایید کرد

تهیه کننده ۲۴ لابی برای اسکار را تایید کرد

هاوارد گوردن تهیه کننده سریال های ۲۴ و میهن (HOMELAND) در یک گفتگو از طریق ایمیل با یک خبرنگار ایرانی پرده از بعضی ماجراهای پشت پرده برداشت. گوردون در پاسخ به سوالات هفته نامه پنجره چاپ تهران؛ بر مقاصد سیاسی از ساخت سریال های سیاسی تاکید کرد و حمایت اوباما را از دو سریال اخیری که او تهیه کرده است، مورد تصریح قرار داد. به زعم این تهیه کننده کسانی- مقامات سینمایی وقت- در ایران به ازای همکاری با سازندگان فیلم سینمایی “آرگو” برای بازدید از لوکیشن های مورد نظر، خواستار لابی با تهیه کنندگان آمریکایی برای اعطای جایزه اسکار به فیلم ایرانی نامزد شده در سال ۲۰۱۲ بوده اند. او در این باره گفته است:

” اصولا در ذات ما آمریکایی‎هاست که هیچ‎کس را بیهوده تشویق نکنیم. اگر به توهم توطئه متهم نشوم می‎گویم در مورد جایزه اسکار، افرادی در ایران با برخی تهیه‎کنندگان مذاکره کرده بودند. جالب اینجاست تیم سازنده آرگو به ایران آمده بود و مدیران سینمایی ایران در دولت گذشته بیشترین تعامل را برای ساخت فیلم آرگو داشتند.”

در سال ۱۳۹۰ معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد از لابی کردن برای فیلم جدایی نادر از سیمین سخن گفته بود که بسیاری در داخل این ادعای او را به شوخی و طنز تعبیر کردند. هفته گذشته رضا عطاران وقتی جایزه انجمن منتقدان را برای بازی در فیلم دهلیز دریافت کرد، از اینکه جایزه را بدون لابی دریافت می کند ابراز خوشحالی کرد. اشاره او به سخنان شمقدری در اسفند سال  ۱۳۹۰ برای جایزه اسکار فرهادی بود.

از نکات جالب توجه در این مصاحبه اشاره گوردون به خوشحالی از ادامه نیافتن ساخت فیلم هایی سیاسی همچون دیپلمات (داریوش فرهنگ) و روز شیطان(بهروز افخمی) در ایران است که لابی های قدرت در آمریکا تلاش زیادی برای عدم نمایش آنها در خارج از ایران به عمل آورده بودند.

در روزهای آینده واکنش ها در برابر این ادعای تهیه کننده آمریکایی قطعاً در کانون توجه محافل رسانه های داخلی قرار خواهد گرفت و پرونده اسکار ۲۰۱۲ بار دیگر مفتوح خواهد شد. مشروح گفتگو با گوردون را اینجا بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید