روزانه های سینمایی
بانی ویدیو

بانی ویدیو

مجله همشهری ماه در مطلبی تحت عنوان از پستو تا سوپر مارکت به قلم آقای ناصر صفاریان تلاش کرده است تا تحلیلی مختصر از پیشینه شبکه ویدیویی در ایران و مسائل و چالش های ان در این سال ها را به دست دهد . ضمن تشکر از نویسنده , از باب روشنگری لازم می دانم برای تصحیح پاره ای از روایت های ایشان توضیحاتی را ارائه دهم .

دعوت از بخش خصوصی برای تاسیس موسسه ویدیو رسانه و شکستن انحصار موسسه رسانه های تصویری (وابسته به دولت ) به من نسبت داده شده است که صحیح نمی باشد و این اقدام ارزنده را باید به پای مرحوم سیف اله داد نگاشت . امید که این اقدام او در زمره اعمال نیکش نزد حضرت جانان ماجور باشد . همچنین آغاز به کار موسسه رسانه های تصویری و آزادسازی ویدیو به دورات وزارت دکتر علی لاریجانی مربوط می شود و  وزیر موتلفه ای پس از وی صرفا به توسعه آن همت نمود .

نقش بنده ی راقم این سطور، به ایجاد ساختار و تشکیلات متناسب با ابعاد مختلف شبکه ویدیویی و نیز اولین مدیر اداره کلی که به همین منظور سازماندهی شد ، قابل وصف است . تدوین مقررات و دستور العمل های مورد نیاز در کوتاهترین زمان ممکن و پرهیز از هر گونه وقفه در صدور پروانه نمایش فیلم ها و برنامه های ویدیویی و نیز تفویض پاره ای از امور نه چندان حائز اهمیت ، به ادارات کل استانها از جمله اقدامات بعدی در این زمینه بود . نویسنده در جایی دیگر از یادداشت می نویسد ؛ ارشاد برخلاف زمانی که کافه کتاب ها بسته شد و در برابر ادعای تداخل صنفی تاب نیاورد ، این بار توانست وزارت بازرگانی و اصناف مربوطه را متقاعد سازد که فیلم می تواند در سوپر مارکت ها با سایر کالاهای نامربوط همزیستی مسالمت امیز داشته باشد و تداخل حاصله ، گردش کون و مکان را بر هم نزند . ! ( تعابیر از بنده است ) از باب تجربه مدیریتی باید بگویم در یک تدبیر حساب شده ، ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز سمعی و بصری که نمایندگانی از مراجع انتظامی و قضایی هم در آن عضو بودند ، بر عرضه ی محصول در مغازه ها اصرار داشت . در واقع ستاد دریافته بود ، فیلم غیر مجاز به ساده ترین شکل ممکن در دسترس مردم قرار گرفته و فعالیت تعداد محدودی ویدیو کلوپ که اغلب آنها هم با کپی کاری لابد به قصد قربت ! امورات خود را می گذرانند ، امکان مقابله مثل با شبکه های سازمان یافته فیلم غیر مجاز فراهم نبوده و نیست . بنابراین به تعبیر نویسنده ، تصمیم گرفته شد که فیلم به سراغ مردم و مخاطبین برود و در سبد خرید کالای آنها قرار گیرد . می خواهم عرض کنم گاهی لازم است برای پیشبرد کار سنبه را پر زورتر کرد  و با تغییر آرایش معمول ، قوای تازه ای را سر و شکل داد تا بالاخره مراد حاصل گردد و کام دل برآید .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید