روزانه های سینمایی
پنج سه شش

پنج سه شش

در بین موسسات فعال در زمینه تامین و توزیع فیلم سینمایی ایرانی که یکی از هدف های اصلی تاسیس موسسات ویدیو رسانه در کشور بود، می توان به تناسب زمان دریافت پروانه فعالیت آنها را به سه سطح یا نسل تقسیم کرد.

۱-موسساتی که در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد آغاز به کار کردند.

۲- موسساتی که در اواسط دهه هشتاد به جمع موسسات پیوستند.

۳-موسساتی که در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ به فعالیت پرداختند.

در بین موسسات نسل اول تلاش های قرن ۲۱، رسانه های تصویری، سوره، تصویر دنیای هنر و پارس ویدیو مشهود است و علیرغم فراز و نشیب ها هنوز نام و برند معتبری در بازار به شمار می روند. موسسه سوره پس از یک دوره فترت طولانی مدت مجدداً در یکسال اخیر تحرکاتی از خود نشان داده است.

موسسات نسل دوم یا میانی را هنرنمای پارسیان، هفت و سینما ۲۴ شامل می شوند. این دسته از موسسات در این سالها فعالیتی به اندازه موسسات نسل پیشین نداشته و در بین آنها سینما ۲۴ علاقه بیشتری برای سرمایه گذاری در تولید محتوای بومی و ایرانی نشان داده و در نقطه مقابل هنرنمای پارسیان سرآمد سایر موسسات در تامین عناوین انیمیشن های روز جهان است.

تعداد زیادی از موسسات فعال با تعریفی که درابتدای یادداشت ارائه شد در نسل سوم قرار می گیرند. موسساتی همچون پرتوآبی، قرن جدید، گلرنگ رسانه، ریز موج سیستم، فیلمسازان جوان و تصویر گستر پاسارگاد؛ در واپسین سال های موجودیت اداره کل نمایش خانگی مجوز فعالیت دریافت کردند و تاکنون کارنامه نسبتاً خوبی را از خود برجا گذاشته اند. در بین این موسسات گلرنگ رسانه با سرمایه گذاری در تولید و تامین سریال ایرانی گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده است و تصویر گستر پاسارگاد نیز پس از تامین تعداد قابل توجهی فیلم سینمایی ایرانی در سال های نخست فعالیت خود، به سرمایه گذاری در تولید سریال ایرانی متمایل شده است.

نکته جالب توجه در این بررسی کرونولوژیک(تاریخی) آن است که در هفده ماه گذشته- از زمان انحلال اداره کل نمایش خانگی- فقط موسسه کیمیا نما موفق به فعالیت شده است. کیمیا نما اغلب محصولات خود را با موسسه رسانه های تصویری به صورت مشترک به بازار عرضه کرده است و مشخص نیست که با تغییر مدیریت در موسسه مزبور، فعالیت های این موسسه در آینده به چه صورت ادامه یابد.

 همچنین علیرغم صدور مجوزهای جدید در یکسال و نیم گذشته- که کم  و کیف آن مشخص نیست- رد پای موسسه تازه ای در بازار مشاهده نشده است.

دلیل این امر شاید ناشی از آن باشد که با تغییر کارکرد و هویت موسسات ویدیو رسانه به بنگاه و کارگزاری های پخش، بعضی از متقاضیان به راه اندازی شرکت های پخش محصولات نمایش خانگی اقدام کرده و حسب مورد از نام و لوگوی موسسات موجود برای اخذ پروانه استفاده نموده اند.

به یاد داشته باشیم که اگر در گذشته یکی از مزیت های نسبی اخذ مجوز ویدیو رسانه، بهره مندی موسسات از امتیاز تامین و توزیع فیلم خارجی بویژه عناوین پرمخاطب جهانی بود، با موازی کاری موجود در سطح وزارت ارشاد، عملاً مزیت فوق از دست رفت.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام
    اقا من متوجه شدم علاوه بر بالشت زیر سر و محل خواب از تغییرات در سایتی هم که دوستش دارم کلافه میشوم امیدوارم دوباره پیدایش کنم

    • چارچوب اصلی تغییری نکرده است. حسین آقا (بنده زاده) مثل همه جوانهای این دوره تحول خواه و تنوع طلب است. اگر مورد خاصی مانع از ارتباط حسی و بصری درست با مطالب منتشر شده است، لطفاً تصریح نمایید.
      ضمناً احتمال بدهید که با این اعلام حضور، رگبار سوالات دوستان به سمت سایت شلیک شود.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید