روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۹

پنجشنبه بازار ۱۹

باران پاییزی که به برف تعارف زد، فقط چند ساعت لازم بود تا همه چیز و همه کس رخت و لباس زمستانی به تن بپوشد و بچه های همسایه بی تاب برای برف بازی شال و کلاه کنند و حیاط مجتمع را روی سرخودشان بگذارند. حالا دیگر همه چیز عوض شده است ؛ مثل نوجوانی ما، پسرها زحمت برف روبی به خود نمی دهند. روی بام خانه هایی که گاه در شبانه روز دو یا سه بار پاروها حسابی از خجالت برف سنگین درمی آمدند؛ با وجود ایزوگام، پسرها و دخترهای همسایه به سوی هم گوله برفی پرتاب نمی کنند. دیگر تک پسرهایی مثل من حسرت نمی خورند که چرا رو پشت بوم خونه روبرو، چهار تا برادر آنی برف ها را تو کوچه آوار می کنند و من مجبورم تک و تنها در غیاب پدر که برای کار به بندر عباس رفته است، ساعت ها با برف سنگین دست و پنجه نرم کنم و تازه وقتی که آخرین پشته برف را با تتمه زوری که در بازوانم ریخته ام، به پایین پرتاب می کنم، در یابم که ریزش برف دوباره شروع شده و انگار که می خواد لج من را در بیاره، همه پشت بام را یک ریز سفید می کنه. آن جور موقع ها تنها کاری که می کردم با محکم بستن در خرپشته و کوبیدن چکمه های پربرف بر پاگرد راه پله ها، مرد بودنم را به رخ اهل خانه می کشیدم. چای داغی که مادر به دستم می داد، کافی بود تا خستگی را از تن به درکنم و با لمیدن زیر کرسی که دو سوی آن را خواهرانم پرکرده بودند، برای مبارزه در راند دوم آماده شوم.

کی چی توزیع می کنه؟

در رزوهای آینده فیلم های ایرانی ؛ پله آخر، دهلیز، جا ب جا به ترتیب از سوی موسسات کیمیانما، فیلمسازان جوان و پارس ویدیو در بازار ویدیو توزیع خواهد شد. به این ترتیب موسسه کیمیانما بعد از مدتی فترت مجدداً در بازار ظاهر می شود.

به موجب همین گزارش موسسه قرن ۲۱ زودتر از سایر رقبا برنامه نوروزی خود را مشخص کرد. این موسسه احتمالاً فیلم سینمایی "نازنین" را که هم اینک در سینماهای تهران و شهرستان با فروش متوسطی روبرو شده است، در سبد نوروزی خود قرار خواهد داد.

فسانه گشت حدیث سلطان و شبان

بعد از تهدید داریوش فرهنگ که در صورت بی میلی تلویزیون سری دوم سریال خاطره انگیز سلطان و شبان را برای نمایش خانگی تولید خواهد کرد، یکی از موسسات ویدیو رسانه در صدد تماس با وی برآمد که حاصلی را در برنداشت. روزانه های سینمایی در این یادداشت قصد و انگیزه کارگردان مجموعه را تحلیل کرده بود.

دریاب کنیز مطبخی را

نخستین شماره خبرنامه داخلی اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه منتشر شد. این نشریه ویژه فعالان شبکه، رسانه های گروهی و مدیران دولتی است. به موجب این گزارش؛ بعد از آنکه تصمیم حجت الاسلام زم برای انتشار روزنامه ای ویژه نمایش خانگی در دهه ۸۰ به واقعیت نپیوست و تلاش های کسانی همچون سرشاد و حاجی بیگی برای حمایت از انتشار ماهنامه "سینمای پویا" و هفته نامه "سینمای روز" بعد از توزیع چند شماره ادامه نیافت و بالاخره پس از آنکه پیشنهاد نگارنده برای تولید برنامه جهت پخش از شبکه نمایش سیما، پاسخی را از جانب مدیران موسسات و شرکت های فعال در نمایش خانگی به همراه نداشت، این بار به انتشار خبرنامه ای داخلی اکتفا شد.

خاطر نشان می سازد؛ "ماهنامه فیلم" و "جهان سینما" از مدت ها قبل صفحات  ثابتی را به درج اخبار و گزارش های شبکه نمایش خانگی اختصاص داده اند. شماره دوم خبرنامه داخلی "نمایش خانگی" دیماه منتشر می شود.

آتش زیر خاکستر

کاهش دمای هوا، ریزش برف و باران و هر عامل دیگری که سبب کاهش تماشاگران سینما در این فصل شده، مانع از آن نشده است که سینماگران آنی از تلاش برای رساندن فیلم های خود به سی و دومین جشنواره فیلم بازمانند. به موجب این گزارش؛ در حال حاضر قریب به ۵۰ فیلم سینمایی در مراحل مختلف تولید و پس تولید قرار دارند تا تنوع خاصی را به ویترین جشنواره امسال بخشند. به موازات کوشش فعالان بخش خصوصی در بخش دولتی نیز مهندسان و برنامه نویسان برای تجهیز دوباره سینماهای جشنواره به سامانه پخش دیجیتال دست به کار شده اند تا ضمن رفع مشکلات فنی پیش آمده، نیازمند سفارش پزتیو به شرکت های خارجی تولید کننده نباشند.

بازهم فیس بوک جنجال ساز شد

هنوز چند روزی از صدور حکمی که قائم مقام جشنواره فجر از جناب دبیر دریافت کرده بود، نگذشته بود که او در صفحه فیس بوکش با گلایه از برنامه هفت نتیجه گرفت، تلویزیون احتمالاً قصد دارد جشنواره سی و دوم فجر را تحریم کند.! قضاوت زود هنگام قائم مقام سبب شگفتی شد. در واقعیت تلویزیون هر قدر در خرید فیلم های ایرانی امساک به خرج می دهد در پوشش اخبار لحظه به لحظه جشنواره فجر انصافاً چیزی را فرو گذار نمی کند. دهها برنامه رادیویی و تلویزیونی در طول جشنواره چنان شور و حالی ایجاد می کنند که هر کس در ایران زندگی نکند، فکر می کند مردم ایران سینما را خانه دوم خود می دانند. غافل از انکه در طول سال سینماها رونق چندانی ندارند.

دست برقضا دبیر جشنواره دچار عارضه سرماخوردگی شد و قائم مقام وی ماموریت یافت به نیابت از وی در اولین برنامه زنده رادیویی حضور یابد و در باره جشنواره صحبت کند. چهارشنبه شب ۱۳ آذر ماه همه کسانی که پای برنامه "فانوس" رادیو نمایش نشستند، از زبان دکتر داروغه زاده شنیدند که وی چگونه جبران مافات نمود و بی انکه مجری برنامه گلایه ای را مطرح سازد، از تلاش های همکاران خود در رسانه ملی تقدیر و تشکر کرد.

به نظر شما دکتر این بار که صفحه فیس بوکش را باز کند، در پنجره ای که در آن نوشته است؛ what’s on your mind  چه خواهد نوشت؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن با عرض سلام

    اگر شما آنونس تلخ اما شیرین را دیده باشید در آن جا فیلم به خاطر پونه تبلیغ می شود که قرار است بزودی از قرن ۲۱ بیاید نه نازنین و آخرین خبری که دارم نازنین از ریزموج خواهد آمد.

    ممنون

  • قسمت اول نوشتتون من رو برد به ۲۰ سال پیش خونه ی باصفای دایی جان در شهرک مسکن و سرمای استخوان سوز اراک.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید