روزانه های سینمایی
شمشیر داموکلس در دست فیلمسازان

شمشیر داموکلس در دست فیلمسازان

سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی حالا دیگر نه تنها به امری رایج بدل شده است و کارگردانان مطرحی هم بخت خود را در این شبکه می آزمایند، بلکه به اهرم فشاری از سوی بعضی فیلمساران هم بدل شده است. در این شیوه فیلمسازان با اعلام اینکه اگر از سوی تلویزیون پاسخ روشنی نشنوند و بودجه ای در اختیارشان قرار نگیرد، مستقیم و دربست راهی نمایش خانگی می شوند، غیر مستقیم مدیران سیما را خطاب قرار می دهند. هدف این عده آن است که شاید نرمش و عنایتی از سوی مدیران تلویزیون مشاهده کنند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که رسانه ملی کماکان با کمبود فاحش اعتبار مالی و نقدینگی مواجه است و قادر به پاسخگویی به تهیه کنندگان فیلم و سریال های مورد نظر خویش نیست.

در تازه ترین واکنش ها این خبر اعلام شده است که ساخت مجموعه "پوریای ولی" به کارگردانی جعفری جوزانی معطل شارژ مالی است. جوزانی پس از تولید "در چشم باد" موفق به تولید اثر تازه ای برای سیما نشده است.

داریوش فرهنگ نیز پس از سه دهه از ساخت سریال موفق "سلطان و شبان" به فکر ساخت سری دوم این مجموعه افتاده است تا خاطرات خوش گذشته را در کام مخاطبان داخلی و خارجی تازه کند. وی با ناامید شدن از پاسخ مساعد جام جم نشینان صراحتاً اظهار داشته است که "سلطان و شبان ۲ را می سازم اما برای شبکه خانگی".!

در همین رابطه سوالی که به ذهن خطور می کند؛ آن است که اگر سینماگرانی از این دست امکان جذب سرمایه برای تولید سریال در شبکه ویدیویی را -علیرغم همه مخاطرات آن دارا هستند- چرا سرمایه گذاران را به طرف تلویزیون هدایت نمی کنند تا از بن بست کنونی خارج شوند.؟! تصور اینکه در نمایش خانگی سود و درآمد بیشتری عاید سازندگان و تیم سرمایه گذار می شود، چندان مقرون به صحت نیست مگر آنکه اینگونه اظهارات در رابطه و تعامل فیلم سازان با سیما کارکردی دوگانه داشته باشد و تلنگری به روسای شبکه های تلویزیونی بزند تا تلاش بیشتری برای جذب بودجه کنند و نگذارند، مجموعه های دیدنی به راحتی در زمین نمایش خانگی ار بینندگان دلبری کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن ممکنه از قرن ۲۱ در خواست کنید  و بپرسید که قرن ۲۱ در آبان و آذر ماه چه پروانه هایی رو دریافت کرده؟

    همون کاری که هفته های پیش انجام میدادید.

    ممنون

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید