روزانه های سینمایی
آدرس های غلط

آدرس های غلط

قصه جفاکاری در حق مخاطبان را پایانی نیست و هر بار به شکل و شیوه ای تازه اعتماد مخاطبین در تیرررس اغراض سوداگرانه بعضی از تهیه کنندگان قرار می گیرد.

هنوز خاطره تلخ فیلم هایی نظیر؛ "سر پیری و معرکه گیری"، "شوخی های خدا" و "داستان شهر بزرگ" از یادها نرفته است که فیلم دیگری با شناسنامه ای جعلی بر پیشخوان های فروش نشست.

فیلم ویدیویی "نارمک" تازه ترین شاهکاری است که استفاده ابزاری از دو بازیگر جوان سینما و تلویزیون را وجه المصالحه فروش بیشتر قرار داده تا شاید از این نمط کلاهی برای سرمایه گذار بافته شود. نیما شاهرخ شاهی و سحر قریشی بی آنکه ایفاگر نقش خاصی در فیلم "نارمک" باشند، بصورت تمام قد در پوستر این محصول جاخوش کرده و از رهگذران دلبری می کنند.!

کمترین انتظار از مرجع نظارتی طی ماه های اخیر این بوده است که با واکنش به موقع و تنبیه انضباطی متخلفان؛ ضمن بازگرداندن آرامش به افکار پریشان مخاطبان، راه را برای سوء استفاده های مشابه برای همیشه مسدود سازد.

بدیهی است ادامه سکوت و بی عملی مراجع مسئول، زمینه را برای و بکارگیری شیوه های رندانه فریب افکار عمومی توسط سوداگران مساعدت تر از قبل خواهد کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • باسلام

    تهیه کننده به عنوان صاحب اثر این حق را دارد که در مواد تبلیغاتی و پوستر خود تصمیم گیری نماید و اتفاقا تهیه کننده ای که مارکتینگ بلد نباشد تهیه کننده نیست از طرفی دیگر تهیه کننده بخش خصوصی که رانت دولتی از جیب بیت المال نداشته است و یا تهیه کننده صوری به صرف کارت تهیه کنندگی نیست باید به فکر بازگشت سرمایه حلال خود باشد و تا زمانیکه نظارتی از سوی وزارت ارشاد در مبارزه با قاچاق فیلم و دستمزد بازیگران صورت نمی گیرد و یک بازیگر به خاطر یک نصفه روز فیلمبردای مبلغ هنگفتی طلب می کند و به قول خود پول پوسترش را می گیرد باید هم شاهد چنینی مسائلی باشیم بهتر است کمی منصفانه تر به قاضی برویم و اشتباهات دستگاههای مربوطه را در بخش های دیگر نیز ببینیم چه کسی جوابگوی سینمای ورشکسته و ویدئو رسانه های نابود شده و تهیه ککندگان ضرر ده می باشد ؟

    صالح دلدم – تهیه کننده و کارگردان فیلم نارمک

  • جناب آقای دلدم

    حرفهای حضرتعالی را در این آشفته بازار ویدئو رسانه و فرهنگ و هنر  چند بار مرور نمودم. هر چند به نوعی" سفسطه" ای در حد بازی با لغات دیدم اما گمان نمیبرم که انتشار این چنین "تله فیلم"ی با آرایش "سینما"یی و با  این سبک و سیاق  مخدوش زیبنده مخاطب ایرانی باشد.

    صحبت شما  نه تنها منصفانه نیست بلکه در اوج مقابل با  شعور مخاطبی قرار دارد که همانها برگشت سرمایه تان را تضمین مینمایندو کارهایتان را  برای بهتر دیده شدن تبلیغ و رصد میکنند . 

    یادتان باشد که پیکانی را که شما با این روش به سمتشان در دست  گرفته اید خیلی خطر ناک و خطرساز برایتان است .همانها  روزگاری با سینما هم آشتی بودند اما کاربلدانی چون  دوستان شما !!!! در سینما به طمع سود کلان و بی دردسر با نام فیلمهای فاخر فیلمهای نازل به خوردشان دادند و آخر دود این فریبکاریها که در کنار سوپراستارهای با رنگو لعاب سینما بود به چشم خودشان و آنهایی که از همین راه امرار معاش مینمودند رفت….تا  مخاطب هنر دوست خیلی راحت و بی دغدغه  سینما را از سرگرمیهای  اصلی خود حذف  و به همین راحتی با سینما قهر نمود تا اینکه این شد صنعت سینمای ایران که همه میبینیم.آش شوری که هیچ کس میل به خوردنش ندارد….

    آقای دلدم  مخاطب شما در این ایام با ریاضت اقتصادی دست پنجه نرم مینمایند و با این اوصاف به واسطه تبلیغات فریبکارانه ای که در پوسترهای رنگارنگ منقش به سوپر استارهای  طناز دیده میشود  به نوعی بغیر از دور ریختن زحمت کشیدده حلالشان وقت باارزششان را که این روزها برای بدست آوردنش "مرد" میخواهد  به هدر میدهند…

     دلیل قانع کننده ای بر روتوش کاری اشتباهتان نمیبینم.امیدوارم دیگر به مخاطبتان نگوئید

    "….تهیه کننده ای که مارکتینگ بلد نباشد تهیه کننده نیست …."

    امیدوارم با مخاطب خود برای یک لحظه هم شده "صادق"باشید

    "یا مکن با پیل بانان دوستی / یا بنا کن خانه ای در خورد پیل"

    اگر برای شما ارائه تله فیلم هایی اینچنینی از کباب غاز گرفته تا اثر آخرتون "نارمک" توجیه اقتصادی ندارد اصراری نیست تا وارد این گود شوید. زمانی سودای سخنانتان خریدار دا

  • سلام

    آقای دلدم بازگشت سرمایه حلال  به چه قیمتی  واقعا این صحبتهای شما جای تعجب داره. این توجیه ها اصلا قابل قبول نیست.جواب آقای راوی کامل وگویاست وبنده نیزموافقم اصراری نیست بااین شیوه واردگودشوید

  • اقای دلدم شما اول تکلیف پولی رو که از مردم سر فیلم کباب غاز از شهرستان ها گرفتید به عنوان جایزه بدید بعد بیائید مظلوم نمایی کنید.جالبه تمام کارهای شما به لحاظ فرم و محتوا کارهای بسیار ضعیف و سطحی هستند.

  • آقای محمد تمامی هدایای فیلم کباب غاز ارسال و رسید های آن به وزارت ارشاد داده شده است اگر هدیه شما به دستتان نرسیده است لطفا در صفحه شخصی بنده در فیس بوک آدرس خود را بگذارید تا پیگیری کنم . احتمالا مشکل از جای دیگری بوده است پس یاد بگیر تا از چیزی مطمئن نشدی تهمت نزن که برایت دردسر ساز می شود .

  • ضمن وارد دانستن برخی انتقادات نسبت به طراحی پوسترها در شبکه خانگی من نیز این انتقاد را به مخاطبان عزیز دارم که به دنبال فیلم باشید نه بازیگر توجه بیش از حد به ویترین به جای محتوا باعث تضاد های این چنینی میان مخاطبان و تهیه کننده و سو ء استفاده برخی بازیگران می گردد . در ضمن هرکسی سلیقه خاصی دارد فیلم های بنده هم طرفدار دارد هم منتقد پس صرفا چون با سلیقه برخی جور درنمی آید نمی توانید به شعور دیگران توهین کرده و قضاوت نمایید حداقل فیلم نارمک از برخی فیلم های به اصطلاح طنز آب گوشتی شبکه نمایش خانگی که بازیگران ثابتی دارد بالاتر است بهتر است سطح درخواست خود را بالاببربد و با کارهایی که ساختار متفاوتی در فرم و ساخت دارند ارتباط برقرار کنید .

  • یادم هست وقتی فیلم کباب غاز رو خریدم وسریال داخلش رو sms کردم با یک شماره ایرانسل پیام دادند که شما برنده شدید وقتی تماس گرفتند گفتند که از دفتر کارگردان صالح دلدم تماس گرفتیم و شما جز دسته دوم برندگان هستید باید مبلغی را به حساب بریزد که جایزه تان را به ادرستان پست کنیم  خنده دارنیست این دیگر چه جایزهی بود…….

  • جناب آقای دلدم

    مطلب اخیر  شمارا مجدد مطالعه و مرور نمودم. ضمن تشکر از پاسخگویی شخص ارزشی شما به مخاطبان این تارنما برخود لازم  میدانم مختصر چند نکته را با کمی تعمل حضوذتان یادداور شوم:

    ۱-لازم به ذکر میدانم که مخاطب شبکه نمایش خانگی از همان بدو خلقت این شبکه تا کنون در جایگاه خود همیشه مختار بوده و هست تا  مولفه هایی را که  برای دیدن فیلم مد نظر دارد و یا ارزشمند میبیند گزینش و تماشا نماید .حال آن آیتم ممکن است علاقمندی مخاطب به نوع  فیلم  ویا  فیلمنامه خاص باشد و یا بازیگر و حتا برندی معتبر از نام کارگردان.از این رو خواهش میکنم حضرتعالی بعنوان کارگردان حق انتخاب مخاطب را محدود ننمائید و بگذارید حال که برای اوقات فراغت خود  (مخاطب)افتخار داده تا زحمت کشیده و دست پخت کارگردانهای وطنی را برگزیده و تجربه نماید  از این انتخاب خود منصرف  و بیا خدای ناکرده پشیمان نشود. و به دنبال فیلمهای پرزرق و برق زیرنویس ، ماهواره و…. نرود.

    ۲-بر اینکه فیلمهای شما طرفدار و منتقدانی هم  دارد جای شکی نیست و همانند روز روشن است که هر اثری بالقوه دارای پیگیر و دنبال کننده ای میباشد اما باور کنید بدور از هرگونه جانبداری نمودار رضایتمندی طرفداران فیلمهای شما را دوستانتان در فروشگاهها ی محصولات فرهنگی و حتا سوپرمارکتها طی ارتباط تنگاتنگ با مشتری به بوته سنجش قرار میدهند.که طی مدت زمان عرضه فیلم خیلی مطالب مغایر گفته های شما حاصل میشود.

    نظر به اینکه حقییر و چند تن از فروشگاه داران و نمایندگان توزیع شهرستانی و استانی کشور که باهم در ارتباط میباشیم این آمار نزول و سقوط و رضایتمندی و یا عدم رضایتمندی مخاطب از فیلم و فیلمنامه را به یقین در مورد فیلمهایی در این سبک و سیاق به خوبی درک و احساس نموده ایم و حتا رفلکسها و واکنشهای آنها را نسبت به حضور و ظهور کارهایی با این محتوا و این سبک کاری بیشتر پی برده ایم.

    ۳-در مورد فیلم" نارمک" لازم به توضیح و یاداوری میبینم که خدمت شما عرض نمایم که  در جایگاه خود میتوانم مبحثی را آغاز نمایم و از خوبی ویا  سستی اثر سخن بگویم اما چون کارگردان  محصول عرضه شده در این تریبون تا کنون رویت نشده  از این رو از هرگونه نقدی  چه درجهت مقابله و یا دفاع خودداری مینمایم .

    ۴-ز حضرتعالی هم استدعا دارم که به فیلمهای دیگرهمکارانتان  نگوئید"طنز آبگوشتی" که به زعم مخاطبان شبکه فیلمهای شما هم تاکنون لقب فیلمهایی با درجه "فاخر" به خود ندیده اند و نامهای ماندگار به خود برچسب نداشته اند و از آنها هم در جایگاه فیلمهای "زیر شونه تخم مرغی" و"آبگوشتی" نام میبرند.

    ۵-درآخر ضمن تشکر از شما که با شهامت  وارد جمع صمیمی دوستان شده اید و به  انتفادهای مخاطبین خود گوش میدهید  آمادگی هرگونه کمک و مساعدت با حضرتعالی را جهت اعتلای فیلم و شبکه ویدئویی کشور داشته و دارم و آماده ام جهت رفع هرگونه شائبه ها و نحوه بیان انتقادها  مناظره دوسویه با حضور دوستان ومخاطبین عزیز این تارنما  پیرامون عملکرد و سطح کیفی کار و کارنامه فیلمهای شما در طول عمر کارگردانیتان داشته باشم.

    موفقیتتان را از خداوند منان خواستارم.

    راوی

  • با سلام و خسته نباشید حالا که یک جوان با دست خالی داره تلاش میکنه که روی پای خودش بایستهه بدون هیچ کمکی دارید زیر پایش رو خالی میکنید …درسته فیلمهاش در حدی خوبی نیست ولی تازه اول کاره مگه بقیه پطوری فیلم ساز شدن باز اونها یک کمکی داشتند این که هیپگسو نداره…..

  • هدف زیر پا خالی کردن نیست.هدف ارائه فیلمی در خور شان شما و من مخاطب است که عوامل هر فیلم از ابتدا باید این مهم را مد نظر بگیرد

  • جناب راوی

    شما صرفا به خیال خود در حال تخریب شخصیت این جوان زحمتکش هستید امثال شما یا پشتوانه مالی و غیره دارید و خیال می کنید فقط شماها باید در این حوزه حضور داشته باشید به جای حسادت به یک جوان با استعداد و زحمتکش که با دست خالی و بدون هیچ پشتوانه مالی و رابطه دارد فیلم میسازد کمی عطوفت بیاموزید نه اینکه سعی کنید با لفاظی اذهان عمومی را بر علیه او مشوش کنید شما خود از اول مثل بزرگان سینمای دنیا بودید؟ الآن هم نمی توانید چنین ادعایی بکنید هرچه درخت پر بارتر باشد سر به زیرتر است هنر آنقدر وسیع است که هیچکس نمی تواند ادعا کند در آن تمام و کمال است و این جوان و امثال ایشان تا نسازند و آثارشان در معرض دید و انتقادات سازنده قرار نگیرد که رشد نمی کنند شما اگر دلسوزید و راست می گویید انتقاد سازنده کنید و راهنمایی نه اینکه از وبلاگ شخصی تان علیه کسی استفاده کنید امثال شماها هستید که به جوانان زمینه رشد و ابراز وجود نمی دهید  مثل این است که به یک نقاش بگوییم چون نقاشی شما نواقصی دارد دیگر نکش شما مگر در دانشگاه درس نخوانده اید که بدانید روش پرورش استعداد و ترقی چیست؟ درضمن  اینهمه سریالهای آبکی و فیلمهای خیلی رده پایین تر از فیلمهای این کارگردان ساخته شده و می شود شما در مورد آنها چرا به کارگردان اثر خرده نمی گیری؟ کجا به دنبال تخریب شخصیت کارگردانان آنها بوده ای؟ و آخر اینکه اگر ایشان مشکلی داشت فیلمهایش مجوز ساخت و پخش نمی گرفت و اگر خلافی کرده بود الآن ممنوع کار و تصویر بود و محکوم میشد در ضمن وزارت ارشاد که چنین تکلیف مهمی دارد به نظر شما قدرت تشخیص نداشته و ندارد که به ایشان اجازه می دهد و به فیلمهایش درجه کیفی ب؟ این درجه برای یک جوان تازه کار خیلی هم عالی است شما و امثال شما با غرض انتقاد می کنید   

    • آقای رضایی شما چرا فرافکنی می کنید؟ حرف دل راوی حرف دل اکثر مخاطبان شبکه ویدیویی است. با شناختی که از ایشان دارم، میدونم که همیشه به فکر مخاطب هستند و نقدهایشتان هم سازنده بوده و هیچ وقت با اغماز(اغماض) ننوشته اند…

      • آقای محمد علی هیچ فرافکنی در کار نیست اگر کسی از مسائل درک صحیح داشته باشد گفته های من برایش قابل فهم است در ضمن جنابعالی بدانید که اغماز (اغماض)به معنی گذشت است و من نگفتم ایشان با اغماز(اغماض) سخن می گویند بنده عرض کردم ایشان با غرض انتقاد می کنند یعنی عادلانه و به قصد دلسوزی سخن نمی گویند دلایلش هم همانطور که دیگر دوستان در اینجا ذکر کرده اند معلوم است شناخت انسانها از نوشته هایشان هم بدست می آید شناخت شما کامل نیست

  • من با آقای رضایی موافق هستم که حق مطلب را خوب ادا کردند و در تکمیل روشنگری آقای رضایی اضافه می کنم همین که راوی مسئله میزان فروش فیلم نارمک را با این لحن بیان کرده؛ثابت می کند که راوی بی طرف و عادلانه سخن نمی گوید در غیر این صورت می توانست این آمار را به صورت خصوصی به شخص کارگردان بگوید؛ وقتی آن را عمومی کرده پس می خواسته به ضرر کارگردان اظهارنظر کند و این نشان می دهد راوی قصد دلسوزی ندارد نه برای کارگردان و نه برای مخاطب.
    ما مردم نباید بدون تفکر و تحلیل سخن بگوییم.

  • بهتر است بعضی از ما مردم کم سوادی یا بی سوادی خود از سینما و سبک و سیاق آن و عدم فهم و هضم آن را به گردن کسی نیندازیم و دنبال مقصز نگردیم. همه فیلمها که برای قشر عامی که تشنه فیلمهای هندی هستند ساخته نمی شود

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید