روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۴

پنجشنبه بازار ۱۴

دلیل این همه تاخیر چیست؟

با اینکه بیش از یکسال از اکران عمومی فیلم سینمایی "ماه پیشونی"می گذرد و ماههاست که آنونس فیلم در کلیه محصولات مننشره موسسه "تصویر گستر پاسارگاد" پخش می شود، هنوز خبری از عرضه فیلم در شبکه نیست.!

بدیهی است به موجب یک اصلی علمی در صنعت تبلیغات تکرار انبوه تبلیغ یک کالا و تاخیر غیر عادی در توزیع آن، سبب بی علاقگی مشتری برای تهیه و تماشای آن خواهد شد.

شیب منفی ظاهر شد

همانطور که قابل پیش بینی بود سینمای ایران در نیمه دوم سال، اکران پر رونقی را پیش روی نخواهد داشت. نگاهی به میزان فروش فیلم هایی نظیر؛ کلاس هنرپیشگی، به خاطر پونه، گناهکاران، بزرگمرد کوچک و بشارت به یک شهروند هزاره سوم گویای شکست تجاری آنهاست و کماکان گرایش سینماروهای حرفه ای به فیلم هایی مثل "دربند" و" پل چوبی" است. با اعلام فراخوان ستاد جشنواره فیلم فجر؛ از هفته آینده تمام توجهات معطوف مقدمات برگزاری این جشنواره در داخل کشور و گمانه زنی در باره نامزدهای اسکار در خارج از کشور خواهد بود.

بودن یا نبودن نمایش خانگی مسئله این است!

 رییس سازمان سینمایی وعده داده است که تا دو هفته آینده نتایج بررسی های انجام شده در مورد ساختار سازمان سینمایی اعلام می شود. وی پیش از این بازنگری در چارت کنونی سازمان سینمایی را به منظور کوچک و چابک سازی مورد تاکید قرار داده بود. اخبار تایید نشده حاکی از آن است که سینمای خانگی در تشکیلات نوین دارای مدیریت مستقلی بوده و هم عرض سینمای اکران زیر نظر معاونت های ادغام شده آثار و فعالیت ها خواهد بود. طی روزهای آینده ابهام در باره چگونگی مدیریت مسائل نمایش خانگی برطرف خواهد شد و تردیدی نیست که ادامه وضع موجود که از پی تاسیس سازمان سینمایی و حذف اداره کل نمایش خانگی پدید آمد، چندان قابل دوام نیست.

با یک پشت صحنه اضافه!

هر قدر تهیه کنندگان سینمای ایران پیش از این از ارائه بخش های ویژه از جمله پشت صحنه فیلم هایشان در نسخه دی وی دی، گریزان بودند، این روزها گرایش به این کار بدل به یک رفتار و هنجار متمدنانه شده است. همه کسانی که پوستر فیلم سینمایی "تو و من" را دیده اند، با عبارت" پشت صحنه جذاب و دیدنی" برخورد کرده اند. اغراق نیست اگر بگوییم جیرانی در پشت صحنه فیلم "من مادر هستم" با گنجاندن صحنه هایی که خود در تدوین نهایی حذف کرده بود، اوج جذابیت را برای نسخه ویدیویی فیلمش به نمایش گذاشت. با این حال اگر مبنا را بر پشت پرده های فیلم های مطرح جهانی بگذاریم، هنوز فاصله زیادی با تولید ویژه برنامه هایی از این دست داریم. برنامه هایی که بار آموزشی داشته و بتواند به معارف و دانستنی های سینمای کشورمان بیفزاید.

ملالی نیست جز دوری شما

 موسسات ویدیو رسانه زیادی در یکی دو سال گذشته با کاهش فعالیت های خود به انتشار و عرضه تعداد ناچیزی فیلم در طول سال بسنده کرده اند. در کارنامه موسساتی از این دست سالانه ۴ تا ۵ عنوان فیلم بیشتر به چشم نمی خورد. با این وصف بعید به نظر می رسد با فرض پر فروش بودن همان تعداد فیلم منتشره، دخل و خرج آنها با هم جور درآید. تعدیل کارکنان اینگونه موسسات و کاهش هزینه های جاری آنها، اگر چه تراز منفی آنها را بهبود بخشیده است اما کمک و عاملی برای افزایش درآمد زایی این واحدها نبوده است. به نظر می رسد بعضی از مدیران موسسات مزبور به فعالیت های جنبی دیگری روی آورده اند که الزاماً ماهیتی فرهنگی نیز ندارد. بی رونقی اقصاد شبکه متاثر از وضعیت عمومی اقتصاد کشور شرایط را به گونه ای ساخته است که حتی امکان فعالیت حاشیه ای مرتبط برای دست اندرکاران فراهم نیست. بر خلاف انتشار خبر هایی مبنی بر صدور مجوزهای تازه به موسسات جدید ویدیو رسانه هنوز سر و کله چنین موسساتی در بازار پیدا نشده و نشانی از آنها در لوای عناوین تازه منتشر شده یافت نمی شود.

با امید به فردایی بهتر و ظهور اقتصادی شکوفاتر موسسات فرهنگی چاره ای جز عبور از مرحله دشوار کنونی  ندارند مگر انکه عامدانه بخواند برای همیشه عطای شبکه را به لقای آن ببخشند.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید