روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار -۷

پنجشنبه بازار -۷

حس ششم

هر وقت مغازه دارهای محل با یک ماژیک  روی چند تا کاغذ سفید اسم فیلمی را می نویسند و در بیرون و داخل مغازه آنها را می چسبانند، حسی به من می گوید که مشتری چشم به راه فیلم بوده است و فیلم باید عین جنس باشد و به قولی بفروش باشد. این روزها در سطح محله ها در اقدامی خودجوش فروشنده ها و دکان دارها انیمیشن "دانشگاه هیولاها" راتبلیغ می کنند و به مشتریان پیشنهاد می کنند.

این همان دانشگاهی است که بنا به اظهارات دبیر ستاد صیانت از ادامه تکثیر آن جلوگیری به عمل آمده بود و نسخ موجود در بازار آن جمع آوری شده بود. روزانه های سینمایی نیز در عین خوش خیالی تیتر زده بود که در "دانشگاه هیولاها "تخته شد.!

مضحکه مجوز انتشار انیمیشن "دانشگاه هیولاها" به یک طرف و آدرس غلطی که تشکل صنفی ویدیو رسانه ها به افکار عمومی داد، سوی دیگر ماجراهای هفته ای که گذشت، بود. تشکل مزبور ابتدای هفته با صدور اطلاعیه ای دست به دامان مرکز و مرجع صدور مجوزهای کذایی شد و مهربانانه از آن اینطورخواست؛" وقتی سازمان سینمایی بی توجه است شما همراه نمایش خانگی باشید.! "

نگارنده سال گذشته در اوج بی تفاوتی های وزیر محترم وقت در قبال موازی کاری های مرکز رسانه های دیجیتال، از معاون آثار سینمایی و مدیران ایشان خواست که در اعتراض به نقض مقررات سازمان سینمایی دسته جمعی استعفا دهند که واکنشی را از سوی ایشان در پی نداشت.

تهاتر آتشین

حجت الاسلام زم در گفتگویی با روزنامه ایران از فشارها و رنج هایی که بابت فیلم "دموکراسی تو روز روشن" متحمل شده است، به تلخی یاد کرده است و اظهار کرده است:

حسودان با معاضدت بدفهمان دست به‌ دست هم دادند و آن بلا را سر فیلم آوردند. چندین ماه بنده را دادگاهی و اذیت و در ‌‌نهایت هم وقتی با منطق و پشتوانه فکری و قرآنی فیلم مواجه شدند، دفتر و تشکیلات فیلمسازی‌ام را از بین بردند و بیش از یک میلیارد تومان خسارت زدند و شکایت مرا در دادگاه مختومه کردند و به بنده گفتند این دو پرونده را باهم تها‌تر کن! فیلمی که از یکسو روحانیت معظم و برخی بزرگان قرآن‌شناسی چون آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی را به حیرت واداشته بود که آیا سینما چنین قدرتی دارد که بتواند مسائل ماوراءالطبیعه را چنین تاثیرگذار نشان دهد و در سوی دیگر جوانان را به استقبال از فیلم وادار سازد!

بخشکی شانس

با تغییر و تحولات مدیریتی در روزنامه ایران و تبدیل شدن آن به ارگان دولت یازدهم، صفحه نمایش خانگی ناپدید شد. این صفحه که تا دو هفته پیش بصورت منظم و در روزهای دوشنبه منتشر می شد، هفته گذشته در روز سه شنبه به دست چاپ سپرده شد و این هفته نیز ظاهراً از دستور کار خارج شد و انتشار نیافت.

تهیه و تدوین مطالب صفحه سینمای خانگی در روزنامه ایران به عهده پیمان شوقی بود و در سه ماه گذشته طراوت خاصی را به اخبار و اطلاعات حوزه نمایش خانگی بخشیده بود. هنوز از شوک اختلال در انتشار صفحه مزبور خارج نشده بودیم که خبر صدور مجوز دو هفته نامه ای با محوریت نمایش خانگی به معاون کنونی فعالیت های سازمان سینمایی بازتاب عمومی یافت.

خاموشی در سالگرد

نهم مرداد ماه سالگرد حذف اداره کل نمایش خانگی از تشکیلات سینمایی کشور بود و کمتر کسی از این موضوع و آثار و تبعات آن یاد کرد. خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان "باید و نباید های سازمان سینمایی و رییس اینده آن، گریزی به این واقعه زد و ذکر مصیبتی خواند:

"همان روز اول که چارت سازمان سینمایی رونمایی شد و طی آن مشخص شد که اداره کل همکاری‌های سمعی بصری و شبکه نمایش خانگی از ساختار سازمان سینمایی حذف شده است بسیاری این تصمیم سازمان سینمایی را غیرکارشناسی و اشتباه دانستند و مثال بارز آنرا اختلاف نظر شدید بین اتحادیه موسسات ویدئو رسانه با موسسه رسانه‌های تصویری و در نتیجه سازمان سینمایی است. امروز برخلاف گذشته که موسسات ویدئو رسانه تعامل مطلوبی با ارشاد داشتند با حذف این اداره کل از سازمان سینمایی آن هم با وجود مدیری نظیر سعیدرجبی فروتن که سال‌ها در ارشاد چنین مسولیتی را داشت، موسسات ویدئو رسانه اختلاف نظری شدید و عمیقی با سازمان سینمایی دارند و هر روز در نامه‌هایی سرگشاده سازمان سینمایی را به موازی کاری با این نهاد صنفی متهم می‌کنند و از سوی دیگر حوزه نمایش خانگی با مشکلات فراوانی از جمله کپی غیرمجاز،کاهش تیراژ آثار و کاهش حق رایت فیلم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که لازم است در این حوزه نیز تعامل مطلوبی با بخش خصوصی و موسسات ویدئو رسانه برقرار شود."

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید