روزانه های سینمایی
در رکاب سفر

در رکاب سفر

در سال های گذشته نمایش فیلم در اتوبوس های بین شهری و قطارهای مسافری همواره محل بحث و مناقشه بوده است . هموطنان متشرعی که با بعضی از فیلم های به نمایش گذشته شده بشدت مخالف هستند و از طرفی هم ناگزیر از تحمل رویت یا شنیدن صدای فیلم می باشند با ارسال نامه های گلایه آمیز خواستار برخورد جدی وزارت ارشاد با این پدیده سیئه ! می شوند . تحلیل من که در این زمینه انعکاس یافت به این شرح است :

۱- با فرض پرداخت حق و حقوق تهیه کنندگان آثار سینمایی و دقت لازم در گزینش آثار سینمایی نمایش آنها در ناوگان اتوبوس رانی کشور به شکل کنونی محل اشکال جدی است زیرا :

الف – مخل آسایش مسافرینی است که قصد استراحت داشته و یا مایل به شنیدن صدای فیلم نیستند .

ب – مجاز بودن فیلم دلیل مورد پسند قرار گرفتن آن توسط عموم مسافرین با مشرب ها ، سلایق و ذائقه های مختلف نیست . واکنش یا اختلاف نظر اعضای یک خانواده در برابر فیلم ها سینمایی شاهد مثال خوبی برای این ادعاست .

ج – سازمان حمل و نقل و راهداری ( وزارت راه و ترابری ) در ایفای وظایف قانونی و نظارتی خود در این خصوص به طور جدی عمل نمی کند و فقط از گذشته تاکنون با درج یک عبارت بر روی بلیطها پذیرای شکایات مسافرین در این خصوص شده است !

٢- به دفعات در گفتگوی حضوری با نمایندگان سازمان حمل و نقل و راهداری ( وزارت راه و ترابری ) غیر قانونی بودن نمایش فیلم در اتوبوس های بین شهری به دلیل فراهم نبودن امکانات و تجهیزات جانبی از جمله گوشی اختصاصی و اعمال سلیقه رانندگان و مهمانداران ، پخش آثار غیر مجاز و تضییع حقوق مالکانه صاحبان آثار گوشزد شده است .

٣- سازمانهای مسئول در امور حمل و نقل مسافر بیشترین مسئولیت را در قبال اعتراضات ابراز شده از سوی مسافرین داشته و موظف به پاسخگویی در این زمینه می باشند . معاونت سینمایی می تواند با اعلام آمادگی برای خرید حقوق آثار سینمایی و یا مشارکت در این امر جهت آن دسته از اتوبوس هایی که مجهز به امکاناتی نظیر هدفون ( گوشی ) می کردند ، در تنظیم فهرستی از آثار  مناسب و کمتر محل مناقشه انجام وظیفه کند .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید