روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۲

پنجشنبه بازار ۲

دود از کنده بلند می شود

همه کسانی که طی ۲۴ ساعت گذشته موفق به تماشای آخرین ساخته مرحوم ایرج قادری شده اند، گواهی می دهند که "شبکه" یکی از بهترین فیلم های قادری است. فیلمی خوش سر و شکل، با بن مایه های داستانی، قصه ای بلند در اندازه مدیوم سینما و کیفیت عالی تصویر و صدا. این عوامل به علاوه حس تعلیق درست در میان برهوت فیلم های قصه گو در چند ماه اخیر سبب می شود تا "شبکه" یک سر و گردن بلندتر از بقیه بایستد و به مخاطبان طعم سینما را به درستی بچشاند.

بیداری سینما با گهواره

درست دو روز بعد از آنکه "روزانه های سینمایی" در این یادداشت از اکران فیلم های تازه در طول ماه رمضان اظهار ناامیدی کرده بود و سینماها را در خواب تابستانی فرو برده بود، بنیاد سینمایی فارابی در اقدامی کم سابقه برای نمایش عمومی فیلم هایی که در تولید آنها نقش اصلی را ایفا کرده است، دست به کار شد و فرصت را برای اکران فیلم تحسین شده جشنواره سی و یکم فجر در بخش بین الملل مناسب دید.

"گهواره ای برای مادر" ساخته پناه بر خدا رضایی" که در واقع نخستین فیلم سینمایی اکران شده او به حساب می آید، از صبح چهارشنبه راهی سینماها شد تا طرح نیم بها شدن بلیط سینماها از افطار هم در عمل محک بخورد.

بیستمین فیلم امسال حال و هوایی معنوی دارد و بر تکریم مادران از سوی فرزندان تاکید می کند.

اظهار نظر های کیلویی

موضعگیری و اظهار نظر دولتمردان و نمایندگان مجلس در باره فیلم و سینما تازگی ندارد و اینگونه ابراز نظرات را در صورتی که کارشناسانه و واقع بینانه باشند، باید به فال نیک گرفت. اما امان از وقتی که اظهار نظری از سر مطالعه و جستجوی دقیق نباشد. هنوز سخنان خلاف واقع نماینده سابق مردم شازند و آستانه را از یاد نبرده ایم که چگونه فیلم مستند "چهل سالگی قیصر" را با اکران دوباره فیلم قیصر و بازگشت بهروز وثوقی اشتباه گرفته بود و خطبه ای غرا و آتشین در صحن مجلس علیه شبکه ویدیویی کشور به راه انداخت.!

هفته گذشته خاطره تلخ پیشین با مصاحبه نماینده دیگری در اذهان تازه شد. نماینده ای در گفتگو با سایت خانه ملت از دادن مجوزهای کیلویی به سریال های ایرانی در شبکه نمایش خانگی انتقاد کرده بود. وی شبکه را مناسب عرضه کارهای پژوهشی! و تربیتی دانسته بود.

اگر کسی از کم و کیف سریال های شبکه نمایش خانگی بی خبر باشد با خواندن اینگونه نظرات تصور می کند روزانه یا در هفته مجوز چندین سریال برای تولید و عرضه در شبکه نمایش خانگی صادر می شود. غافل از انکه مجموع سریال های نمایش خانگی طی ۲۰ سال آزاد شدن استفاده از ویدیو به عدد انگشتان یک دست نمی رسد و از ۴ سریال توزیع شده، فقط دو سریال به فرجام و نقطه پایانی رسیده است. بنابراین اطلاعات غلط جناب نماینده یا ناشی از سوال القایی خبرنگار بوده است و یا از بی اطلاعی ایشان ناشی شده است که در هر دو صورت تغییری در این پندار ایجاد نمی کند که منتخبان ملت باید حرف های سنجیده و مستند بر زبان جاری سازند.

نه به باره نه به داره!

در هفته ای که گذشت بیشتر خبرها در باره داستان پر کش و قوس باز شدن و باز نشدن خانه سینما سیر می کرد و در حالیکه امیدها برای بازگشایی خانه سینما متعاقب مجمع عمومی ۶ مرداد زنده شده بود، شب جمعه نمایندگان ده صنف رسمیت یافته از سوی هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درنگ را جایز ندانسته و با اعتراض به اساسنامه ای که مبنای تشکیل مجمع عمومی ۶ مرداد قرار گرفته است، در عملیاتی ضربتی اقدام به برگزاری مجمع عمومی برای تاسیس خانه سینمای تازه ای کردند تا نشان دهند بعضی ها در گل گرفتن هر چه در تفاهم و مذاکره هست، استاد تشریف دارند، بنابراین طبیعی می نمود که اعتراض تازه اتحادیه موسسات ویدیو رسانه در این هفته در لابلای خبرهای نو به نوی پیرامون خانه سینما به کلی فراموش شود و کمتر کسی در باره چرایی اعتراض دوباره این تشکل سوالی به میان آورد.

رییس اتحادیه مذکور از تدوین ایین نامه شورای صنفی پخش محصولات نمایش خانگی و تشکیل شورایی در این باره انتقاد کرده و تهدید کرده بود موضوع را در دیوان عدالت اداری پیگیر خواهد شد. تنها واکنش یک مقام دولتی در این باره آن بود که دوستان ویدیو رسانه تعجیل می کنند و هنوز آیین نامه تصویب نشده است. با این اظهارات معلوم نشد که آیا اقدام اتحادیه صنفی موسسات کاری بازدارنده و پیشگیرانه بوده است یا این که در واقعیت آیین نامه و شورای مربوط به آن تصویب و اجرایی شده اند.؟

این پدیده را نمی توان نادیده گرفت

برگزاری دومین مراسم قرعه کشی سریال "ویلای من" فقط کام هزاران نفر را برای تصاحب دومین ویلا و هزاران جایزه نقدی از سری سوم تا سری دهم شیرین نکرد، بلکه حسنی که داشت این بود که نام مهران مدیری را در رسانه ها و افکار عمومی زنده ساخت و کیفیت کارهای وی و گروهش را در نمایش خانگی زیر ذره بین نقد قرار داد.

مدیری که حالا ۵ سال از مسدود شدن راه جام جم به روی وی می گذرد، سرخوش از اینکه بر خلاف سریال "قهوه تلخ" توانسته است به قولش جامه عمل بپوشاند و با اتمام سریال، پروانه هر ۴۰ قسمت را هم بگیرد، با روحیه ای مضاعف در مراسم روز دوشنبه گذشته شرکت کرد و با حرف های نمکینش خاطره خوب گذشته را در دل هوادارانش تازه کرد. در یک جمع بندی "ویلای من" به زعم منتقدان نتوانسته است موفقیت های گذشته مدیری را تداوم بخشد و علاقمندان این پدیده کمدی در ایران فقط خوشنودند که او و هنرنمایی اش را در بی توجهی محض تلویزیون حداقل در شبکه ویدیویی می بینند. عدم استقبال پرشور مخاطبان از ویلای من حقیقتی است که از دید عوامل سریال نیز پنهان نمانده است. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • به نظر منم شبکه خیلی فیلم قشنگی بود. به جرعت میتونم یک سر و گردن از محاکمه و پاتو زمین نزار بهتر بود. همه عوامل خوب بودن مرحوم قادری تو این فیلم از همه بازیگراش خوب بازی گرفته بود از نقش های اصلی فیلم که نیما شاهرخ شاهی و امیر علی رنجبر بودن گرفته تا نقش های فرعی مثل الیزابت امینی و اون دوتا دخترها.به نظرم همه باید این فیلم رو بخرن به عنوان اخرین فیلم مرحوم قادری و نگهش دارن.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید