روزانه های سینمایی
یادداشت مهمان ۳-آزمون ویدیو شناسی

یادداشت مهمان ۳-آزمون ویدیو شناسی

یکی از خوانندگان وب سایت (پسرم حسین) از دریچه تازه ای به قصه پر غصه کیفیت نازل نسخه ویدیویی فیلم ورود اقایان ممنوع نگاه کرده است که در ادامه آن را می خوانید. قبل از آن باید یادآور شوم از آنجا که اغلب نسخ مشکل کیفیت دارند، بعید است که از استمپر بیش از تعداد مقرر کپی گرفته باشند. مضافا" که هزینه تولید استمپر رقم تعیین کننده ای در پروسه تولید نیست. اگر چه آقای فروتن(پسر) قضاوت نهایی را به بازبینی اثر موکول کرده اند، بد نیست آگاه باشند که تله ی فیلم دچار مشکل است و خروجی مناسبی از تله سینما گرفته نشده است. همچنین به احتمال قوی استفاده از نرم افزار نامناسب در فرایند اتورینگ که معمولا" کپی شده هستند و غفلت اپراتور از بروز اشکال در حین rendering که در مجموع بکارگیری از کادر مجربتری را برای انجام امور فنی گوشزد می سازد، از جمله عبرت های این واقعه تلخ است. اما یادداشت رسیده بدین شرح است:

متأسفم که در ادبیات گزارش از پخش کننده! یاد می شود و چیزی به نام ویدئو رسانه معنا ندارد
متأسفم که آقای پخش کننده هنوز فرق کپی در ویدئو کاست را با لوح فشرده نمی داند
اگر در دوران ویدئو کاست هر بار کپی موجب افت کیفیت مضاعف می گردیده است
انتقال صفر و یک در CD یا DVD، دستگاه خانگی و کارخانه و غلام تکثیر نمی شناسد
کپی کشیدن از DVD چه مجاز چه غیر مجاز تأثیری در کیفیت محتوای آن ندارد
همین طور متأسفم که بحث کیفیت با نواقص تکثیر یکی دانسته می شود
اگر با فرسودگی استمپر در تیراژ بالا، نسخه هایی معیوب از فیلم تولید شود، این کیفیت فیلم نیست که افت می کند
سایز تصویر، رزولوشن، Bit Rate و رنگ همان هستند که بودند
ولی عمر محصول کاهش می یابد و در لحظاتی به دلیل نقص اطلاعات تصویر متوقف می شود یا از لحظاتی می پرد
همان چهارگوش های سبز و آبی معروف
یعنی صفر و یک های آن نقطه از تصویر قابل دسترسی نیستند
همین
کارخانه و استمپر هیچ تأثیری بر کیفیت فیلم ندارند
باز هم متأسفم که صحبت از کیفیت HD در DVD-Video می شود
عزیزجان این دو از بیخ و بن یعنی سایز تصویر با هم متفاوتند
خنده دار است که بگوییم DVD-Video کیفیت HD دارد
اشتباه نشود می شود بر روی DVD فایل ویدئویی با سایز HD ذخیره کرد
اما نتیجه دیگر فرمت DVD-Video با قابلیت پخش در دستگاه های خانگی نخواهد نبود
۷۲۰ خط پال کجا و ۱۰۸۰ خط HD کجا!
بهتر است مثل تاکسیرانی که قبل از اعطای مجوز به افراد امتحان شهرشناسی می گیرد
مدیران موسسات پیش از دریافت مجوز، آزمون ویدئوشناسی بدهند
تا لااقل با ادبیات من عندی و شلخته از پاسخ گویی فرار کنند
همه اینها را گفتم اما وقتی نسخه را ببینم نظرم را درباره کیفیت و دلایل احتمالی آن اضافه خواهم کرد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • چون در فرمایشات شما به کیفیت مطلوب نسخه ارائه شده به شورا(نسخه بازبینی) اشاره شده بود
    و بعید است که بعد از شورا، بدون دلیل دوباره نسخه تله( و این بار بی کیفیت) تهیه کرده باشند
    فرض اشکال نسخه اصلی تا حدودی مخدوش است

  • دوست عزیز جناب آقای حسین رجبی فروتن
    جامع و کامل  موضوع را مهندسی نمودید و به نوعی ایده و سنجه قابل قبولی قید فرمودید اما ادبیات شما ادبیات فنی و کارشناسی شده است در حالیکه ادبیات موسسات  این روزها ودرحال حاظر از ابعاد ریالی و منفعت است و ابعاد هنر و فرهنگ و اعتلا اصلا برایشان معنا ندارد (البته در این مثال موسسات ارزشی و پیشروی ویدئو رسانه که دین خود را از قبل ادا نموده اند مد نظر بنده نیست) بهر حال خوش آمدید و منتظر قلم رنجه های آتی تان هستیم/ح.ف

  • یادداشت امروز
    اول یا دداشت امروزم ،سلام برحسین(ع) که عشق را با صلابت و مردانگی خود و خاندان پاکش شرمنده نمودو  مردانگی را معنا بخشاند…
    دوم اینکه این روزها اگرچه بازار فیلم واثار روزمره نمایش خانگی با افت و خواب وافری روبروست اما فروش اثار صوتی تصویری به اصطلاح اورژینال و غیر اورژینال مذهبی و مداحی روبورسه و طالبان فراوانی را برای خودمحیا نموده که ای کاش هرگز این چنین بازار مکاره را نمیدیدیم و نمی پذیرفتیم. و اگر هم این امر  میخواست محقق شودای کاش ارضای خدا و خلوص نیت هم در ان جایی داشت  و در این کار معنوی "دوزوکلک" دیده نمیشد.
    چندی پیش  نگاهی به آثار وارده مذهبی و مداحی در ایام محرم بر شبکه نمایش خانگی داشتیم و صحبتی را تقدیم نمودیم بر این باب واز برخی  کارهای ناپسند متولیان این امور که فقط فروش خود را مد نظر دارند را به شدت  محکوم نمودیم واظهار ناراحتی داشتیم . شاید در وبسایت روزانه های سینمایی هم به برخی از تخلفات واضح متولیان این عرضه و آثار اشاره نمودیم اما تنها چیزی که ندیدیم و درک نکردیم عکس العمل قابل هضم و منطقی بر نظارت ویژه بر این اثار و نحوه ارائه انها به متقاضیان و طالبان اثار مذهبی این روزها بود. متاسفانه عدم نظارت متولیان امر منجر به این شده تااین روزها خیلی ها با نام حسین (ع) بازار "ها" برای خود باز کرده اند و با سوءاستفاده از اعتقادات پاک مردم "خوب" دارند کام میبرندو گام بر میدارند.بدون انکه کسی بگوید "ایست" چه کارمیکنید عالیجنابان "نان به نرخ روز خور" که امروز بازار با نام حسین است و به کام شما.
    جدید ترین عناوین مذهبی توزیع شده امسال  با نام اورژینال همان محصولات تکثیری سال قبل بوده که سال گذشته هم از سالهای قبل به یادگاری در دستان موسسات تهیه کننده و  توزیع کنندگان اصلی اثار  با عوض کردن پکهای رنگی مردم را به نوعی فریب میدهند و با تعدادی تراکتهای محدود با نام mp3  جدیدترینها را از مداحان بزرگ و نامی کشور عرضه و فروش میرسانند. حال در این ایام مقدس چه کسی متولی پیگیری این بی نظمیها و دزدی های این چنینیست .؟ما از کیفیت اثار وارده امسال کلا صرف نظر کرده ایم و به محتویات مداحی ها که بسیاری با اصل قیام امام حسین (ع)منافات دارند هم کاری نداریم اماای کاش حداقل حرمتها را در این ماه نگه میداشتیم وخودمان را به جای نزدیک کردن به صف یزیدو یزیدیان به  لشکرگاه " حر" میرساندیم تا حداقل با مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه ویدئو رسانه با نام های واهی محصول تقلبی به کسی عرضه ننمائیم و در این وانفسا اگر با نام  حسین بازار تشکیل داده ایم با ارائه محصولی قابل  لااقل  "آزاده"باشیم.

    • اظهار نظر در باره تولیدات مذهبی از این دست در صلاحیت سازمان تبلیغات اسلامی است. برای انتشار سلسله جلسات حاج محمود کریمی در این روزها، موسسه سوره تاییدیه ریاست سازمان را ارائه داده است. در تایید نظر شما متاسفانه در جامعه ما تا اتفاقی نیافتد ، نسبت به اخذ مجوز حساسیتی به خرج داده نمی شود. حتما” مستند ظهور نزدیک است ، خاطرتان می باشد.

  • جناب فروتن عزیز
    من به دلیل علاقه ی زیادی که به این فیلم داشتم ۷ نسخه از این فیلم خریداری کردم. اما وقتی متوجه سانسور و کیفیت پائین آن شدم نه تنها به کسی هدیه ندادم حتی درب یکی از ولت ها را باز نکردم. در خصوص کیفیت پائین کپی فیلم حرف ها گفته شده که صد البته همانطور که همه میدانیم مطمئنا آخرین بار نخواهد بود. صحبت اصلی من اما در مورد سانسور فیلم هست: بنظر من با این وضع سانسوری که نسبت به نسخه سینما بر فیلم ها اعمال می شود شبکه ویدئویی به هیچ وجه نمی تواند رقیبی برای سینما ، بازار قاچاق وهمچنین شبکه های ماهواره ای باشد. بنظرمن سکانس سانسور شده یکی از درخشان ترین سکانس های تاریخ سینمای کمدی ایران بوده  که دوستان به راحتی از آن چشم پوشی کردند. به قول استاد "بهمن فرمان آرا" مانند عکسی است که چشمانش را در آورده باشند.
    در پایان باید بگویم به نشانه ی اعتراض وعلیرغم میل باطنی اگر مطلع شوم که در بازار قاچاق نسخه کامل و بدون سانسور "ورود آقایان ممنوع" وجود دارد، حتما تهیه خواهم کرد.

    • رضای عزیز
      حذف سکانس صحت ندارد. فقط چند دیالوگ بین بازیگر مرد و زن در سکانس گفتگو در خودرو حذف شده است. بد نیست بدانید به دلیل ساحت متفاوت سینما و ویدیو ناگزیر از بازبینی مجدد اثار هستیم. لطفا” با توجه به بافت مذهبی جامعه و حساسیت ها در قبال پاره ای از مسسائل این حق را به ما بدهید که به واکنش ها در حین اکران یا پس از اکران فیلم ها توجه نشان دهیم و سبب کاهش ضریب نفوذ محصولات در خانه ها نشویم.

  • جناب آقای فروتن
    خواهشمند است  عنوان بفرمائید اعضای  ستاد مبارزه با تکثیر آثار غیر مجاز در استانها چه کسانی تشکیل می دهند ؟

    • مدیر کل ارشاد مسئولیت را بر عهده دارد و غیر از معاون ایشان و مسئول حراست ، روسای ادارات اماکن، اتحادیه صنفی ذیربط و نماینده دادستان هم حضور دارند.

  • باسلام خدمت دوستان
    چندی پیش پنگوئن های آقای پاپر با سرو صدای زیاد پخش شد . من با زحمت توانستم یک نسخه ا ز آن را گیر بیاورم ولی ای کاش که به تماشا نمی کردم آنقدر کیفیت از لحاظ پرش های و کشش های تصویری زیاد بود که چشمهایم علی رغم جذابیت فیلم اجازه اتمام فیلم را به من نداد و مجبور می شدم بصورت پراکنده آن را تماشا کنم. نمی دانم چرا این فیلم جالب را به این صورت آتورینگ کرده بودند که تصاویر با کشش عناصر همراه بود مثلا کله  بازیگر با کوچکترین حرکتش بصورت محسوس کشیده می شد.
    حیف از این فیلم و حیف از تیم فنی آن موسسه

  • جناب آقای فروتن
    چرا تا کنون با گذشت چند سال از زمان تشکیل اتحادیه صنف عرضه محصولات فرهنگی تا کنون در تهران این اتحادیه تشکیل نگرفته است ؟
    آیا مشکلی وجود دارد ؟ در شهرستانها اتحادیه تشکیل شده ولی در تهران پایتخت هنوز نه

  • با سلام خدمت جناب آقای فروتن و دوست گرامی سعادت عزیز
    مورد فوق مورد بررسی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در ابن باره یافت نشد .
    مشکل را در جای دیگر جستجو نمائید ضمنا ممکن است مشکل از فیلد پخش تصویر دستگاه شما باشد . .
    با سپاس .
     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید