روزانه های سینمایی
اردو کشی از نوع جشنواره ای

اردو کشی از نوع جشنواره ای

عادت مان شده است . قبل از جشنواره فیلم فجر ، بر طبل انتقاد می کوبیم و یکسره پنبه آن را می زنیم . جشنواره را قابل مقایسه با جشنواره های استاندارد و بین المللی نمی دانیم . توصیه می کنیم پسوند بین المللی آن را برداریم و خیال خودمان و خیلی های دیگر را راحت کنیم . در فهرستی بلند بالا تمام کاستی ها و نقاط ضعف ریز و درشت آن را مرور کرده و به رخ می کشیم . برای آنکه از ادا و اصول روشنفکری چیزی کم نگذاریم  ، بود و نبود جشنواره را علی السویه می پنداریم و تظاهر می کنیم ، چندان در قید شمارش معکوس آغاز آن نیستیم . اما …

فردای روزی که هیات های انتخاب بخش های مختلف ، نتایج کارشان را اعلام می کنند و فیلمی را که نقشی در تهیه و تولید آن داشته ایم ، در فهرست منتشره یا نمی بینیم یا به زعم خویش در جایی که استحقاق آن را دارد ، مشاهده نمی کنیم  ، یکباره چهره عوض می کنیم و بانگ بر می آوریم که در حق ما ظلم شده و اجحافی بزرگ صورت پذیرفته است . اولین کاری که میکنیم سراغ متهمین درجه یک این جنایت بزرگ می رویم . پیشینیه هیات انتخاب را زیر ذره بین می بریم . به رسم کارشناسان پرونده های قضایی ، اعمال کرده و نکرده آنها را به زیر مهمیز سوال و تردید می بریم . اگر عضوی به اعتبار سابقه مدیریت فرهنگی و هنری اش در تیم بازبینی باشد ، چه بهتر ! ملاحظه هیچ چیز را نمی کنیم . معمولا فحش خور این جماعت ملس تر از بقیه است و به خاطر هزار و یک جور محظورات نوشته و نانوشته در برابر چنین هجمه هایی دم بر نمی آورند . اگر سینماگری از جنس خودمان در ترکیب هیات انتخاب باشد ، کار یا کارهای ضعیف او را آگراندیسمان کرده و در قابی بزرگ در انظار عموم به نمایش می گذاریم و زیر آب کارها و صلاحیتش را یکجا می زنیم .

برای آنکه در یارگیری و اردوکشی کم نیاوریم ، دیگر عوامل فیلم مغفول مانده را هم به پیکار فرامی خوانیم و دامنه رجزخوانی را اگر پادهد به مدد عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات به آن سوی مرزها پژواک می دهیم . دیگ احساساتمان خیلی به جوش آید ، نمایش فیلم را در هیچیک از بخش های جشنواره تاب نمی آوریم و تهدید به خروج فیلم از جشنواره را عملی می سازیم .

با تمام این توصیفات یا مدیران جشنواره کوتاه می آیند و از مواضع لرزان خود عدول می کنند یا گوششان به این حرف و حدیث ها بدهکار نیست و کار خود را می کنند . البته تجربه نشان داده است که معمولا راه های بینابینی و از نوع مصلحت جویانه ای ، همواره چنین به ظاهر بن بست هایی را می گشایند تا رضایت طرفین به نحوی تحصیل گردد .!

فقط در این میان کسی باید به مدعیانی از این دست بگوید به خدا داشتن یک کمی جنبه و قدری هم ظرفیت بدنیست . هیچ بعید نیست فردا روزی که خلق اله چشمشان به شاهکار ادعایی شما افتاد ، با هیات انتخاب هم نظر بشوند و کار آنها را برای حذف فیلم از جشنواره بد جوری مورد تایید و تحسین قرار دهند . !

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید