روزانه های سینمایی
ارزیابی رالی ایرانی از منظر مدیریت پروژه

ارزیابی رالی ایرانی از منظر مدیریت پروژه

تحلیل مجموعه شش قسمتی "رالی ایرانی" در حالی که دو قسمت اول آن توزیع شده است، از منظر تحلیل مدیریت پروژه واجد نکات تامل برانگیزی است که در این یادداشت به اختصار به آنها می پردازیم.

"رالی ایرانی" قبل از تولید و پخش در شبکه نمایش خانگی با عنوان "سرزمین دانایی" و شکل و شمایل مشابهی از شبکه ۵ سیما پخش و بازخوردهای آن رصد شد.

تفاوت مهمی که نسخه ویدیویی اثر با نسخه تلویزیونی آن دارد، حضور بازیگران و ستارگان موسیقی و سینما به جای افراد عادی است. این عنصر علاوه بر افزایش جذابیت مسابقه، مزیت های نسبی مضاعفی را به اثر می بخشد:

الف- تضمین بیشتری برای فروش نسخه اریژینال اثر به دست می دهد.

ب- ضریب جذب اگهی را بالا می برد.

ج- همچنین وجه سرگرم کنندگی اثر به دلیل ممیزی متفاوت ویدیو با تلویزیون می تواند سبب جذابیت اثر نسبت به برنامه تلویزیونی قلمداد شود.

تهیه کننده و نویسنده اثر علاوه بر برخورداری از تجربه تولید و نمایش نسخه تلویزیونی، سابقه یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را دارد. به عبارتی در بین نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بهروز افخمی در دوره ششم و سعید ابوطالب به عنوان مستند ساز در مجلس هفتم از نادر نمایندگانی بودند که سینما را به خوبی می شناختند . البته این دو نماینده سابق در دوران نمایندگی شان کمتر از این ظرفیت برای پیشبرد برنامه های سینمایی بهره بردند.

پروژه "رالی ایرانی" بر خلاف اغلب تولیدات سینمایی و ویدیویی، از همان آغازین روهای تولید با حجم خوبی از اطلاع رسانی در جراید به مخاطبان معرفی شد و به مرور اشتیاق آنها را برای دیدن مجموعه باعث شد.

اوج فعالیت های تبلیغی پروژه از زمانی نمودار شد که زمان توزیع اثر در شبکه نمایش خانگی فرا رسید. استفاده از تبلیغات محیطی در حد قابل قبول اذهان را بیش از گذشته آماده روبرو شدن با مجموعه ساخت.

تهیه کننده و سرمایه گذار مجموعه با آگاهی از انکه در مسلخ تکثیر و بارگذاری غیر قانونی، بخش قابل توجهی از سرمایه آنها دود خواهد شد، جذب آگهی و اسپانسر را در سر لوحه کار خود قرار دادند تا از این طریق تا حدی فاجعه رایت و سرقت اثر تعدیل شود.

استفاده از کارگردان جوانی همچون آرش معیریان که رگ خواب بیننده را به خوبی می شناسد و ریتم در کارهای او عنصری کلیدی به شمار می رود، کمک کرد که اثر تا همین جا از طراوت و شادابی لازم برخوردار باشد.

هر قدر تلویزیون در استفاده از مجریان محبوب و کاربلدی همچون فرزاد حسنی و رشید پور امساک به خرج می دهد، تیم تولید "رالی ایرانی" این نقیصه رسانه ملی را به خوبی پوشش داد و با اجرای کنترل شده حسنی، به مطالبه بخش قابل توجهی از هواداران او پاسخ داد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید