روزانه های سینمایی
وقت داری این مطلبو بخونی؟

وقت داری این مطلبو بخونی؟

این روزها در گوشه و کنار شنیده می شود که مدیران بعضی از موسسات و شرکت های سینمایی و ویدیو رسانه با تعلیق خودخواسته فعالیت ها و کاهش محسوس فعالیت هایشان، چشم انتظار انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات مدیریت های دولتی متعاقب آن نشسته اند.

تجربه نشان داده است تا نوبت به معرفی کابینه و رای اعتماد وزرای پیشنهادی برسد و بعد از آن نوبت انتصاب مدیران ارشد و میانی برسد، هفت تا هشت ماه از سال سپری شده است و چند ماهی هم باید صبر کرد تا مدیران جدید بر حیطه مسئولیتی خود اشراف پیدا کنند و بتوانند به برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات تازه روی آورند.

بنابراین آن دسته از کسانی که دلخوش به تغییرات مدیریتی و فضای تازه هستند، عملاً باید سال ۹۲ را با صبر و حوصله پشت سر بگذرانند و امیدوار به طلیعه سال نو باشند.

این گروه باید با محاسبه دقیق منفعت و هزینه در یکسال پیش روی، مطمئن شوند که فعالیت حداقلی برای آنها صرفه و صلاح دارد یا آنکه منجر به کاهش شدید سهم بازار آنها و باختن قافیه به رقبا می شود؟

چنین مدیرانی باید این نکته را هم از یاد نبرند که قطعاً مطالعه وضعیت و پیشینه آنها توسط مدیران جدید مد نظر بوده و تحرک، ابتکار و استمرار فعالیت آنها سبب ارزیابی بهتر و مثبت آنها نزد کادر مدیران تازه منصوب شده خواهد بود. مگر اینکه این عده بخواهند با تکنیک فلاش بک و رجعت به گذشته ، کارنامه فعالیت های سال های دور خود را از آرشیو به درآورده و به رخ بکشند.!

اگر از اقلیتی که دچار چنین پندارهایی شده اند، صرف نظر کنیم، خوشبختانه در ۴۰ روز گذشته موسساتی که همواره در کوران فراز و نشیب ها به کار اصلی خود ادامه داده و اسیر حاشیه ها نشده اند، با تمام توان تامین و توزیع فیلم را در شبکه از یاد نبرده و اعتبار نشان تجاری خود را نزد مخاطبان محفوظ نگه داشته اند. اهمیت این مطلب بدان خاطر است که نمایش خانگی در یک دهه گذشته وابستگی زیاد و تعیین کننده ای به دولت و حمایت های آنها نداشته است و فعالانش به نیکی می دانسته اند که " کس نخارد پشت من    جز ناخن انگشت من "!

در سینما قدری قضیه متفاوت است؛ در غیاب سرمایه های خصوصی، تهیه کنندگان و کارگردانانی که درست یا غلط تصور می کنند در دولت دهم توجه لازم به آنها نشده است، ممکن است در دولت بعدی نیز وضع بهتری نداشته باشند و به دلیل تداوم تحریم ها، بودجه های دولتی در ضیق و محدودیتی که دو سالی است بدان دچارند، گرفتار باشند.

از این روی در سینما تهیه کنندگان باید به فکر منابعی غیر از دستگاه های دولتی بوده و درصدد جلب مشارکت نهادهای عمومی و غیر دولتی برآیند. اگر عده ای را گمان بر این است که به واسطه فشارهایی از سوی مجلس شورای اسلامی، حوزه هنری و گروههای فشار، در یکسال گذشته دامنه ممیزی ها تنگ تر از گذشته شده است و با تغییر دولت نسیم فرحبخش(حاج حسین را نمی گویم!) آزادی وزیدن خواهد گرفت،  به یاد داشته باشند که مراجع فوق با تغییر دولت دستخوش تحول و تغییر نمی شوند و ای بسا بتوانند با فراغت بیشتر و دردسر کمتری منویات خود را به دولتمردان آتی دیکته نمایند.

نویسنده از صمیم قلب آرزومند است که شرایط اقتصادی و اجتماعی به مراتب بهتری بر کشور حاکم شود و با تدابیر لازم ضمن حفظ عزت و استقلال، دامنه تحریم ها علیه کشورمان کم و کمتر شود.

جمع بندی این یادداشت با مخاطبانی که این پست برای وجود نازنین شان قلمی شد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید