روزانه های سینمایی
سینما به وقت ۹۲

سینما به وقت ۹۲

وقتی به تصریح رییس سازمان سینمایی در دیدار نوروزی با جمعی از فعالان سینمایی در سال ۹۱ به خاطر بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در سینما و افزایش تصاعدی قیمت ها و دستمزدها، موسسات تابعه سازمان سینمایی نقش پر رنگ تری را در تولید فیلم های سینمایی بر عهده گرفتند و در اقدامی کم سابقه در کنار بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این بار موسسه رسانه های تصویری هم به تولید سه عنوان سینمایی کمک کرد، می توان پیش بینی کرد که در سال جاری این کنش و رفتار سازمانی ادامه یافته و وزن و نقش دولت در تولید فیلم های سینمایی پر رنگ تر جلوه کند.

اثبات این ادعا نیازمند اقامه دلیل های زیادی نیست. کاهش اعتبارات بخش فرهنگ، افزایش حامل های انرژی و حذف ارز به نرخ مرجع، زنجیر وار بسیاری از خدمات و کالاهای مرتبط با تولید فیلم را افزایش داده و در نهایت هزینه تمام شده فیلم ها را افزایش خواهد داد.

نگاهی اجمالی به گزارش تولید منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی که هر دو ماه یکبار بصورت منظم منتشر می شود ، گویای این واقعیت است که پروژه های زیادی به دلیل کمبود نقدینگی ناخواسته در مراحل مختلف تولید و یا پس تولید متوقف شده اند و به نظر می رسد مادام که دست نوازشی از سوی دولت بر سر آنها کشیده نشود، خواب زمستانی آنها ادامه یابد.

حضور و مشارکت موسسات تابعه سازمان سینمایی در فرایند ساخت آثار سینمایی جدا از گرم نگه داشتنن تنور تولید و اشتغال صدها نفر در این پروسه، پیامدهای قابل اعتنایی هم دارد که از جمله بهره مند شدن عده ای از کمک های دولت و بی بهره مندن عده بیشتری از چنین تسهیلاتی است. زیرا بطور طبیعی با توجه محدودیت اعتبارات دولت ناگزیر دست به انتخاب زده و در بین دهها طرح و فیلمنامه موجود، در اثاری مشارکت کند که با سیاست های فرهنگی آن همخوانی بیشتری داشته باشند.

اهمیت این موضوع وقتی مضاعف می شود که دامنه فشارها علیه دولت و سیاست های سینمایی آن در دو دهه گذشته، فزونی یافته است و انتظارات برای خلق اثاری همسو با ارزشهای اسلامی و انقلابی مرتباً از سوی مجامع و محافل ذی نفوذ در حال تکرار و بازتولید است.

در این میان تغییر دولت در میانه سال و تغییرات مدیریتی نیز بی تردید وضعیت و ملاحظات خود را بر سینما تحمیل خواهد کرد و آماده سازی بسیاری از پروژه ها را تا دقیقه ۹۰ و هفته های باقیمانده تا سی و دومین جشنواره فیلم فجر، به نعویق خواهد انداخت.

به هر حال آنچه که همواره نفسش به شماره نیفتاده است، موجودی پویا و سرکش به نام سینمای ایران است که برای سینماگران و سینما دوستان با همه فراز و نشیب های خواستنی و دوست داشتنی است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید