روزانه های سینمایی
داور از صحنه دور بود!

داور از صحنه دور بود!

خبرگزاری فارس در ادامه واکنش ها به کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادداشتی را منتشر کرده است که در ادامه می خوانید. "روزانه های سینمایی" نیز روزهای گذشته در پستی تحت عنوان "پاسخی به کارت زرد مجلسیان"  مطلبی را در این خصوص منتشر کرد، که البته بر فرد هتاکی گران آمد.!

روز یکشنبه در خبرها آمده بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. هرچند دریافت کارت زرد تمثیلی است که از دنیای فوتبال وارد دنیای سیاست شده اما چه بسا فوتبالیست‌هایی که به دلیل خطای دید داور یا دور بودن قاضی مسابقه از صحنه، کارت زرد گرفته‌اند و نجیبانه در برابر داور سر تعظیم فرود آورده‌اند. شاید مقایسه این دو نوع کارت زرد خیلی بجا نباشد اما آنچه مسلم است دور بودن از صحنه یا احاطه نداشتن به موضوع گاهی موجب قضاوتی نامتعارف می‌شود.

در سؤال نماینده محترم فلاورجان از وزیر ارشاد آمده بود که «علت عدم برنامه‌ریزی برای تهیه و ارائه آثار شاخص فرهنگی و هنری به خصوص در سینما جهت مقابله با فعالیت های ضد اسلامی امریکا و صهیونیسم چیست و چرا اعتبارات میلیاردی صرف پروژه‌های متضاد با فرهنگ ایرانی‌اسلامی می‌شود؟»

البته وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤلِ کلی به صورت گزیده بخشی از تلاش‌هایی را که در سال های اخیر برای تولید محتواهایی مذهبی و قرآنی و  توجه ویژه به ساخت فیلم های دفاع مقدس و جهان اسلام به ویژه فلسطین و لبنان و مسائل بیداری اسلامی داشته است، برشمرد. اما توضیح و تبیین تمامی آنچه برای ارتقای سینمای ارزشی و انقلابی صورت گرفته است در این زمان میسر نشد.

آنهایی که از نزدیک دستی بر آتش سینما دارند یا با این هنر آشنا هستند خوب می‌دانند که شکل گیری سازمان سینمایی با اهتمام وزیر فعلی انجام گرفت تا این سازمان بتواند از پوسته معاونت وزارتخانه درآید و در سطحی فراتر منشأ اثر باشد. این اتفاق هر چند برکات بسیاری داشت اما نکته اینجاست که این تغییر، استقلال بیشتری برای این سازمان رقم زد تا این سازمان به لحاظ منابع و سیاستگذاری در سطحی فراتر و طبق قانون هماهنگی‌هایی را با نهاد ریاست جمهوری داشته باشد.

نکته دیگر آنکه، غالباً شیوه انتخاب و تولید سوژه در سینما با رسانه ای مثل صدا و سیما متفاوت است. بر اساس قانون و عرف رایج، انتخاب سوژه با تهیه‌کنندگان سینماست و سازمان سینمایی بر اساس وظیفه ذاتی، نظارت بر فیلم‌نامه، اعطای مجوز و بازبینی آثار تولیدی را عهده‌دار است که این فرآیند با حضور کارشناسان خبره، متبحر و متعهد در سینما صورت می‌پذیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره با حساسیت و برای صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی به سوی سینمای آرمانی گام برداشته است. تولید انبوهی از آثار فاخر و مورد تأیید خواص و تماشاگر عام بیانگر بخشی از این تلاش است.

نکته قابل تأمل دیگر، حضور سلایق مختلف در سینماست که تا آنجا که با اصول و مبانی اعتقادی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی منافاتی نداشته باشد بلااشکال است. با این حال، همه این سلایق مورد پسند برخی نیست و گاه و بیگاه اعتراض اقشاری را در پی دارد که این تضارب آرا نیز خود از برکات هنر هفتم است و اسباب رشد فرهنگی و سیاسی را فراهم می‌آورد.

همچنین همه آنچه به عنوان آثار سینمایی در کشور تولید می شود تحت نظارت کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و این وزارتخانه نباید پاسخگوی عمل سایر نهادهای فرهنگی چون حوزه هنری، سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری باشد.

آنچه مسلم است سینمای ایران علی‌رغم برخورداری از استعدادهای فراوان به لحاظ امکانات و سرمایه با غول‌ دشمن صفتی چون هالیوود قابل مقایسه نیست و این وظیفه نمایندگان محترم مجلس است که با اختصاص منابع افزون تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای مقابله با تهاجم ناجوانمردانه فیلم های ضد ایرانی و ضد اسلامی که با سرمایه صهیونیستها تولید می‌شوند، یاری دهند. همان گونه که وزیر ارشاد در پاسخ به نماینده سؤال کننده گفت: «اگر می خواهیم گام های بلندتری برداریم نیازمند توجه اعتباری هستیم

البته همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند: « نباید نگران این بود که چرا آنها آرگو می‌سازند، باید به دنبال این بود که چرا در ۴ حوزه دفاع مقدس، فلسطین، بیداری اسلامی و کلیت تاریخ و انقلاب اسلامی کم‌کاری داشته ایم». در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اغلب در مسیر منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ حرکت کرده است. حمایت از تولید فیلم های ارزشی با موضوع دفاع مقدس، فلسطین، بیداری اسلامی و تاریخ اسلام و انقلاب همواره جزء رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و آثار متعدد تولید شده یا در حال تولید به روشنی بیانگر این نکته است. حمایت و همراهی از جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم عمار، جشنواره فیلم دفاع مقدس ، برگزاری کنفرانس هالیوودیسم و همچنین همایش فیلم آرگو بخش دیگری از تلاش وزارت ارشاد برای دفاع و حمایت از سینمای ارزشی و مقابله با دشمنی هالیوود است که نباید از نظر دور داشت

به هرحال آنچه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی رخ داد و به کارت زرد وزیر ارشاد شهرت یافت، چیزی جز زیر سؤال بردن تلاش‌های متعدد و تأثیر‌گذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما نبود و به نظر می رسد این‌بار داور از صحنه دور بود و به خطا رفت.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید